کارشناسان سئو و طراحان وب همیشه به مرورگرهای خاص و افزونه‌های بررسی SEO و یا مخصوص طراحی سایت علاقه‌مند هستند و می‌خواهند در کمترین زمان، وضعیت طراحی و سئوی صفحات سایت‌ها را بررسی کنند. در این مقاله می‌خواهیم با چند اکستنشن یا به زبان دیگر، افزونه‌ آشنا شویم که استفاده از آن برای هر وبمستر، طراح وب و کارشناس سئو بسیار مفید خواهد بود.

با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا با یک مرورگر جالب شبیه Chrome و تعدادی افزونه‌ی بررسی سایت و سئو آشنا شویم.

مرورگر Ghost Browser

مرورگر Ghost Browser در حقیقت مبتنی بر پروژه‌ی متن باز کرومیوم طراحی شده و به عبارت دیگر هسته‌ی آن مثل گوگل کروم است اما قابلیت‌های جالبی برای وبمسترها دارد. خوشبختانه افزونه‌های کروم روی این مرورگر نیز نصب می‌شود و کمبودی از این لحاظ وجود ندارد.

مهم‌ترین ویژگی این مرورگر خاص، Sessions است. منظور از نشست یا سشن این است که در تب‌های مختلف که با رنگ‌های متفاوتی مشخص می‌شوند، می‌توانید به یک وب‌سایت مراجعه کنید به طوری که در هر تب وضعیت موقعیت مکانی و لاگین بودن شما به عنوان کاربر سایت، متفاوت است.

به عنوان مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در تب دوم ورود به حساب کاربری گوگل انجام نشده در حالی که در تب سوم ورود انجام شده است و در تب چهارم ورود از موقعیت مکانی دیگر صورت گرفته است.

معرفی بهترین افزونه‌های بررسی سئو و طراحی سایت و مرورگری ویژه برای برنامه‌نویسان وب

خوشبختانه همه‌ی تب‌ها در یک پنجره قرار دارند و در این پنجره می‌توانید عملکرد سایت و وضعیت ظاهری آن برای کاربرانی که لاگین کرده‌اند یا ثبت نام نکرده‌اند را سریعاً بررسی کنید.

قابلیت مفید دیگری که در مرورگر قوست بروزر پیش‌بینی شده، Tasks یا وظایف نام دارد. می‌توانید تعدادی تب باز را با حفظ وضعیت موجود به صورت یک پروژه ذخیره کنید و در صورت نیاز، در مجالی دیگر سریعاً مجموعه تب‌های فعلی را مجدداً باز کنید. به این ترتیب نیازی به باز کردن تب‌ها و لاگین کردن یا نکردن نیست.

در نسخه‌ی رایگان ۳ نشست پشتیبانی می‌شود که بسیار مفید است اما به هر حال اگر سشن‌های بیشتری لازم داشته باشید، می‌توانید نسخه‌ی پرو را نصب کنید.

ابزارهای طراحان وب کروم یا Chrome Developer Tools

هر کاربری که از مرورگر محبوب Google Chrome استفاده می‌کند، می‌تواند از ابزارهای طراحی وب آن نیز استفاده کند. قابلیت‌های بسیار زیادی در مرورگر کروم و بخش دولوپرز آن وجود دارد که با کلیک روی منو و انتخاب گزینه‌ی Tools و سپس Developer Tools در دسترس است.

از قابلیت‌های اساسی و پایه‌ای ابزارهای توسعه‌دهندگان کروم می‌توان به ویرایش کدهای HTML و طراحی عناصر صفحه‌ی وب، طراحی و ویرایش استایل به صورت CSS یا اینلاین و همین‌طور اجرا کردن و تست کردن JavaScript، بررسی سرعت و بهینه بودن طراحی سایت برای موبایل و نمایشگرهای کوچک اشاره کرد.

معرفی بهترین افزونه‌های بررسی سئو و طراحی سایت و مرورگری ویژه برای برنامه‌نویسان وب

در مرورگر کروم قابلیت‌های پیشرفته‌تر و کاربردی مثل تغییر User Agent یا غیرفعال کردن کش نیز وجود دارد:

بخش طراحی ظاهری نه تنها برای بهینه کردن نسخه‌ی موبایل سایت و بالطبع بهبود وضعیت SEO کاربرد دارد بلکه برای استفاده از سایت‌ها و وب‌اپلیکیشن‌هایی که نسخه‌ی موبایل کامل‌تری دارند نیز مفید است. به عنوان مثال با فعال کردن حالت موبایل می‌توانید از وب‌سایت اینستاگرام در کامپیوتر استفاده کنید و عکس‌ها را از طریق کامپیوتر بارگذاری کنید.

اکستنشن یا افزونه SEO Quake

یکی از پلاگین‌ها یا به زبان دیگر، افزونه‌های قدیمی که طراحان وب و وبمسترها و سئوکاران استفاده می‌کنند، SEO Quake نام دارد. این افزونه در حقیقت اطلاعات مفید و کاملی در مورد وضعیت یک سایت نمایش می‌دهد که شامل رتبه و تعداد صفحات ایندکس شده توسط موتورهای سرچی مثل Google و Bing و همین‌طور تعداد بک‌لینک‌ها و لینک‌های داخلی و برخی موارد دیگر می‌شود.

با نصب کردن این اکستنشن روی مرورگر، نیازی به مراجعه به سایت‌های مختلف برای دریافت اطلاعات لازم نیست و همه‌چیز در یک مکان جمع شده است. علاوه بر این اگر به سئوی صفحه یا On-Page SEO علاقه‌مند باشید، می‌توانید اطلاعات کامل در مورد هدینگ‌ها یا عنوان‌ها و متاها و همین‌طور نشانه‌گذاری Schema را با این افزونه بررسی کنید. برخی وبمسترها برای بررسی این موارد از سایت‌های خاصی استفاده می‌کنند اما در حقیقت نیازی به مراجعه به سایت‌های بررسی سئو ندارید چرا که این افزونه تمام اطلاعات را مرتب و منظم در یک مکان نمایش می‌دهد.

User-Agent Switcher یا افزونه‌ی تغییر وسایل

این افزونه در طراحی وب و حتی بررسی خطاها بسیار مفید است چرا که به طراح وب کمک می‌کند که به سادگی یوزر ایجنت را تغییر دهد و به عنوان مثال بررسی کند که صفحه‌ای از سایت در یک گوشی خاص یا از نگاه یک ربات خاص، چگونه دیده می‌شود.

معرفی بهترین افزونه‌های بررسی سئو و طراحی سایت و مرورگری ویژه برای برنامه‌نویسان وب

در این افزونه می‌توانید علاوه بر استفاده از موارد موجود و اصلی، User-Agent دلخواه بسازید و وضعیت سایت را به کمک یوزر-ایجنت‌های کاستم، تست کنید. به عنوان مثال می‌توانید یوزر ایجنتی بسازید که در نام آن GoogleBot موجود است و بررسی کنید که آیا دسترسی ربات‌ها به عکس‌ها و صفحات و آدرس‌های خاص، مجاز و معمولی است یا خیر و موارد غیرمجاز را با این روش تست و بررسی کنید.

افزونه Tag Assistant

سرویس Tag Assistant گوگل به خصوص برای کسانی که از Google Tag Manager استفاده می‌کنند، بسیار مفید و کاربردی است. با استفاده از سرویس می‌توانید مشکلات آمارگیر و دیگر کدهای رهگیری مثل کدهای AdWords را بررسی کنید. تگ منیجر کاربردهای جالبی دارد، به عنوان مثال می‌توانید روش محاسبه‌ی باونس ریت را با اضافه کردن تگ جدید، تصحیح کنید.

آیکون کوچک این افزونه که در کنار نوار آدرس قرار می‌گیرد، در صورت وجود مشکلاتی در صفحه، تغییر رنگ می‌دهد و به سرعت متوجه می‌شوید که مشکلی وجود دارد و باید بررسی و حل شود. استفاده از تگ‌های تکراری و استفاده از تگ‌های خالی یا تگ‌هایی که پیکربندی صحیحی ندارند، همگی مشکل محسوب شده و توسط این افزونه گزارش می‌شوند.

معرفی بهترین افزونه‌های بررسی سئو و طراحی سایت و مرورگری ویژه برای برنامه‌نویسان وب

حتی اگر دو بار در صفحه به عنوان مثال در بخش هدر و فوتر سایت از کد گوگل آنالیتیکس استفاده کرده باشید هم این افزونه متوسط می‌شود.

Show Title Tag

یکی از مهم‌ترین تگ‌های صفحه در مقال سئو، تگ عنوان یا Title است. با افزونه‌ی Show Title Tag می‌توانید عنوان صفحه را مشاهده کنید. می‌توانید آن را در گوشه‌ی دلخواهی از صفحه قرار دهید و متن قرمز گویای این است که عنوان صفحه چیست.

معرفی بهترین افزونه‌های بررسی سئو و طراحی سایت و مرورگری ویژه برای برنامه‌نویسان وب

این افزونه برای بررسی کردن عنوان مطالب مشابهی که سایت‌های هم‌موضوع و رقیب نوشته‌اند و در نتایج سرچ بالاتر از مطلب شما قرار دارند، مفید واقع می‌شود. بدون باز کردن ابزارهای توسعه‌دهندگان گوگل کروم می‌توانید محتویات تگ Title را مشاهده کنید. اگر تگ عنوان طولانی باشد، با این افزونه سریع‌تر متوجه می‌شوید.

دقت کنید که علاوه بر تگ عنوان، تگ H1 نیز بسیار مهم است و می‌بایست مرتبط با تگ Title باشد.