گوگل علاوه بر نگهداری سوابق جستجو به کمک موتور سرچ Google، راه دیگری برای جمع‌آوری آمار کاربران دارد که چیزی جز اندروید و اپلیکیشن‌های آن نیست. اغلب کاربران وب از اطلاعاتی که کمپانی‌های نام‌آشنا مثل گوگل و فیس‌بوک جمع‌آوری می‌کنند، کم و بیش مطلع هستند اما مقوله‌ی جمع‌آوری اطلاعات در مورد استفاده از اپ‌ها، خبر نسبتاً جدیدی است که کاربران را نگران می‌کند.

در ادامه به روش مشاهده کردن آمار استفاده از اپ‌های اندروید در بخش My Activity گوگل و روش جلوگیری از ثبت آمار توسط گوگل می‌پردازیم. با ما باشید.

فعالیت‌های اپلیکیشنی شما هم ثبت می‌شود!

کسانی که روی موضوع حریم خصوصی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد تعامل ایشان با سرویس‌های تحت وب و سایت‌ها حساسیت دارند، تا چند سال پیش تنها در استفاده از خدمات اینترنتی میلیون‌ها سایت، دقت می‌کردند که مبادا هکرها و مدیران فناوری با اقدامات عجیب از اطلاعتشان سوء استفاده کنند اما اکنون یک مورد دیگر هم به این ردیف اضافه می‌شود و آن اپلیکیشن‌ها هستند.

به عنوان مثال گوگل همواره در حال مانیتور کردن استفاده از اپ‌ها در اندروید است!

گوگل و آمار استفاده از اپ‌ها توسط کاربر: چگونه مانع رهگیری آمار کار با اپ‌های اندروید شویم؟

خوشبختانه با مراجعه به بخشی از سایت Google به اسم My Activity یا فعالیت‌ها من، می‌توانید ببینید که گوگل چه مواردی را ثبت کرده است و همین‌طور تنظیماتی برای محدودیت کردن رهگیری فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است.

چه اطلاعاتی در مورد استفاده از اپ‌ها ثبت می‌شود؟

به نظر می‌رسد که در حال حاضر گوگل حجم زیادی از اطلاعات در مورد استفاده از اپ‌ها ثبت نمی‌کند. به عنوان مثال گوگل زمانی که کاربر در اپ پیام‌رسان WhatsApp لاگین انجام داده را ثبت می‌کند و همین‌طور باز کردن اپ در زمان‌های مختلف را مانیتور می‌کند اما تک‌تک پیام‌هایی که با واتس‌اپ ارسال شده را ثبت و نگهداری نمی‌کند. در واقع نام اپ، تاریخ و ساعت اجرا کردن اپلیکیشن و همین‌طور نسخه‌ی سیستم عامل و ابزاری که اپ در آن اجرا شده، ثبت می‌شود.

گوگل می‌گوید علت ثبت کردن این فرآیندها این است که تجربه‌ی کاربری اشخاص بهینه شود. به عنوان مثال اگر کاربری به وفور بازی‌هایی اکشن روی اندروید نصب و استفاده می‌کند، گوگل تبلیغاتی در مورد اپلیکیشن‌های مشابه را بیش از سایر تبلیغات نمایش می‌دهد و این به نوعی ارتقای تجربه‌ی کاربری محسوب می‌شود. به همین ترتیب اپ‌هایی که شبیه به اپ‌های پراستفاده هستند، بیشتر پیشنهاد می‌شوند.

اما در نهایت برخی کاربران که به مقوله‌ی حریم خصوصی و این نوع مانیتورینگ‌ها علاقه ندارند، از این اقدامات گوگل راضی نیستند و به بیان دیگر، با توجه به بی‌اعتمادی‌هایی که در سال‌های اخیر با اقدامات سودجویانه در فضای مجازی به وجود آمده، ترجیح می‌دهند که به گوگل اعتماد نکنند و صد البته این بی‌اعتمادی در مورد تمام اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تحت وب وجود دارد تا جایی که اتحادیه‌ی اروپا قوانین جدیدی در این رابطه وضع کرده که قبلاً به برخی آثار آن اشاره کردیم:

چه کسانی به فعالیت‌های اخیر کاربر دسترسی دارند؟

لیست فعالیت‌ها و استفاده از اپ‌ها، چیزی نیست که به صورت عمومی منتشر شود و فقط خود کاربر است که می‌تواند در حساب جیمیل یا همان حساب گوگل خود لاگین کرده و از بخش My Activity آنها را رویت کند. به این ترتیب نگران فاش شدن نام اپ‌هایی که استفاده می‌کنید، نباشید. کسی نمی‌تواند با جست‌وجو کردن در مورد ایمیل یا شماره‌ی تلفن شما، متوجه شود که از کدام پیام‌رسان استفاده می‌کنید و چه سرویس ایمیلی را برای ارسال ایمیل انتخاب کرده‌اید.

روش مشاهده کردن فعالیت‌های اخیر در اندروید که گوگل ثبت کرده است

برای مشاهده کردن آمار استفاده از اپ‌ها، ابتدا در حساب گوگلی خود لاگین انجام دهید و به آدرس My Activity رجوع کنید. روی Filter by date & product بالای صفحه کلیک کنید تا لیست انواع محصولات گوگل نمایان شود. اکنون می‌توانید تیک گزینه‌ی Android را بزنید تا صرفاً فعالیت‌های شما در سیستم عامل اندروید، لیست شود. به همین ترتیب اگر بخواهید استفاده کردن از دستیار صوتی Google Assistant و استفاده از Chrome را بررسی کنید، می‌توانید تیک گزینه‌های مربوطه را بزنید.

گوگل و آمار استفاده از اپ‌ها توسط کاربر: چگونه مانع رهگیری آمار کار با اپ‌های اندروید شویم؟

پس از انتخاب کردن برخی چک‌باکس‌ها مثل Android، روی دکمه‌ی Search کلیک کنید تا فعالیت‌های مربوطه، لیست شود. روبروی نام هر فعالیت انجام شده، منوی سه‌نقطه دیده می‌شود که می‌توانید روی آن کلیک کرده و گزینه‌ی Details را برای نمایش جزئیات فعالیت و گزینه‌ی Delete برای حذف کردن فعالیت را انتخاب کنید.

نگهداری آمار استفاده از اپ‌ها توسط گوگل را ممنوع کنید

برای محدود کردن جمع‌آوری اطلاعات در مورد استفاده از اپ‌ها، ابتدا صفحه‌ی اصلی فعالیت‌های من را از طریق آدرس myactivity.google.com/myactivity باز کنید. روی آیکون منو در سمت چپ و بالا کلیک کنید تا منوی کشویی باز شود و در منو روی Activity controls کلیک کنید.

گوگل و آمار استفاده از اپ‌ها توسط کاربر: چگونه مانع رهگیری آمار کار با اپ‌های اندروید شویم؟

در صفحه‌ای که باز شده اولین کادر به فعالیت‌های اینترنتی و استفاده از اپ‌ها مربوط می‌شود. روی سوییچ روبروی Web & App Activity کلیک کنید تا در حالت غیرفعال یا خاموش قرار گیرد.

گوگل و آمار استفاده از اپ‌ها توسط کاربر: چگونه مانع رهگیری آمار کار با اپ‌های اندروید شویم؟

در پنجره‌ای که باز شده، با کلیک روی گزینه‌ی توقف یا Pause، انتخاب خود را تأیید کنید تا از این پس گوگل به جمع‌آوری اطلاعات در مورد وب‌گردی و همین‌طور اپلیکیشن‌ها نپردازد.

گوگل و آمار استفاده از اپ‌ها توسط کاربر: چگونه مانع رهگیری آمار کار با اپ‌های اندروید شویم؟

هر زمان که بخواهید این اختیار را به گوگل بدهید که اطلاعات را ثبت کند، می‌توانید به همین مسیر مراجعه کرده و روی سوییچ موردبحث کلیک کنید.