یکی از معایب پیشرفت بازی‌های امروزی در عرصه‌ی گرافیک این است که بازی‌ها از نظر حجم بسیار سنگین هستند و دیگر از بازی‌های چندصد مگابایتی خبری نیست. قابلیت FastStart در کنسول Xbox One برای دانلود سریع‌تر فایل‌های نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها و شروع سریع‌تر بازی‌ها ابداع شده است.

طبعاً زمانی که قرار است ده‌ها فایل حجیم حین بارگذاری بازی یا مراحل بازی آماده شود، زمان انتظار حالت Loading زیاد می‌شود و حوصله‌ی گیمر سر می‌رود. یک راه حل ارتقای سخت‌افزار و به خصوص استفاده از SSD به جای هارد درایو است و راهکار بعدی نرم‌افزاری است. در ادامه به معرفی قابلیت FastStart یا شروع سریع در ایکس باکس وان مایکروسافت می‌پردازیم. با ما باشید.

لود شدن بازی یا لود شدن مراحل داخل بازی در مورد اغلب عناوین گرافیکی و محبوب امروزی، طولانی است. به این ترتیب اتلاف وقت بیشتر می‌شود و نارضایتی گیمر افزایش پیدا می‌کند. برخی بازی‌خورها صبرشان تمام می‌شود و به فکر خرید درایو SSD به جای هارددیسک می‌افتند و برخی به فکر ارتقا دادن بخش‌های دیگر سخت‌افزار مثل رم و پردازنده می‌افتند. در واقع گاهی سرعت یک کامپیوتر در مقوله‌ی پردازش گرافیک بسیار عالی است و بازی با سرعت خوبی اجرا می‌شود اما در مورد حالت بارگذاری یا Loading، وضعیت متفاوت است و با توجه به کم بودن سرعت هارددیسکی که استفاده شده، ممکن است زمان انتظار زیاد باشد.

در مورد نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها با توجه به اینکه سرعت اینترنت معمولاً کمتر از سرعت هارددیسک کامپیوترها است، وضعیت وخیم‌تر می‌شود. گاهی گیمر به دلیل کم بودن سرعت اینترنت مجبور می‌شود که ساعت‌ها برای تکمیل شدن دانلود فایل‌های یک بازی، صبر کند!

مایکروسافت برای حل کردن مشکل زمان لود در بازی‌های Xbox One قابلیتی به اسم Ready to Start را معرفی کرده است که به گیمر اجازه می‌دهد که بازی را شروع کند و دانلود کردن فایل‌های کامل بازی در پس‌زمینه انجام شود. مایکروسافت اخیراً در بروزرسانی جدید، راهکار دوم یعنی شروع سریع یا به زبان دیگر FastStart را نیز اضافه کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ایکس باکس وان و FastStart برای شروع سریع بازی‌ها

زمانی که برنامه‌نویسان و بازی‌سازان می‌خواهند محصول نهایی را به صورت کامپایل‌شده منتشر کنند، داده‌ها به ترتیبی که در بازی لازم است، اضافه نمی‌شوند. به همین جهت است که اگر از Ready to Start در کنسول بازی ایکس باکس وان استفاده کنید تا نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها را هم‌زمان با دانلود شدن داده‌های لازم، اجرا کنید، همه چیز خوب و بهینه پیش نمی‌رود و گاهی داده‌های غیرضروری دانلود می‌شود در حالی که داده‌ی لازم برای مراحل اول بازی هنوز دانلود نشده است و این یعنی انتظار کشیدن اضافی برای گیمر.

مایکروسافت برای حل کردن این معضل، قابلیت دیگری به اسم FastStart را معرفی کرده تا دانلود کردن دیتا بر اساس پیشروی در بازی صورت گیرد. فایل‌هایی که برای لذت بردن از مراحل بعدی بازی لازم است، پیش‌بینی می‌شود و دانلود این فایل‌ها آغاز می‌شود. البته در نهایت قرار است تمام دیتای لازم دانلود شود ولیکن اولویتی برای فایل‌ها در نظر گرفته می‌شود.

و اما دو محدودیتی که در استفاده از این قابلیت وجود دارد: سرعت دانلود اینترنت شما می‌بایست حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه باشد و محدودیت بعدی این است که بازی می‌بایست از قابلیت FastStart پشتیبانی کند.

آشنایی با FastStart ایکس باکس: روشی سریع‌تر برای شروع بازی‌های در حال دانلود

کدام بازی‌های ایکس باکس از FastStart پشتیبانی می‌کنند؟

در حال حاضر قابلیت فست‌استارت یا شروع سریع فقط در چند بازی خاص پیاده‌سازی شده است و به علاوه فقط برای زبان انگلیسی قابل‌استفاده است. برای دیدن لیست بازی‌هایی که از FastStart پشتیبانی می‌کنند، به وب‌سایت رسمی ایکس باکس مراجعه کنید.

سرعت اجرای بازی با FastStart چقدر بیشتر می‌شود؟

بنابر ادعای تیم توسعه‌ی ایکس‌‌باکس، تکنولوژی فست‌استارت سرعت اجرا کردن بازی‌ها را دو برابر می‌کند. در واقع اگر قبلاً ۱ ساعت انتظار برای دانلود شدن بازی و شروع آن لازم بوده، اکنون می‌توانید نیم ساعت صبر کنید و بازی را آغاز کنید. ولیکن توجه داشته باشید که پس از دانلود شدن فایل‌های اصلی و ضروری اولیه، می‌توانید بازی را آغاز کنید.

توجه کنید که اگر کانکشن اینترنت شما از نظر سرعت نوسان داشته باشد و سرعت آن از حداقل مشخص‌شده کمتر شود، پیام هشداری روی صفحه نمایان می‌شود. بازی در این حالت متوقف می‌شود و می‌توانید مشکل به وجود آمده را گزارش کنید و البته دانلود کردن بازی ادامه پیدا می‌کند.

مقایسه FastStart و Ready to Start

قابلیت Ready to Start بسته به اینکه سازنده‌ی بازی مایل به استفاده از آن باشد یا نه، ممکن است در برخی بازی‌ها پیاده‌سازی شود و در نتیجه گیمر بتواند بازی را اجرا کند و پس از مدتی صبر کردن برای دانلود فایل‌ها، بازی را شروع کند اما در مورد FastStart عنان امور به دست مایکروسافت می‌افتد. مایکروسافت با دریافت بازخوردی که از گیمرهای مختلف می‌گیرد، متوجه می‌شود که چه فایل‌هایی برای مراحل اولیه‌ی بازی ضروری است و دانلود کردن این فایل‌ها را در اولویت قرار می‌دهد.

احتمالاً مایکروسافت از هوش مصنوعی برای حدس زدن فایل‌های ضروری در مراحل بعدی بازی استفاده می‌کند ولیکن جزئیات الگوریتمی که در این روش استفاده می‌شود، اعلام نشده است.