نوشتن نکات و یادداشت در فرآیند برنامه‌نویسی بسیار مهم و مفید است. برنامه‌نویس در هر زمینه‌ای که فعالیت کند، نیاز به نوت‌برداری دارد تا نکات مهم و کلیدی را فراموش نکند و به بخش‌های مختلف کار، نظم و ترتیب بدهد.

در این مقاله می‌خواهیم با چند اپلیکیشن جالب برای نوت‌برداری آشنا شویم که به خصوص برای برنامه‌نویسان مفید هستند و بعضاً برای همین قشر از کاربران طراحی شده‌اند.

اپلیکیشن‌های زیادی برای یادداشت کردن نکات و نوت‌برداری موجود است. از هر سیستم عامل و ابزاری استفاده کنید، تعدادی اپلیکیشن برای این مقصود خاص موجود است. از اندروید و iOS تا سیستم عامل‌های دستاپی مثل ویندوز ۱۰ و مک‌او‌اس و توزیعات مختلف لینوکس، گزینه‌ها متنوع است اما اگر به دنبال امکانات خاص و بهینه برای برنامه‌نویسان باشید، انتخاب‌ها محدود می‌شود.

اگر کم و بیش نوعی برنامه‌نویسی انجام می‌دهید، احتمالاً بارها و بارها به این نتیجه رسیده‌اید که باید نکات و وظایف را یادداشت کرد تا نظم و پیشرفت کار، بهتر شود. بنابراین به اپلیکیشن‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، نگاهی بیاندازید.

Boostnote

اولین اپلیکیشن پیشنهادی ما برای کاربران Windows و macOS و Linux منتشر شده و رایگان است. Boostnote مثال خوبی از اپی برای یادداشت‌برداری ویژه‌ی برنامه‌نویسان است. این اپلیکیشن از نظر امکانات، مثل برخی از اپ‌های مدرن دیگر نیست. به عنوان مثال قابلیت عکس گرفتن از صفحات وب و نوشتن یادداشت یا استفاده از دست‌نوشته به عنوان یادداشت در این اپلیکیشن وجود ندارد اما امکانات مهم و کاربردی دیگر مثل مرتب کردن یادداشت‌ها در فولدرهای مختلف یا تغییر استایل متن، در آن پیش‌بینی شده است.

بهترین اپ‌های یادداشت نویسی و نوت برداری برای برنامه‌نویسان

یک ویژگی مهم این اپ که بسیار موردتوجه برنامه‌نویسان است، پشتیبانی از snippet است. منظور از snippet، بلوک‌های مخصوص کد است. می‌توانید در کنار متن عادی، از بلوک‌های مخصوص کد استفاده کنید و همین‌طور می‌توانید یادداشت‌هایی از نوت کد بسازید و در این نوع یادداشت‌ها صرفاً کدنویسی کنید.

قابلیت دیگر Boostnote، ایجاد چک لیست است که به خصوص برای مدیریت کردن برنامه‌های کاری و وظایف عالی است.

همان‌طور که اشاره کردیم، بوست‌نوت برنامه‌ای رایگان و البته متن باز است. نوت‌هایی که ایجاد می‌کنید، در صورت نیاز با اتصال به اینترنت، قابلیت همگام‌سازی نیز دارد و به این ترتیب در تمام وسایل مورداستفاده، در دسترس خواهد بود.

MedleyText

این نرم‌افزار نیز برای ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس منتشر می‌شود اما متأسفانه رایگان نیست. برای استفاده از MedleyText می‌بایست ماهانه ۵ دلار پرداخت کنید و البته ۴۵ روز دوره‌ی استفاده‌ی آزمایشی به صورت رایگان نیز پیش‌بینی شده است.

اپلیکیشن شباهت زیادی به بوست‌نوت دارد و البته قابلیت‌های آن کمتر است و در مقابل قابلیت‌های موجود، بهینه‌تر طراحی شده است. پشتیبانی از فرمت کردن متن به شکل‌های مختلف، ایجاد بلوک کد در میان متن معمولی، تم‌هایی با قابلیت سفارشی‌سازی و حتی قابلیت تغییر دادن شورت‌کات‌های کیبورد، از ویژگی‌های اپلیکیشن MedleyText است.

بهترین اپ‌های یادداشت نویسی و نوت برداری برای برنامه‌نویسان

نرم‌افزار MedleyText به صورت خودکار سینتکس‌های موجود در بلوک‌های کد را رنگی یا به عبارت دیگر، هایلایت می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید زبان برنامه‌نویسی هر بخش کد را مشخص کنید تا سینتکس‌ها به شکل خاص و صحیح، هایلایت شود. بیش از ۴۰ زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌شود و ممکن است در آینده این تعداد بیشتر شود.

اپلیکیشن MedleyText در گذشته برای نوشتن یادداشت‌ها به صورت لوکال رایگان بوده اما اکنون رایگان نیست. این اپلیکیشن در حال حاضر قابلیت همگام‌سازی یادداشت‌ها به واسطه سرویس ابری Dropbox‌ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قابلیت به اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها از طریق لینک نیز اضافه شده است.

Quiver

اگر از کاربران مک‌بوک یا iMac هستید و برنامه‌نویسی می‌کنید، اپلیکیشن یادداشت‌برداری Quiver‌ را پیشنهاد می‌کنیم. این اپلیکیشن نیز شبیه دو مورد قبلی است. می‌توانید به سادگی به متنی که می‌نویسید استایل بدهید و حتی از فرمت‌های LaTeX نیز پشتیبانی می‌شود. از طرف دیگر می‌توانید بلوک‌های کد را در میان جملات اضافه کنید. اپلیکیشن Quiver برای ویرایش کد، یک ادیتور مخصوص دارد که تمیزتر و کاربردی‌تر از اپلیکیشن‌های مشابه است.

بهترین اپ‌های یادداشت نویسی و نوت برداری برای برنامه‌نویسان

هایلایت کردن سینتکس‌ها در کدها از امکانات این اپلیکیشن است و خوشبختانه بیش از ۱۲۰ زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌شود. برای همگام‌سازی یادداشت‌ها می‌توانید از دراپ‌باکس، گوگل درایو، آی‌کلود و موارد دیگر استفاده کنید. با توجه به اینکه یادداشت‌ها به صورت JOSN ذخیره می‌شود، قابلیت پیگیری تغییرات یادداشت‌ها با توجه به ورژن‌های مختلف یک نوت، وجود دارد.

یک ویژگی مفید دیگر در Quiver، پشتیبانی از ایجاد یادداشت‌های تیمی است که به خصوص در پروژه‌های بزرگ برای تیم‌‌های برنامه‌نویسی عالی است. قابلیت مفید دیگر، ابزار اسکرین‌شات گرفتن از وب به منظور یادداشت‌نویسی است.

قیمت این نرم‌افزار ۱۰ دلار است و مثل موارد دیگر، دوره‌ی آزمایشی برای تست کردن اپلیکیشن ارایه شده است. این اپ در لیست ما سومین مورد است چرا که صرفاً برای مک طراحی شده است. در غیر این صورت با وجود امکانات و طراحی عالی، در رتبه‌ی نخست قرار می‌گرفت.

OneNote

مایکروسافت اپلیکیشن OneNote را نه تنها برای ویندوز بلکه برای اندروید و iOS و همین‌طور مک‌او‌اس منتشر کرده است. در سایر سیستم عامل‌ها هم می‌توانید از نسخه‌ی تحت وب استفاده کنید و خوشبختانه این سرویس مایکروسافت رایگان است.

بهترین اپ‌های یادداشت نویسی و نوت برداری برای برنامه‌نویسان

وان‌نوت مایکروسافت در حقیقت بهترین اپلیکیشن یادداشت‌نویسی است اما نه برای برنامه‌نویسان. قابلیتی مثل هایلایت کردن سینتکس‌ها در این اپ وجود ندارد، چیزی که برای جلوگیری از اشتباهات برنامه‌نویسی بسیار ضروری و مفید است. البته برای افزودن این ویژگی، افرونه‌ی رایگانی طراحی شده و در گیت‌هاب به اشتراک گذاشته شده است:

با این افزونه یکی از نقص‌های مهم برطرف می‌شود اما نه به طور کامل.

وان‌نوت از برخی جهات بسیار عالی و برتر از رقباست. به عنوان مثال در کارهای گروهی و پروژه‌ها، قابلیت به اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها و وجود اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های مختلف و حتی نسخه‌ی تحت وب که از طریق مرورگرها به سادگی قابل استفاده است، موارد بسیار مهم و مفیدی هستند.