بسیاری از کاربران اندروید از گوشی و تبلت برای یادداشت کردن و نوت‌برداری استفاده می‌کنند اما برخی کاربران کمتر از اپلیکیشن‌های کاربردی که برای این مهم طراحی شده، استفاده می‌کنند. اپ‌هایی مثل Google Keep و Microsoft OneNote، علاوه بر اینکه یادداشت کردن طرح و ایده و کارها و نکات را بسیار ساده می‌کنند، قابلیت همگام‌سازی نیز دارند. به عبارت دیگر یادداشتی که در گوشی ایجاد کرده‌اید، در تبلت و کامپیوتر نیز ظاهر می‌شود. البته برای این مهم نیاز به حساب کاربری و دسترسی به اینترنت وجود دارد.

در ادامه به معرفی سه مورد از بهترین اپلیکیشن‌های یادداشت‌‌نویسی و نوت‌برداری برای اندروید می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

یک اپ خوب یادداشت‌‌نویسی چه امکاناتی و ویژگی‌هایی دارد؟

نیازهای کاربران اندروید متفاوت و کاربردها متنوع است. به عنوان مثال یک دانش‌آموز اپی برای نوت‌برداری نیاز دارد که امکان ضبط صدا برای ضبط کردن صدای معلم و استاد در کلاس را داشته باشد و بتواند ویس را پیوست یک یادداشت کند. علاوه بر این امکان نوشتن متن با سرعت بالا و همین‌طور ترسیم خطوط و ترسیم شکل‌های مختلف با سرعت بالا وجود داشته باشد.

یک معمار، طراح و مهندس معمولاً اپی لازم دارد که قابلیت عکس گرفتن و سپس نوشتن طرح و ایده و اطلاعاتی مثل ابعاد و توضیحات روی عکس را داشته باشد و در واقع نوشتن یادداشت را با عکس گرفتن آغاز می‌کند.

مدیران به اپ‌هایی نیاز دارند که مدیریت وظایف را ساده کند و در واقع امکان ایجاد یادداشت‌های به شکل لیست وظایف یا To-Do List برایشان بسیار مهم است. البته کاربران عادی هم ممکن است در امور روزانه مثل تهیه کردن لیست خرید برای منزل، چنین قابلیتی مدنظرشان باشد.

یک اپلیکیشن خوب یادداشت‌نویسی و نوت‌برداری، می‌بایست تمام امکانات فوق را داشته باشد و در عین حال استفاده کردن از آن ساده و سریع باشد. علاوه بر این امکانات زیر بسیار مفید و مطلوب است:

  • امکاناتی برای دسته‌بندی و مرتب‌سازی مثل انتخاب موضوع یادداشت، برچسب زدن یا رنگی کردن یادداشت‌ها و موارد مشابه نظیر هشتگ زدن.
  • امکان تایپ کردن، استفاده از صدا و همین‌طور قابلیت طراحی و تبدیل طرح به متن تایپ‌شده یا تبدیل ویس به متن تایپ‌شده.
  • همگام‌سازی یا Sync و پشتیبانی از ویندوز و اندروید و iOS و مک‌او‌اس و حتی لینوکس برای دسترسی به یادداشت‌ها در تمام دیوایس‌های متصل به یک حساب کاربری.

خوشبختانه اپ‌های زیادی در این عرصه منتشر شده و بعضاً تمام امکانات ذکر شده را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

اپلیکیشن یادداشت نویسی گوگل: Google Keep

گوگل اپی برای یادداشت کردن نکات طراحی کرده که در مجموع امکانات و ویژگی‌های خوب و کاملی برای عموم کاربران دارد. امکان همگام‌سازی کردن یادداشت‌ها با ورود به حساب کاربری گوگل وجود دارد و لذا می‌توانید در همه‌ی وسایل، یادداشت‌ها را مشاهده کنید. صرفاً به یک مرورگر اینترنت نظیر گوگل کروم و دسترسی به اینترنت نیاز است. می‌توانید به وب‌سایت Google Keep مراجعه کنید و پس از ورود به حساب کاربری، یادداشت‌هایی که در گوشی و تبلت ایجاد کرده‌اید را بررسی و مدیریت کنید.

معرفی بهترین اپ‌های یادداشت نویسی و نوت‌برداری برای اندروید

استفاده از گوگل کیپ ساده است و طراحی آن شبیه به دیگر اپلیکیشن‌ها و محصولات گوگل است اما شاید برخی امکانات موجود در اپلیکیشن‌های یادداشت‌برداری در آن موجود نباشد.

در گوگل کیپ می‌توانید با متن را با کیبورد لمسی تایپ کنید یا با نوشتن روی صفحه، متن را وارد کنید. یادداشت صوتی که با میکروفون ضبط می‌شود و همین‌طور حاصل تبدیل صدا به متن به کمک موتور تبدیل گفتار به متن گوگل نیز روش بعدی برای نوشتن متن است.

در گوگل کیپ امکان ایجاد یادآوری یا به زبان دیگر Reminder نیز وجود دارد. بنابراین می‌توانید برای مدیریت زمان و قرارهای کاری و شخصی از آن استفاده کنید. می‌توانید چک‌لیست از امور مهم بسازید تا کارها فراموش نشود.

تمام یادداشت‌ها در صفحه‌ی اصلی این اپ نمایش داده می‌شود. می‌توانید از رنگ‌های مختلف برای دسته‌بندی کردن یادداشت‌ها استفاده کنید. البته امکان استفاده از برچسب‌ها یا Labels برای گروه‌بندی یادداشت‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

گوگل کیپ در زمینه‌ی خاصی برتر نیست بلکه بسیار ساده و مناسب اغلب کاربری‌ها است.

Simple Notes اپی برای یادداشت‌های ساده و کوتاه

Simple Notes Pro که قبلاً نسخه‌ی ساده‌تر آن یعنی Simple Notes نیز منتشر می‌شد، یکی از اپ‌های بسیار ساده برای نوت‌برداری است.

اپلیکیشن Simple Notes برای کسانی خوب است که می‌خواهند سریعاً یک یاداشت کوتاه بنویسند تا نکته‌‌ای فراموش نشود. به عنوان مثال ممکن است ایده‌ای به ذهن شما خطور کند و به دلیل مشغله و فکرهای مختلف، چند ثانیه بعد آن را فراموش کنید. در این صورت یک اپلیکیشن پیچیده با امکانات عالی، برای شما مناسب نیست. 

معرفی بهترین اپ‌های یادداشت نویسی و نوت‌برداری برای اندروید

به محض اجرا کردن این اپ، یک یادداشت جدید و خالی را مشاهده می‌کنید. البته در مراتب بعدی، آنچه نمایش داده می‌شود آخرین یادداشت شماست. به عبارت دیگر با اجرا کردن این اپ می‌توانید نکته‌ای که در ذهن دارید را در انتهای یادداشت‌های قبلی سریعاً اضافه کنید.

روش سریع‌تر این است که ویجت اپلیکیشن سیمپل نوتس پرو را روی یکی از صفحات خانه اندروید قرار دهید تا دسترسی ساده‌تر و سریع‌تر شود.

در اپلیکیشن Simple Notes Pro امکان ایجاد یادداشت‌های جدید وجود دارد و پس از ایجاد چند یادداشت برای امور مختلف، می‌توانید با حرکت جاروبی به چپ یا راست در بخش بالای صفحه، بین یادداشت‌ها سوییچ کنید. علاوه بر این می‌توانید روی آیکون فولدر در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید تا لیستی از تمام یادداشت‌های شما نمایش داده شود.

ظاهر اپلیکیشن Simple Notes Pro قابلیت سفارشی‌سازی خوبی دارد و می‌توانید پس‌زمینه، استایل متن و عنوان و حتی ظاهر آیکون اپ را تغییر بدهید. متأسفانه نسخه‌ی رایگان Simple Notes دیگر بروزرسانی نمی‌شود اما یکی از بهترین اپ‌های یادداشت و نوت‌برداری است.

مایکروسافت و OneNote برای اندروید

اپلیکیشن وان‌نوت یکی از نرم‌افزارهای ویندوزی معروف است که نسخه‌ای از آن برای اندروید نیز منتشر شده است. Microsoft OneNote امکانات زیادی دارد و اغلب کاربری‌ها را پوشش می‌دهد اما به ویژه به دانش‌آموزان و دانشجویان توصیه می‌شود. اگر قبلاً از Evernote استفاده کرده باشید و به اپلیکیشن مشابهی نیاز داشته باشید، وان‌نوت مایکروسافت یکی از انتخاب‌های بهینه خواهد بود چرا که بسیاری از امکانات آن را دارد.

معرفی بهترین اپ‌های یادداشت نویسی و نوت‌برداری برای اندروید

البته OneNotes برای مقوله‌ی آموزش حتی بهتر از اورنوت است. به عنوان مثال می‌توانید عکس یا مقاله را مستقیماً در یک یادداشت اضافه کنید. اگر از کاربران Office365 هستید یا از نرم‌افزارهای آفیس نظیر Word و Excel استفاده می‌کنید هم وان‌نوت گزینه‌ی خوبی است چرا که با این نرم‌افزارها سازگاری بالایی دارد. به عنوان مثال می‌توانید یک جدول در وان‌نوت بسازید و سپس آن را به یک جدول در اکسل تبدیل کنید!