یکی از امکانات و تنظیمات Xbox One مایکروسافت این است که می‌توان تم تاریک یا روشن یا به زبان دیگر Dark و Light را بسته به ساعت به صورت خودکار فعال کرد. به عبارت دیگر پس از غروب خورشید تم تیره فعال شود و پس از طلوع آفتاب نیز تم روشن فعال شود.

اگر از کاربرانی هستید که نمی‌خواهید همیشه رابط گرافیکی ایکس باکس وان تیره یا روشن باشد، می‌توانید سوییچ کردن خودکار بین دو تم Dark و Light را فعال کنید. در ادامه‌ی مطلب به روش این کار می‌پردازیم.

مایکروسافت بر اساس بازخوردی که از کاربران ویندوز ۱۰ و همین‌طور کنسول بازی ایکس باکس وان دریافت کرده، به این نتیجه رسیده که تم تیره یا Dark و تم روشن یا Light هر دو پرطرفدار هستند و بد نیست حالت بینابینی وجود داشته باشد که از هر دو تم به تناسب روشنایی محیط پیرامون استفاده کند. به این ترتیب مقوله‌ی تنظیم تم بر اساس ساعت مطرح شده است. در ویندوز ۱۰ هم تنظیماتی برای فعال کردن Night light یا نور شب وجود دارد که برای کاهش خستگی چشم در شب‌هنگام، رنگ‌های گرم را بیشتر می‌کند.

نحوه تغییر خودکار تم تاریک و روشن در Xbox One

فراموش نکنید که اگر حین استفاده از کنسول بازی در ساعت‌های شب، محیط اتاق نشیمن بسیار روشن است، احتمالاً استفاده از تم تیره به خوبی تم روشن نیست و بهتر است تم روشن را همواره استفاده کنید. در واقع سوییچ کردن خودکار بین دو حالت برای گیمرهایی مفید است که ایکس باکس وان را در فضای پر از پنجره‌ای قرار داده‌اند که در روز کاملاً روشن و در شب کاملاً تاریک است. و اما روش کار:

ابتدا دکمه‌ی Guide یا راهنما که یکی از دکمه‌ی کنترلر ایکس باکس وان است را فشار دهید.

در منو سراغ آخرین گزینه‌ی سمت راست بروید و Settings را اجرا کنید.

در تنظیمات سراغ تب Personalization بروید و گزینه‌ی Theme & Motion را انتخاب کنید.

در بخش تنظیمات تم و حرکت، از منوی کرکره‌ای System Theme برای انتخاب حالت Scheduled که به معنی زمان‌بندی‌شده است، استفاده کنید.

اکنون حالت Sunrise & Sunset را انتخاب کنید که به معنی طلوع خورشید و غروب آن است.

چگونه تم ایکس باکس را به صورت خودکار تاریک و روشن کنیم؟

بدین ترتیب تم رابط گرافیکی کنسول بازی ایکس باکس به صورت خودکار تغییر می‌کند. زمان طلوع و غروب خورشید با توجه به مختصات مکانی شما مشخص می‌شود، بنابراین اگر مشکلی از نظر زمان‌بندی و سوییچ خودکار بین تم Dark و Light وجود دارد، دقت کنید که ساعت و ناحیه‌ی جغرافیایی را درست تنظیم کرده باشید.

نکته‌ی دیگر این است که در ایکس باکس می‌توان از تم روشن‌تر به جای تم Light استفاده کرد که با وجود کنتراست یا تضاد بالاتری که دارد، تشخیص دادن متن و عناصر گرافیکی را ساده‌تر می‌کند.

در پایان مطالعه کردن مقاله‌ی زیر که مرتبط با تنظیم گستره‌ی رنگ در کنسول‌های بازی است را توصیه می‌کنیم: