برای یادداشت‌نویسی و نوت‌برداری، اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها Apple Notes است. اپل نوتس در سیستم عامل macOS یا در واقع در مک‌بوک‌ها و آی‌مک‌ها قابل‌استفاده است و به عنوان اپ پیش‌فرض برای نوت‌برداری استفاده می‌شود اما کاربران حرفه‌ای یا افرادی که امکانات بیشتری در نرم‌افزار نوت‌برداری لازم دارند، از Notes اپل در مک‌ها استفاده نمی‌کنند بلکه به دنبال جایگزین‌های بهتر هستند.

در این مقاله می‌خواهیم با چند نرم‌افزار جالب و توانمند برای مقوله‌ی نوت‌برداری در سیستم عامل macOS آشنا شویم. اگر شما هم به نوت نوشتن علاقه‌مند هستید و از کامپیوترهای اپل استفاده می‌کنید، با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

نوشتن چکیده‌ی موضوعات و خلاصه‌ی کتاب‌ها و مقالات، تنها کاربرد اپ‌های نوت‌برداری نیست، برای منظم‌تر کردن کارها و فراموش نکردن نکات مهم در هر زمینه‌ای می‌توان از روش یادداشت‌نویسی استفاده کرد. برخی افراد حتی برای به خاطر سپردن امور روزمره هم از اپ‌های نوت‌برداری به جای اپ‌های To-Do List استفاده می‌کنند.

امروزی منظور از نوت نوشتن این نیست که چند کلمه و جمله بنویسیم بلکه نوت‌برداری هم مدرن و دیجیتال شده است. یک یادداشت ساده ممکن است حاوی یک چک‌لیست خرید وسایل لازم، چند کلیپ صوتی که دستورالعمل ساخت یک وسیله است و چند فایل دیگر که در مراحل ساخت استفاده می‌شود، باشد. به عبارت یادداشت در مفهوم امروزی، کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و محتویات آن هم بسیار متنوع‌تر و پیچیده‌تر است.

همگام‌سازی یا Sync کردن داده‌ها در اپ‌های یادداشت‌نویسی نیز یک ویژگی مفید امروزی است. به عبارت دیگر یادداشت را در یک وسیله‌ی شخصی ایجاد می‌کنید و از طریق اینترنت در سایر وسایل نیز در دسترس خواهد بود و می‌توان آن را تغییر داد.

اما بیایید نگاهی به بهترین اپ‌های جایگزین Notes برای مک‌های اپل داشته باشیم و ویژگی‌ها و نقاط قوت هر یک را بررسی کنیم.

Agenda نرم‌افزار نوت‌برداری و مدیریت پروژه و وظایف

نرم‌افزاری به اسم Agenda در عرصه‌ی نوت‌برداری تازه‌وارد محسوب می‌شود اما سبک و سیاق خاصی برای نوت‌نویسی دارد. در Agenda تمام یادداشت‌ها در یک تایم‌لاین یا برنامه‌ی زمانی به صورت مرتب و منظم قرار می‌گیرد و این ساختار برای کسانی که در انجام امور و پروژه‌ها از یادداشت‌نویسی استفاده می‌کنند، مفید است.

Timeline نرم‌افزار Agenda را می‌توان در اپ‌های دیگری مثل تقویم مجتمع و استفاده کرد و به این ترتیب شناسایی یادداشت‌های مرتبط با فعالیت فعلی و موضوعی که روی آن کار می‌کنید، ساده‌تر می‌شود. در حقیقت Agenda قابلیت نوت‌برداری و مدیریت وظایف و تقویم را به نوعی ترکیب کرده است.

نوت‌ها در Agenda بر اساس دسته و پروژه نیز مرتب می‌شوند. می‌توانید هر یک از نوت‌ها را به شکل خاصی فرمت کنید، مثلاً یادداشتی را به صورت چک‌لیست درآورید و حتی از حالت کدنویسی استفاده کنید که به خصوص برای برنامه‌نویسی مناسب است.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نوت‌برداری و یادداشت‌نویسی برای مک‌او‌اس

برای هر یادداشت می‌توان تاریخی در نظر گرفت و حتی می‌توان یادآوری یا Reminder برای فراموش نکردن کاری که در یادداشت ذکر شده، ایجاد کرد. ریمایندرها در بخش On the Agenda نمایش داده می‌شوند و همواره می‌توان در یک نگاه متوجه شد که انجام کدام کارها در اولویت است.

استفاده کردن از نسخه‌ی رایگان Agenda با وجود قابلیت‌های مختلف آن بسیار مفید است اما اگر امکانات بیشتری مثل انتخاب تقویم، ذخیره کردن جست‌وجوها و خروجی گرفتن از علامت‌گذاری‌ها و مخفی کردن واترمارک از صفحات چاپی و ... را لازم داشته باشید، می‌توانید نسخه‌ی پولی را با پرداخت ۲۵ دلار، خریداری کنید.

خبر خوش این است که در بهار پیش رو، نسخه‌ی مخصوص iOS نیز منتشر می‌شود و حتی قابلیت همگام‌سازی اطلاعات مک‌بوک و آیفون و آیپد از طریق iCloud نیز به Agenda اضافه می‌شود. به این ترتیب نرم‌افزار یادداشت‌برداری شما در تمام وسایل اپلی قابل‌استفاده است.

Zoho Notebook و نمایش کارتی نوت‌های متنوع

اپلیکیشن بعدی، نوت‌بوک Zoho است. در این نرم‌افزار طراحی یادداشت‌ها به صورت کارتی صورت گرفته است اما پس از باز کردن هر یادداشت، ممکن است با فرمت‌های مختلفی روبرو شوید. یادداشتی به صورت چک‌لیست، یادداشت دیگری به صورت یک نقاشی و طراحی سریع و ساده، یادداشتی به صورت چند کلیپ صوتی که ممکن است صدای ضبط‌شده‌ خودتان یا دیگران باشد و حتی یادداشتی که حاوی یک فایل آفیس است، همه‌ی حالت‌ها نوعی یادداشت و نوت‌برداری محسوب می‌شوند.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نوت‌برداری و یادداشت‌نویسی برای مک‌او‌اس

زمانی که یادداشت جدیدی ایجاد می‌کنید، Zoho Notebook به صورت هوشمندانه متوجه می‌شود که چه نوع و فرمتی برای آن مناسب‌تر است و از همان گونه استفاده می‌کند.

کارت عمومی از نوع Text یا متن است و می‌توان در آن از چک‌لیست و فایل صوتی یا عکس استفاده کرد. به علاوه به کمک Notebook Web Clipper می‌توان بخش‌هایی از صفحات وب را در یادداشت‌ها افزود. مرور کردن نسخه‌های قبلی یک یادداشت نیز در این نرم‌افزار امکان‌پذیر است.

یکی از انواع نوت در این اپلیکیشن، Checklist است. البته در کارت متنی هم می‌توان چک‌لیست ساخت اما عملکرد کارتی از نوع چک‌لیست متفاوت است چرا که با انجام دادن و تیک زدن هر مورد از لیست، آن مورد به انتهای لیست می‌رود و همین‌طور می‌توان کارت‌هایی از نوع چک‌لیست را به شکل یک ویجت کاربردی در Notification Center قرار داد و مشاهده کرد.

کارت‌هایی از نوع Photos شامل چند عکس می‌شوند که به راحتی با درگ کردن عکس‌ها، می‌توان ترتیبشان را تغییر داد. کارت‌های File نیز برای قرار دادن چند فایل استفاده می‌شوند و به راحتی می‌توان فایل‌ها را باز کرد و همین‌طور فایل‌ها را از سیستم عامل مک‌او‌اس درگ کرد و روی کارت‌هایی از این نوع رها کرد تا به یادداشت اضافه شوند.

اپلیکیشن موبایلی Zoho Notebook حتی امکانات بیشتری هم دارد. به عنوان مثال تمام داده‌های شما از طریق همگام‌سازی در دیگر وسایل نیز در دسترس خواهند بود. برای فعال کردن همگام‌سازی می‌بایست حساب کاربری رایگانی در وب‌سایت Zoho بسازید.

‌Bear ساده، سریع و زیبا

خرس یا Bear نام نرم‌افزار بعدی است که معرفی می‌کنیم. این نرم‌افزار در کنار طراحی ساده و کاربردی و به خصوص تم‌ها و تایپوگرافی جذاب، امکانات مختلفی را در اختیار کاربر می‌گذارد.

در این نرم‌افزار هم مثل اغلب اپلیکیشن‌های نوت‌برداری مدرن، می‌توان به متن فرمت و استایل متنوع داد. Bear قابلیت هایلایت کردن سینتکس‌ها را نیز دارد و متن و کدها را زیباتر نمایش می‌دهد.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نوت‌برداری و یادداشت‌نویسی برای مک‌او‌اس

در اغلب اپلیکیشن‌های نوت‌برداری از فولدرها و دسته‌ها برای مرتب کردن نوت‌ها استفاده می‌شود اما در این اپلیکیشن می‌توان از تگ‌ها استفاده کرد که روش ساده و سریعی است. به عنوان مثال برای یک یادداشت کاری، #work را در یادداشت خود تایپ کنید. این تگ به صورت یک فولدر عمل می‌کند. حتی می‌توان تگ‌های زیرمجموعه هم برای یک تگ ساخت، مثلاً تگ #work/email برای ایمیل‌های کاری مناسب است و زیرمجموعه‌ای از یادداشت‌های مربوط به کار محسوب می‌شود. با کلیک کردن روی تگ‌ها در ستون کناری، می‌توان یادداشت‌های مربوطه را به سرعت مشاهده کرد.

یکی از مزایای Bear لینک کردن یادداشت‌ها به یکدیگر است. به عنوان مثال اگر یادداشتی برای شما به منزله‌ی ریفرنس یا مرجع است، می‌توانید دو براکت تایپ کرده و نام یادداشت موردنظر را اضافه کنید. حین نوشتن نام یادداشت نیز Bear با تکمیل کردن خودکار به شما کمک می‌کند.

در نرم‌افزار Bear می‌توان از عکس‌ها نیز در کنار متن یادداشت‌ها استفاده کرد و در نهایت می‌توان از یادداشت‌ها به صورت HTML و PDF و همین‌طور DOCX برای باز کردن در Word مایکروسافت و نرم‌افزارهای مشابه و حتی به صورت عکس خروجی گرفت.

استفاده کردن از Bear در یک وسیله رایگان است اما اگر سالانه ۱۵ دلار هزینه کنید، می‌توانید آن را روی چند وسیله نصب کرده و قابلیت Sync را فعال کنید تا نوت‌ها در تمام وسایل یکسان و در دسترس باشد.

OneNote مایکروسافت

اپلیکیشن بعدی که محصول مایکروسافت است، وان‌نوت نام دارد. متأسفانه این نرم‌افزار قدرتمند کمتر شناخته‌شده و استفاده می‌شود ولیکن عضو قدرتمندی از مجموعه‌ی Office مایکروسافت است.

OneNote در مک‌او‌اس اپل نیز قابل‌استفاده است و اینکه می‌توان از آن در سیستم عامل‌ها و کامپیوترهای مختلف استفاده کرد، یک مزیت بزرگ است. به عنوان مثال می‌توانید یادداشت‌ها را در Macbook شخصی خود در منزل ایجاد کنید و در محیط کار از طریق سیستم ویندوزی به آن دسترسی پیدا کنید. البته انجام این کار مستلزم فعال کردن قابلیت همگام‌سازی و دسترسی به اینترنت است.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای نوت‌برداری و یادداشت‌نویسی برای مک‌او‌اس

در نرم‌افزار OneNote برای مرتب کردن یادداشت‌ها از Notebook استفاده می‌شود. هر نوت‌بوک حاوی چند یادداشت است که هر یادداشت صفحه‌ای را تشکیل می‌کند. در نوت‌ها می‌توان از متن بدون فرمت، متن با فرمت‌ خاص و زیبا و همین‌طور چک‌لیست و لیست وظایف و نمودارها و جداول و فایل‌های توکار یا Embedded و حتی کلیپ‌های صوتی و voice استفاده کرد. برای هایلایت کردن بخش‌های مهم متن و اضافه کردن تگ‌هایی مثل علامت سوال و مهم و ... نیز امکاناتی پیش‌بینی شده است. وان‌نوت حتی از ترسیم نقاشی و طراحی به کمک موس و تاچ‌پد یا تبلت‌های مخصوص طراحی نیز پشتیبانی می‌کند.