سیستم عامل اندروید در گذر زمان پیشرفت خوبی داشته و سبک‌تر و سریع‌تر از چند سال قبل اجرا می‌شود. البته مسأله‌ی اساسی عمر باتری یکی از موانع افزایش سرعت گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی نسبت به محصولات چند سال پیش است که پیشرفت‌های نرم‌افزاری را مشکل می‌کند.

در اندروید با تغییر دادن چند مورد از تنظیمات مخفی مربوط به انیمیشن‌ها، می‌توان سرعت ظاهری سیستم عامل و اپ‌ها را بیشتر کنید و حتی عمر باتری را اندکی بهینه کنید. در ادامه به تنظیمات سرعت انیمیشن‌ها در اندروید می‌پردازیم. با ما باشید.

پیشرفت سخت‌افزار که شامل افزایش سرعت پردازنده، بیشتر شدن مقدار رم و کاهش مصرف باتری بخش‌های پرمصرف مثل نمایشگر گوشی و تبلت و همین‌طور پردازنده می‌شود، روی عمر باتری و همین‌طور روی سرعت گوشی و تبلت بسیار موثر است. در عین حال کدنویسی اپ‌ها نیز می‌بایست بهینه باشد تا با کمترین مصرف پردازنده و رم و صدالبته باتری، اجرا شوند.

اندروید در سال‌های اخیر از سیستم عاملی سنگین که مبتنی بر لینوکس بوده، به سیستم عامل سبک و بهینه برای وسایل همراه تبدیل شده است. در عین حال پردازنده‌ها نیز سریع‌تر شده‌اند و به سریع‌تر شدن گوشی‌های رده‌اول و حتی گوشی‌های رده‌متوسط بازار کمک کرده‌اند.

اثر روانی انیمیشن‌های طولانی روی حس کردن سرعت گوشی و تبلت

یکی از مواردی که می‌تواند سرعت سیستم عاملی مثل اندروید یا iOS‌ را ظاهراً بیشتر کند، سرعت انیمیشن‌ها است. البته افزایش سرعت انیمیشن‌ها ممکن است واقعاً سرعت سیستم عامل و اپ‌ها را نیز کمی بهتر کند اما معمولاً انیمیشن‌ها در کنار زیبایی و بهبود تجربه‌ی کاربری، اثر روانی روی کاربر دارند و کاری می‌کنند که کاربر حین استفاده از اپ‌ها و بخش‌های مختلف سیستم عامل، کمتر متوجه تأخیر و لگ شود.

به عنوان مثال زمانی که روی آیکون یک اپلیکیشن تپ می‌کنید، ممکن است انیمیشنی به شکل زوم و بزرگنمایی برای مدت زمان ۱ ثانیه نمایش داده شود و سپس با محتویات اپ روبرو شوید و این حالت را با حالت بدون انیمیشن مقایسه کنید که روی آیکون تپ می‌کنید و ۱ ثانیه صبر می‌کنید تا آیکون‌ها و متن درون اپ را ببینید. اگر مشغول اندازه‌گیری زمان با کرنومتر نباشید، حالت بدون انیمیشن به نظر لگ و تأخیر دارد در حالی که عملاً‌ در هر دو حالت، ۱ ثانیه صبر می‌کنید.

در برخی محصولات اندرویدی و همین‌طور در سیستم عامل iOS اپل، انیمیشن‌ها کمی طولانی‌تر است که اثر روانی مثبتی روی کاربر دارد اما در مقابل برخی کاربران ترجیح می‌دهند که انیمیشن‌ها بسیار سریع باشد و حتی حذف شود! نبود انیمیشن در کنار بارز شدن تأخیر و لگ، می‌تواند حس بهتری از سرعت فراهم کند. بنابراین در برخی محصولات اندرویدی، انیمیشن‌ها کمتر و کوتاه‌تر است.

تنظیمات مخفی سرعت انیمیشن‌ها در اندروید

تقریباً در تمام محصولات اندرویدی می‌توانید سرعت انیمیشن‌ها را کمتر یا بیشتر کنید تا مطابق سلیقه و نیاز شما باشد. برای این کار می‌بایست از منوی Developer options اندروید استفاده کنید که در حالت پیش‌فرض مخفی است. قبلاً به روش فعال کردن نمایش منوی تنظیمات توسعه‌دهندگان اشاره کردیم که بسته به نسخه‌ی اندروید و رامی که روی گوشی یا تبلت نصب شده، متفاوت است:

دستورالعمل کلی این است که می‌بایست اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و و در منوی تنظیمات عمومی یا General و در بخشی مثل اطلاعات نرم‌افزاری یا Software status روی گزینه‌ی About phone یا مشابه آن، About tablet تپ کنید. در این منو یکی از گزینه‌ها، شماره ساخت یا Build number است. روی این آیتم ۷ مرتبه پشت‌سر‌هم تپ کنید تا پیام مربوط به نمایش منوی تنظیمات توسعه‌دهندگان را روی صفحه رویت کنید. اکنون اگر به صفحه‌ی اصلی تنظیمات برگردید، گزینه‌ی Developer options را در انتهای لیست مشاهده خواهید کرد.

توجه کنید که در اندروید ۸ و نسخه‌های بعدی، گزینه‌ی About phone زیرمجموعه‌ی گزینه‌ی System است و در حالت کلی باید در تنظیمات جست‌وجو کنید تا این گزینه را پیدا کنید چرا که سازندگان گوشی و تبلت، صفحه‌ی تنظیمات را دستکاری و مطابق سلیقه‌ی خویش تنظیم می‌کنند.

و اما تنظیمات انیمیشن‌ها در منوی Developer options اندروید:

در این صفحه سه گزینه‌ی زیر وجود دارد:

  • Window animation scale یا مقیاس انیمیشن پنجره‌ها
  • Transition animation scale یا مقیاس انیمیشن حالات گذار
  • Animator animation scale یا مقیاس انیمیشن متحرک‌سازی‌ها

هر سه مورد به صورت مقیاس بیان شدن و نه بر حسب ثانیه و میلی‌ثانیه. به عنوان مثال اگر حالت 1x‌ را انتخاب کنید، به این معنی است که انیمیشن موردبحث از نظر سرعت، مشابه اندروید خام گوگل است. اگر بخواهید سرعت را بیشتر کنید، می‌بایست از عددهای کوچک‌تر استفاده کنید چرا که زمان انیمیشن را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال برای دوبرابر شدن سرعت انیمیشن‌ها، می‌بایست از 0.5x استفاده کنید. اگر حالت 2x را انتخاب کنید، انیمیشن‌ها دوبرابر حد معمول طول می‌کشند و کندتر می‌شوند.

افزایش سرعت اندروید با کاهش زمان انیمیشن‌ها و حذف کردن آن

بنابراین برای سریع‌تر به نظر رسیدن سرعت گوشی یا تبلت اندرویدی، زمان انیمیشن‌ها را کاهش دهید.

حذف کردن انیمیشن‌ها در اندروید برای افزایش سرعت و کاهش مصرف باتری

روش دیگر برای کاهش مصرف باتری و افزایش سرعت کلی اندروید و اپ‌ها این است که انیمیشن‌ها را حذف کنید. در بسیاری از محصولات اندرویدی زمانی که حالت ذخیره کردن باتری یا Battery saving فعال می‌شود، انیمیشن‌ها غیرفعال می‌شود و به این ترتیب پردازش گرافیکی کمتری صورت می‌گیرد و طبعاً پردازنده‌ی گرافیکی مصرف باتری کمتری خواهد داشت. می‌توانید حتی در حالتی که شارژ باتری زیاد است هم انیمیشن‌ها را حذف و غیرفعال کنید.

برای این کار ابتدا به منوی Developer options‌ مراجعه کنید و سپس روی سه نوع انیمیشنی که ذکر کردیم، تپ کنید. به جای انتخاب یکی از اعداد، حالت Animation off‌ را انتخاب نمایید.

افزایش سرعت اندروید با کاهش زمان انیمیشن‌ها و حذف کردن آن

به این ترتیب حرکات بسیار تند و ناگهانی می‌شود که شاید لذت‌بخش نباشد اما در مقابل اندکی سرعت کار بیشتر شده و مصرف باتری کاهش پیدا می‌کند.