نسل هشتم کنسول‌های بازی مایکروسافت، دو مدل ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس است. قیمت ایکس باکس سری اس و ایکس در اولین ماه‌های معرفی، تفاوت زیادی داشت و در گذر زمان تفاوت قیمت کمتر شده است. طبعاً Xbox Series X که قیمت بالاتری دارد، سخت‌افزار قوی‌تری نیز دارد و زمانی که در تلویزیون 4K یا مانیتور رزولوشن بالا، مشغول مقایسه کیفیت ایکس باکس سری اس با سری ایکس می‌شویم، تفاوت واضحی وجود دارد.

با توجه به کاهش تفاوت قیمت این دو کنسول بازی، سوال گیمرها این است که با مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس سری ایکس از نظر کیفیت گرافیک بازی و سایر موارد، خرید کدام کنسول بازی با توجه به قیمت، تصمیم بهتری است؟ در ادامه پیرامون این موضوع بحث می‌کنیم.

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با ps5 و ایکس باکس سری اس

هر دو کنسول بازی جدید مایکروسافت از نظر قدرت پردازش گرافیک بازی‌ها، به مراتب قوی‌تر از ایکس باکس وان و ایکس باکس ۳۶۰ هستند. به هر حال کنسول‌های نسل جدید برای رزولوشن فول اچ دی و بالاتر از آن، رزولوشن 4K طراحی شده‌اند. لذا اگر به دنبال تجربه کردن کیفیت گرافیکی برتر هستید، مقایسه ایکس باکس سری اس با ایکس باکس ۳۶۰ بیهوده است. روی کاغذ قدرت پردازشی کنسول‌های جدید در حدود ۱۰ تا ۱۲ ترافلاپس است در حالی که ایکس باکس ۳۶۰ قدرتی کمتر از ۱ ترافلاپس و در واقع حدود 0.1 تا 0.17 ترافلاپ دارد! البته ایکس باکس سری اس که مدل ارزان‌تر است، قدرتی در حدود ۴ ترافلاپس دارد که یک سوم قدرت ایکس باکس سری ایکس است.

گیمرهایی که در گذشته از کنسول‌های بازی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان استفاده کرده‌اند و می‌خواهند محصول جدیدی خریداری کنند، به دنبال مقایسه ایکس باکس سری اس با ps5 و ایکس باکس سری ایکس هستند. موضوع صرفاً گرافیک بازی‌ها نیست، تنوع بازی‌ها ، بازی‌های اختصاصی که برای هر یک از کنسول‌ها طراحی می‌شود و سایر امکانات و قابلیت‌ها نیز مهم است. اما اگر فقط قدرت پردازش گرافیکی برای شما مهم است و برای کیفیت گرافیک و سرعت اجرای بازی اهمیت زیادی قائل هستید، قدرت پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول‌ها در حالتی که چند ساعتی مشغول اجرای بازی سنگین باشند، در نمودار زیر نمایش داده شده است. ایکس باکس سری ایکس ۱۷ درصد قوی‌تر از پلی‌استیشن ۵ است.

مقایسه قیمت ایکس باکس سری اس و ایکس، کدام برای بازی‌های امروزی بهتر است؟

در مقایسه کیفیت ایکس باکس سری اس با سری ایکس با توجه به اینکه قدرت پردازش گرافیکی در حد یک سوم است، نتیجه کاملاً روشن است. اگر قصد دارید کنسول بازی را به تلویزیون 4K متصل کنید و از بازی‌های 4K لذت ببرید، خرید Xbox Series X گزینه‌ی منطقی‌تری است.

نقاط قوت ایکس باکس سری اس

با وجود اینکه قدرت پردازشی Xbox Series S در حد پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس نیست، مزایای خاص خود را دارد. اولین مزیت این است که اگر گیمر مانیتور یا تلویزیون با رزولوشن فول اچ‌دی یا به عبارت دیگر 1080p داشته باشد، عملاً نیازی به کنسول بازی قوی‌تر ندارد چرا که کیفیت گرافیک بازی‌ها تفاوت زیادی ندارد. اما اگر هدف شما استفاده از تلویزیون یا مانیتور 4K باشد و از فاصله‌ی نسبتاً کم به تصویر نگاه کنید، کاملاً متوجه تفاوت جزئیات ظریف گرافیکی بازی‌ها خواهید شد.

مقایسه قیمت ایکس باکس سری اس و ایکس، کدام برای بازی‌های امروزی بهتر است؟

مزیت دیگر برای گیمرهایی مطرح می‌شود که بیشتر به گیم‌پلی بازی اهمیت می‌دهند و به خصوص بازی‌هایی با گرافیک سبک و ساده و بعضاً رایگان را می‌پسندند. در این حالت هم هزینه‌ی اضافی برای خرید کنسول بازی گران‌تر، منطقی به نظر نمی‌رسد.

بعضی از گیمرها به بازی‌های قدیمی و خاطره‌انگیز که برای ایکس باکس ۳۶۰ و حتی قدیمی‌تر از آن، برای اولین ایکس‌باکس طراحی شده بود، علاقه دارند. در این حالت هم خرید کنسول بازی ایکس باکس سری اس گزینه‌ی خوبی است.

یکی دیگر از مزایای ایکس باکس سری اس این است که مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به کنسول‌های پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس دارد چرا که به هر حال قدرت سخت‌افزاری آن پایین‌تر است. با توجه به مصرف انرژی کمتر، دمای کاری تراشه‌ی مرکزی که پردازش‌های سنگین را انجام می‌دهد، به طور معمول پایین‌تر است و به بیان دیگر کنسول بازی خنک‌تر کار می‌کند.

افزایش نقاط قوت ایکس باکس سری ایکس نسبت به Xbox Series S

در گذر زمان اختلاف قیمت دو کنسول بازی نسل هشتمی مایکروسافت کمتر و کمتر شده و در عین حال سازندگان بازی، جزئیات گرافیک بازی‌ها را بیشتر کرده‌اند به طوری که امروزه بعضی از بازی‌ها که برای ایکس باکس سری ایکس یا پلی استیشن ۵ منتشر می‌شود، به قدری از نظر گرافیکی سنگین است که اگر رزولوشن تصویر واقعاً 4K باشد، سرعت اجرای بازی کمتر از حد قابل قبول می‌شود و به اصطلاح بازی تیک می‌زند! به همین جهت توسعه‌دهندگان بازی‌های سنگین، هدف خود را رزولوشن پایین‌تری مثل 1440p و حتی فول اچ‌دی در نظر می‌گیرند تا سرعت اجرای بازی بیش از ۵۰ فریم بر ثانیه باقی بماند.

با توجه به این تغییر کلی در روند طراحی گرافیک بازی‌های سنگین و گرافیکی، کنسول ایکس باکس سری اس که قدرت پردازشی آن فقط یک سوم ایکس باکس سری ایکس است، در اجرا کردن سریع و روان بعضی از بازی‌های سنگین با رزولوشن فول اچ‌دی ناتوان می‌شود و سرعت اجرا قابل قبول نیست. به همین علت ممکن است رزولوشن اجرا کردن بعضی از بازی‌ها در کنسول ایکس باکس سری اس، 900p و حتی کمتر، 540p باشد! به همین ترتیب سرعت اجرای بعضی از بازی‌ها کمتر از ۶۰ و در واقع به ۳۰ فریم بر ثانیه نزدیک می‌شود که کاملاً روان و بهینه نیست.

فعال کردن قابلیت‌های خاص نظیر رهگیری پرتو یا Ray Tracing منجر به افزایش شدید بار پردازش گرافیک می‌شود و مشکل را دوچندان می‌کند.

مقایسه قیمت ایکس باکس سری اس و ایکس، کدام برای بازی‌های امروزی بهتر است؟

نکته‌ی دیگر حجم بازی‌های امروزی است، به مرور زمان بازی‌ها گرافیکی‌تر شده‌اند و فضایی که برای نصب بازی لازم است، بیشتر شده است. به عنوان مثال حجم سری بازی‌های Call of Duty در گذر زمان بیشتر شده و اگر بخواهید بازی‌های گرافیکی مشابه نصب کنید، احتمالاً فضای ۵۰۰ گیگابایتی کنسول بازی شما با نصب کمتر از ۵ بازی، پر می‌شود!

دقت کنید که RAM کنسول بازی ایکس باکس سری اس فقط ۱۰ گیگابایت است که ۸ گیگابایت آن رم سریعی است که برای اجرا کردن بازی‌ها کاربرد دارد. این مقدار رم برای اجرا کردن بازی‌های گرافیکی امروزی با رزولوشن 1440p و حتی 1080p کم به نظر می‌رسد.

مقایسه قیمت ایکس باکس سری اس و ایکس

قیمت کنسول ایکس باکس سری اس در ایامی نظیر بلک فرایدی ممکن است تا ۲۰۰ دلار هم پایین آمده باشد اما قیمت آن به طور معمول ۲۵۰ دلار است. اگر بخواهید بازی‌های حجیم امروزی را نصب کنید، بهتر است لااقل نسخه‌ی ۱ ترابایتی را خریداری کنید که قیمت آن حدود ۳۵۰ دلار است. در مقابل قیمت ایکس باکس سری ایکس با همین ظرفیت SSD، حدود ۵۰۰ دلار است. به عبارت دیگر تفاوت قیمت دو کنسول بازی به حدود ۱۵۰ دلار رسیده است.

در نظر بگیرید که کنسول ایکس باکس سری ایکس علاوه بر اینکه سخت‌افزار قوی‌تری دارد، به درایو نوری مجهز شده و خرید بازی‌هایی که به صورت دیسک نوری عرضه می‌شوند، معمولاً مقرون‌ به صرفه‌تر است. داشتن درایو نوری برای پخش کردن ویدیوهای 4K که روی دیسک نوری منتشر می‌شوند هم مفید است.

بنابراین مسأله مقایسه دو کنسول بازی ۳۵۰ دلاری و ۵۰۰ دلاری است که کنسول گران‌تر، از نظر قدرت پردازشی حدود ۳ برابر قوی‌تر است و به درایو نوری مجهز شده است. با توجه به پیشرفت گرافیک بازی‌ها، روشن است که کنسول گران‌تر، انتخاب بهتری برای عموم گیمرها محسوب می‌شود. البته همان‌طور که اشاره کردیم، اگر بازی‌های سبک‌تر را در تلویزیون یا مانیتور فول اچ‌دی اجرا می‌کنید و گرافیک برایتان مسأله‌ی مهمی نیست، کنسول ایکس باکس سری اس انتخاب خوبی است.

اگر بخواهید کنسول بازی جدید بخرید، به نظر شما ایکس باکس سری اس بهتر است یا ایکس باکس سری ایکس؟