مرورگر کروم از نظر طراحی ظاهری، ساده به نظر می‌رسد اما در حقیقت صفحات مختلفی از تنظیمات و امکانات در آن مخفی شده است. نام صفحات مخفی کروم با chrome:// آغاز می‌شود و هر یک کاربردهای خاصی دارد. یکی از معروف‌ترین صفحات، صفحه‌ی فلگ‌ها به آدرس chrome://flags است که در آن تعداد زیادی از تنظیمات و ویژگی‌های آزمایشی Google Chrome قرار دارد.

در این مطلب با صفحات مخفی در مرورگر گوگل کروم آشنا می‌شویم و اکستنشنی برای دسترسی ساده و راحت به این صفحات معرفی می‌کنیم. با ما باشید.

Chrome://About و لیست صفحات مخفی Google Chrome

مهم‌ترین صفحه‌ی مخفی در مرورگر کروم که در حقیقت لیستی از سایر صفحات مخفی را در اختیار شما قرار می‌دهد، صفحه‌ی about است. در نوار آدرس عبارت زیر را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید تا این صفحه را مشاهده کنید:

chrome://about

به این ترتیب با صفحه‌ی زیر روبرو می‌شوید:

صفحات مخفی تنظیمات و امکانات گوگل کروم و افزونه‌ای برای دسترسی به آن

برخی از صفحاتی که در لیست مشاهده می‌کنید، از طریق منوی سه‌نقطه‌ی گوگل کروم قابل‌دسترسی است. به عنوان مثال صفحه‌ی بوک‌مارک‌ها یکی از گزینه‌های منو است و همین‌طور صفحه‌ی تنظیمات. اما برخی دیگر در منو وجود ندارد، مثل صفحه‌ی فلگ‌ها که حاوی تنظیمات مهم و جالبی است که بیشتر جنبه‌ی آزمایشی دارند و ممکن است گوگل در نسخه‌های بعدی Google Chrome آنها را به عنوان یکی از گزینه‌های تنظیمات در صفحه‌ی تنظیمات قرار دهد.

Chrome://Flags صفحه‌ی تنظیمات پیشرفته و ویژگی‌های آزمایشی کروم

پیش‌تر در مقالات مختلفی به برخی از گزینه‌های این صفحه اشاره کردیم. در این صفحه علاوه بر تنظیمات پیشرفته، تعدادی از ویژگی‌های آزمایشی گوگل کروم قرار گرفته که کاربران کنجکاو می‌توانند حالت‌های مختلف را فعال کرده و بررسی کنند.

صفحات مخفی تنظیمات و امکانات گوگل کروم و افزونه‌ای برای دسترسی به آن

به عنوان مثال چندی پیش گوگل تصمیم گرفت که در نسخه‌ی آزمایشی کروم که کرومیوم یا کروم بتا نام دارد، نوار آدرس را به پایین صفحه منتقل کند تا دسترسی به آن در گوشی‌هایی که نمایشگر بزرگ دارند، ساده شود. این ویژگی به صورت یک فلگ در صفحه‌ی chrome://flags نیز موجود است و البته ممکن است در نسخه‌های بعدی کروم، از این صفحه حذف شود.

گزینه‌های موجود در صفحه‌ی فلگ‌های کروم گاهی بسیار مفید و کاربردی هستند. قبلاً به برخی موارد جالب اشاره کردیم:

اگر با تغییر دادن برخی گزینه‌ها در صفحه‌ی فلگ‌های کروم با مشکلات عجیب مواجه شدید، حالت پیش‌فرض را فعال کنید چرا که وجود مشکلات و باگ‌های نرم‌افزاری در مورد ویژگی‌های آزمایشی کاملاً طبیعی است.

Chrome://System و دریافت اطلاعات دقیق در مورد نسخه‌ی کروم

در آدرس chrome://system اطلاعات سیستمی دقیق در مورد کروم‌بوک‌ها نمایش داده می‌شود که شامل مشخصات نرم‌افزاری و فرم‌ویر و همین‌طور جزئیاتی در مورد سخت‌افزار است.

صفحات مخفی تنظیمات و امکانات گوگل کروم و افزونه‌ای برای دسترسی به آن

در مرورگر گوگل کروم برای سایر سیستم عامل‌ها هم اگر به صفحه‌ی chrome://system مراجعه کنید، اطلاعات نرم‌افزاری دقیقی در مورد مرورگر ارایه می‌شود اما جزئیات کامل مشابه کروم در Chromebookها نیست.

Chrome://Net-Internals برای حل کردن مشکلات شبکه و اینترنت

در صفحه‌ی chrome://net-internals اطلاعاتی به صورت زنده و آنی در مورد شبکه ارایه می‌شود که برای عیب‌یابی مفید است.

صفحات مخفی تنظیمات و امکانات گوگل کروم و افزونه‌ای برای دسترسی به آن

Chrome://Inspect صفحه‌ای برای توسعه‌دهندگان و طراحان وب

اگر از برنامه‌نویسان و طراحان وب هستید، دز این صفحه می‌توانید تنظیماتی مثل پورت‌ها و فروارد کردن پورت‌ها را تغییر بدهید. این صفحه هم برای برنامه‌نویسان مفید است و نه کاربران معمولی کروم.

صفحات مخفی تنظیمات و امکانات گوگل کروم و افزونه‌ای برای دسترسی به آن

دسترسی به صفحات مخفی تنظیمات گوگل کروم با اکستنشن HiddenChrome

برای دسترسی به تنظیمات و صفحات مخفی گوگل کروم حتی یک افزونه‌ی جالب به اسم HiddenChrome نیز منتشر شده است:

با نصب کردن این افزونه می‌توانید تمام صفحات مخفی که در صفحه‌ی chrome://about لیست می‌شود را در منو داشته باشید که دسترسی را ساده‌تر می‌کند و البته زیباتر است.

صفحات مخفی تنظیمات و امکانات گوگل کروم و افزونه‌ای برای دسترسی به آن

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، هر یک از صفحات با نامی مرتبط و آشنا و آیکونی مناسب در دسترس کاربر است.