اپل هم مثل برخی کمپانی‌های مهم عرصه‌ی فناوری و گجت‌های الکترونیکی برای رعایت کردن قوانین GDPR که اتحادیه‌ی اروپا مصوب کرده، قابلیت دانلود تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد کاربران سرویس‌های خود را فراهم کرده است. به این ترتیب می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی اپل، تمام اطلاعات خود را دانلود و بررسی کنید.

در ادامه به جزئیات این خبر و روش دانلود کردن تمام اطلاعات کاربری خود از وب‌سایت اپل می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

مدتی است که با توجه به سوء استفاده‌های صورت گرفته توسط کمپانی‌های معروفی مثل فیس‌بوک، کاربران نگران اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خویش در فضای وب هستند و در همین راستا اتحادیه‌ی اروپا قوانین جدیدی وضع کرده است که کمپانی‌های معروف را ملزم به فراهم کردن قابلیت مشاهده کردن اطلاعات جمع‌آوری‌شده می‌کند. به عبارت دیگر اگر تاکنون راهی برای مشاهده کردن اطلاعات جمع‌آوری شده وجود نداشته، از این پس امکاناتی برای این کار اضافه می‌شود.

البته قوانین سخت‌گیرانه به این معنی نیست که کمپانی‌های بزرگ عرصه‌ی فناوری، تمام آنچه رصد می‌کنند را برملا می‌سازند بلکه ممکن است داده‌هایی به صورت مخفیانه جمع‌آوری شود و استفاده‌های آماری یا سوء استفاده‌های دیگر ادامه پیدا کند. اما به هر حال همین پیشروی احترام به حریم خصوصی و شفاف‌سازی‌ها، خبر خوشی برای کاربران سخت‌گیر است.

مدیریت اطلاعات شخصی که اپل جمع‌آوری کرده است

برای بررسی اطلاعاتی که کمپانی Apple جمع‌آوری کرده، اگر ساکن یکی از کشورهای اروپایی هستید و با شناسه‌ی IP این کشورها از اینترنت استفاده می‌کنید، می‌توانید از وب‌سایت رسمی اپل و بخش privacy.apple.com دیدن کنید. البته قرار است در نهایت این امکانات به صورت عمومی و برای کاربران تمام کشورها در دسترس قرار گیرد. در بدو ورود می‌بایست Apple ID خود را به همراه رمز عبور برای ورود به حساب کاربری وارد کنید. صفحه‌ای حاوی توضیحاتی در مورد شیوه‌ی حفاظت از اطلاعات کاربر توسط اپل، نمایش داده می‌شود.

نحوه دانلود تمام اطلاعات حساب کاربری از وب‌سایت اپل

با کلیک روی دکمه‌ی Continue صفحه‌ی بعدی نمایان می‌شود که برای مدیریت کردن اطلاعات طراحی شده است.

نحوه دانلود تمام اطلاعات حساب کاربری از وب‌سایت اپل

در صفحه‌ی Manage Your Data یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید:

  • Correct your data که برای تصحیح کردن اطلاعات ثبت‌شده کاربرد دارد.
  • Delete your account که برای حذف کردن همیشگی حساب کاربری و تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده که مربوط به سرویس‌های مختلف Apple است، استفاده می‌شود.

برای دانلود کردن داده‌های خود، روی لینک Get started که در بخش Correct your data قرار گرفته کلیک کنید. از شما رمز عبور و اپل آی‌دی سوال می‌شود. این موارد را وارد کنید و ادامه دهید تا صفحه‌ای حاوی تمام محصولات اپلی شما نمایان شود. در این صفحه اطلاعات شخصی مثل آدرس و تاریخ تولد و  ... نیز نمایش داده می‌شود.

برای دانلود تمام داده‌های مربوط به حساب کاربری، در بخش Get a copy of your data روی Get started کلیک کنید. توجه کنید که اطلاعات حساب شما شامل تمام فایل‌های شخصی و اطلاعات کاربری و آمار استفاده از اپلیکیشن‌ها، اطلاعاتی مثل مخاطبین و برنامه‌های ثبت‌شده در تقویم و حتی ایمیل‌ها می‌شود اما اپلیکیشن‌ها و کتاب‌ها و فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی‌های خریداری شده، در آن وجود ندارد.

نحوه دانلود تمام اطلاعات حساب کاربری از وب‌سایت اپل

برای دانلود کردن تمام داده‌ها، روی Select All کلیک کنید تا تیک چک‌باکس تمام موارد اضافه شود.

نحوه دانلود تمام اطلاعات حساب کاربری از وب‌سایت اپل

داده‌های موجود روی فضای ابری iCloud لیست جداگانه‌ای دارد چرا که ممکن است حجیم باشد و بخواهید آن را به صورت مجزا دانلود کنید.

نحوه دانلود تمام اطلاعات حساب کاربری از وب‌سایت اپل

در صورت نیاز می‌توانید داده‌ها را به صورت بسته‌های ۱ گیگابایتی یا مانند آن دانلود کنید. برای تنظیم کردن حداکثر سایز هر بسته، maximum file size موردنظر خود را وارد کنید و روی Continue کلیک کنید. به این ترتیب پس از حداکثر یک هفته، اپل ایمیلی برای شما ارسال می‌کند و لینک دانلود فایل‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. این فایل‌ها پس از دو هفته حذف می‌شوند، لذا دو هفته برای دانلود کردن آنها زمان دارید.

نحوه دانلود تمام اطلاعات حساب کاربری از وب‌سایت اپل