یکی از فاکتورهای موثر در SEO این است که در صفحات سایت و به خصوص صفحات مطالب از تگ H1 برای بیان موضوع و عنوان مطلب استفاده کنیم. استفاده نکردن از تگ H1‌ یا چند مرتبه استفاده از تگ H1 و حتی استفاده از تگ H2 به عنوان بالاترین سطح و درشت‌ترین متن در صفحه، ایده‌آل نیست و بهترین روش این است که عنوان صفحه را در تگ H1 نیز استفاده کنیم.

در ادامه به بحث در مورد تفاوت عنوان صفحه و هدینگ ۱ یا تگ H1 در HTML می‌پردازیم و اصول طراحی بهینه‌ی صفحه از نظر عنوان و H1‌ را بررسی می‌کنیم.

تفاوت بین عنوان صفحه و H1 چیست؟

هدینگ یا تیتر سطح ۱ یا به اختصار H1، یکی از تگ‌های HTML است که قبل از دوران پیدایش CSS برای نوشتن درشت‌ترین متن در صفحات وب استفاده می‌شد. پس از ابداع CSS و مقوله‌ای به اسم کلاس، طراح وب می‌تواند برای هر یک از هدینگ‌های سطح ۱ در صفحه، کلاسی در نظر بگیرد و در تعریف کلاس، اندازه‌ی متن یا font-size را کوچک یا بسیار بزرگ فرض کند و حتی می‌تواند متنی با کلاس خاص را از دید بازدیدکننده مخفی کند!

کد زیر یک صفحه‌ی HTML ساده شامل head و body و تگ عنوان صفحه و <h1></h1> را نشان می‌دهد:

بنابراین H1 درشت‌ترین متن در صفحه‌ی وب نیست و حتی ممکن است کوچک‌ترین مورد باشد! منظور ما از دوران قبل از CSS، سال ۱۹۹۸ است. در مارس ۱۹۹۸، مفهوم CSS به صورت رسمی در W3C ثبت شد و از آن پس تدریجاً استفاده از آن شدت گرفت.

گوگل الگوریتم‌های بررسی محتوای سایت‌ها را از دیرباز توسعه داده و بهینه کرده است و در ابتدا متنی که به عنوان هدینگ سطح ۱ در صفحه قرار می‌گرفت را موضوع و عنوان کلی مطلب فرض می‌کرد. بنابراین اهمیت تگ H1 در طراحی وب و SEO بیش از امروز بود. اما در حال حاضر در کنار H1 و H2 و سطوح پایین‌تر هدینگ‌ها، عنوان و موضوع صفحه توسط تگ‌های متا در بخش Head نیز مشخص می‌شود. بنابراین تنها فاکتور مهم در بیان موضوع اصلی یک صفحه یا مقاله، H1‌ نیست.

موضوعیت و ارتباط مفهومی محتوای صفحه و تگ H1

یکی از ده‌ها فاکتوری که در بررسی محتوای صفحه‌ی وب توسط موتورهای سرچ مهم در نظر گرفته می‌شود، تگ H1 است. در واقع H1‌ می‌بایست برای متنی در صفحه استفاده شود که موضوعیت کلی مقاله و صفحه وب را مشخص می‌کند.

اما H1 فقط یکی از ده‌ها فاکتور موثر در رتبه‌بندی مطلب در صفحات جست‌وجو یا به اختصار SERP است. به عبارت دیگر اگر H1 را برای متنی استفاده کنید که هیچ ارتباطی با موضوع مقاله نداشته باشد، طبعاً گوگل آن را نادیده می‌گیرد و سراغ تگ‌های دیگر می‌رود. به علاوه ممکن است طراح سایت فراموش کرده باشد که از H1 استفاده کند! در این صورت مهم‌ترین تگ در صفحه، تگ H2 خواهد بود.

با توجه به توضیحاتی که دادیم، روشن است که متنی که در تگ H1 استفاده می‌شود از نظر اهمیت، در جایگاه دوم و درست پس از عنوان صفحه‌ی وب قرار می‌گیرد. البته ممکن است در بررسی سئوی بسیاری از سایت‌ها، متوجه شوید که طراح محتوای تگ H1 را معادل عنوان صفحه در نظر گرفته است و به این ترتیب اهمیت عنوان و تگ H1‌ بیشتر می‌شود.

در بررسی‌های مختلفی که در مقوله‌ی سئو صورت گرفته، نتیجه همواره این بوده که اگر عنوان‌های صفحات سایت خوب باشد و با تغییراتی در تگ H1 نیز استفاده شود، وضعیت SEO سایت اندکی بهتر می‌شود. اما مراقب باشید که برای اعمال تغییرات لازم در ساختار سایت، بیش از یکی دو ساعت وقت صرف نکنید چرا که این بهینه‌سازی واقعاً کم‌اثر است.

نکته‌ی دیگر این است که گاهی طراحان سایت و سئوکاران در طراحی صفحه به جای یک H1، از چند مورد تگ H1‌ استفاده می‌کنند و با استفاده از CSS، موارد بعدی را کوچک نمایش می‌دهند اما در حقیقت این روش کمکی به SEO نمی‌کند و حتی مضر است. گوگل حتی اگر عکس یا تگ img در تگ H1‌ قرار گرفته باشد، آن را نادیده می‌گیرد. بنابراین تلاش نکنید که با استفاده از H1 در بخش‌های مختلف صفحه‌ی وب، اهمیت جملات دلخواه را بیشتر کنید.

دیگر کاربردهای تگ H1 در HTML

استفاده از تگ H1 برای درشت کردن متنی که اهمیت زیادی دارد، به خوانایی بیشتر کمک می‌کند و این دقیقاً هدف اصلی استفاده از این تگ بوده است. به علاوه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که برای مطالعه کردن محتوای وب استفاده می‌شوند هم کم و بیش از تگ H1‌ برای همین منظور استفاده می‌کنند. بنابراین برای سازگاری هر چه بیشتر با این نوع اپلیکیشن‌ها بهتر است موضوع و عنوان صفحه در تگ H1‌ قرار بگیرد.

از منظر سئو هم گوگل به خوانایی بهتر و استفاده‌ی ساده‌تر امتیاز مثبت می‌دهد و در نتیجه اگر از تگ H1 برای مشخص کردن موضوع کلی صفحه استفاده کنید، علاوه بر سئو کردن محتوا، طراحی صفحه نیز برای رتبه‌بندی مطالب در صفحات موتورهای جست‌وجو بهینه‌تر خواهد بود.

آیا استفاده از H1‌ در صفحات سایت ضروری است؟

با توجه به مباحث مطرح‌شده، استفاده از تگ H1 در طراحی صفحات وب مهم است و نباید نادیده گرفته شود. حالت ایده‌آل این است که در هر صفحه فقط یک تگ H1 داشته باشید که متن آن مشابه عنوان مقاله و یا عنوان صفحه باشد و همین‌طور درشت‌ترین متن در صفحه باشد.

استفاده از دو تگ H1 و بیشتر، صحیح نیست و همین‌طور نباید متنی که در این تگ قرار می‌گیرد، موضوعیت بی‌ربط داشته باشد. موتورهای سرچ و به ویژه Bing مایکروسافت به اولین H1 در صفحه‌ی وب اهمیت زیادی می‌دهند، لذا اگر استفاده از H1های متعدد ضروری است، اولین مورد را دقیقاً در ارتباط با محتوای صفحه تعریف کنید.