آیفون‌های اپل از نظر امنیت وضعیت بسیار خوبی دارند. در واقع اگر از حسگر اثر انگشت یا حسگر تشخیص چهره که Touch ID و Face ID نامیده شده در کنار رمز عبور یا همان Passcode استفاده کنید، امنیت و حریم خصوصی به خوبی حفظ می‌شود.

اما خبر بد این است که اخیراً یک حفره‌ی امنیتی جدید کشف شده که امکان نفوذ از طریق یک ابزار USB که به پورت لایتنینگ متصل می‌شود را فراهم می‌کند! اپل برای حل کردن این مشکل، در iOS 11.4.1 حالتی به اسم USB Restricted Mode را اضافه کرده که با فعال کردن آن، مشکل امنیتی برطرف می‌شود. در ادامه با عملکرد حالت USB محدودشده و روش فعالسازی آن در آیفون‌ها آشنا می‌شویم.

حالت USB Restricted Mode چگونه امنیت آیفون را بیشتر می‌کند؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، باگ امنیتی کشف‌شده به پورت Lightning یا همان پورت تبادل دیتا و شارژ آیفون مربوط می‌شود. همانطور که گوشی را با کابل USB‌ به لایتنینگ به کامپیوتر متصل می‌کنید و با وارد کردن رمز عبور، برای بکاپ‌گیری توسط iTunes آماده می‌شوید، هکرها نیز می‌توانند با ابزارهای خاصی که Passcode را کشف می‌کند، به حافظه‌ی آیفون دسترسی پیدا کنند. به عبارت دیگر هک کردن از طریق شکستن سدی به اسم رمز عبور، برای هکرها امکان‌پذیر است.

با فعال کردن حالتی موسوم به USB Restricted Mode که در نسخه‌ی جدید iOS یعنی 11.4.1 اضافه شده، می‌توانید این مشکل امنیتی را حل کنید. در این حالت آیفون به صورت خودکار در زمانی که بیش از یک ساعت آنلاک نشده باشد، به کلی دسترسی از طریق پورت USB را ممنوع می‌کند و در نتیجه هکرها نمی‌توانند آن را به راحتی گذشته هک کنند.

روش فعال کردن حالت USB محدود در آیفون

برای فعالسازی حالت USB محدود شده یا به زبان دیگر، USB Restricted Mode در آیفون‌ها، توجه کنید که باید نسخه‌ی سیستم عامل 11.4.1 یا نسخه‌های جدیدتر باشد. لذا اگر iOS را بروز نکرده‌اید، ابتدا این کار را انجام دهید.

پس از بروزرسانی اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و روی Touch ID & Passcode تپ کنید که البته این گزینه در آیفون ۱۰ با توجه به وجود حسگر تشخیص چهره، Face ID & Passcode است.

در لیست تنظیمات امنیتی، سوییچ گزینه‌ی USB Accessories را در حالت غیرفعال قرار دهید. به این ترتیب حالت USB محدودشده فعال می‌شود.

جلوگیری از هک شدن آیفون با فعال کردن USB Restricted Mode در iOS 11.4.1

شایان ذکر است که هنوز کسی حالت USB Restricted Mode را هک نکرده اما یکی از شرکت‌های حوزه‌ی امنیت به نام ElcomSoft مدعی شده که راهی برای ریست کردن تایمر پیدا کرده و در نتیجه می‌تواند کاری کند که آیفون حتی پس از گذشت ۱ ساعت از آخرین زمان آنلاک کردن توسط حسگر اثر انگشت و مانند آن، حالت USB محدودشده را فعال نکند.

احتمالاً اپل به زودی مشکلات باقیمانده را نیز با بروزرسانی‌های امنیتی برطرف می‌کند. لذا توصیه می‌کنیم که iOS را همواره آپدیت کنید.