زمانی که کلمه یا عبارتی را در گوگل سرچ می‌کنیم، معمولاً نتایج به زبانی متناسب با موقعیت جغرافیایی ما نمایش داده می‌شوند. به عبارت دیگر زمانی که با IP ایران به وب‌سایت گوگل مراجعه می‌کنیم، نتایج جست‌وجو معمولاً سایت‌های فارسی است و زمانی که از آلمان به سرورهای گوگل متصل می‌شویم نیز زبان وب‌سایت‌هایی که در نتایج مشاهده می‌کنیم، اغلب آلمانی است.

در گوگل می‌توان زبان را به صورت دلخواه انتخاب کرد و نتایج و سایت‌هایی به زبان فارسی یا انگلیسی و یا … را در صدر نتایج مشاهده کرد. در ادامه به روش تغییر زبان می‌پردازیم.

گوگل موقعیت جغرافیایی را با توجه به شناسه‌ی IP یا IP Address تشخیص می‌دهد و علاوه بر این کلمات و عبارت‌های تایپ‌شده را نیز برای تشخیص زبان کاربر، استفاده می‌کند. ممکن است کاربر با نرم‌افزارهای تغییر IP مثل VPN و از طریق سروری واسطه به گوگل متصل شده باشد و ممکن است گوگل در تشخیص زبانی که کاربر کلمات مربوطه را تایپ کرده، اشتباه کند. در هر صورت تغییر دادن زبان بسیار ساده است.

توجه کنید که گاهی پس از جست‌وجو کردن، گوگل کادر کوچکی در گوشه‌ی بالای صفحه نمایش می‌دهد و در آن گزینه‌ای مثل Change to English وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه، زبان سرچ تغییر می‌کند، بنابراین قبل از کلیک کردن روی این گزینه، توجه کنید که زبان جست‌وجو در حال حاضر مطلوب است یا ترجیح می‌دهید زبان دیگری مثل فارسی یا انگلیسی که گوگل پیشنهاد کرده، را فعال کنید.

و اما روش تغییر دادن زبان سرچ در گوگل:

به آدرس https://www.google.com/preferences?hl=en&fg=1#languages  مراجعه کنید که همان صفحه‌ی تنظیمات جست‌وجو است.

در بالای صفحه یکی از زبان‌ها را انتخاب کنید. اگر زبان مورد نظر در لیست وجود ندارد، روی گزینه‌ی Show more پایین لیست کلیک کنید تا لیست گسترده و کامل شود.

اکنون در پایین صفحه روی دکمه‌ی آبی‌رنگ Save کلیک کنید تا تنظیمات جست‌وجو تغییر کرده و ذخیره شود.

ممکن است در حساب کاربری خود در گوگل ورود انجام داده باشید، در این صورت تنظیماتی که برای جست‌وجو انتخاب شده مثل زبان سرچ، در سایر وسایلی که به همین حساب کاربری متصل است نیز همگام‌سازی یا Sync می‌شود. بنابراین با مراجعه به گوشی اندرویدی خود و اجرا کردن مرورگر گوگل کروم، متوجه می‌شوید که زبان سرچ تغییر کرده است.

یکی دیگر از راه‌های تغییر دادن زبان سرچ در گوگل، این است که به دامین‌هایی به جز Google.com مراجعه کنیم. به عنوان مثال دامین Google.de/search برای کاربران آلمانی طراحی شده است و برای تعدادی از زبان‌های دیگر نیز دامین متفاوتی موجود است. معمولاً این راه حل پاسخ‌گو نیست و تنظیمات زبان با توجه به موقعیت مکانی و شناسه‌ی IP به صورت خودکار انتخاب می‌شود.