فرمت WEBP با تلفظ وپی، یکی از فرمت‌هایی است که برای فشرده‌سازی هر چه بیشتر عکس‌ها در فضای وب معرفی شده است. گوگل به عنوان سازنده‌ی اصلی این فرمت، از آن در برخی وب‌سایت‌های خویش مثل یوتیوب و گوگل پلی استفاده می‌کند ولیکن با توجه به اینکه مرورگرهای مختلف از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند، در کنار عکس‌های webp از عکس‌هایی با فرمت jpg‌ و png نیز استفاده می‌شود.

در ویندوز ۱۰ و در مرورگر Edge نیز فرمت WEBP پشتیبانی نشده ولیکن می‌توانید پشتیبانی از این فرمت را به Edge اضافه کنید و عکس‌هایی از این نوع را با مرورگر مایکروسافت اج باز کنید. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

یکی از اشکالات اپلیکیشن Photos ویندوز ۱۰ این است که از فرمت‌های متنوع عکس‌ها پشتیبانی نمی‌کند. نمونه‌ی مفید و کاربردی، فرمت WEBP گوگل و همین‌طور فرمت HEIC نوکیا است که در حال حاضر در محصولات اپل برای کاهش حجم عکس‌ها، استفاده می‌شود. برای باز کردن عکس‌هایی با فرمت WEBP‌ یا HEIC می‌بایست از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنید و یا بسته‌های کدک نصب کنید.

برای آشنایی بیشتر با فرمت WEBP به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه‌ی سیاره‌ی آی‌تی مراجعه کنید:

برای باز کردن WEBP‌ می‌توانید از گوگل کروم استفاده کنید اما راهکار دیگر برای کاربران و علاقه‌مندان به مرورگر مایکروسافت اج، استفاده از اکستنشن است.

باز کردن عکس‌ها WEBP در Edge به کمک یک اکستنشن

مایکروسافت اکستنشن‌ها و کد‌ک‌های مختلفی را در فروشگاه Microsoft Store قرار داده که به باز کردن فرمت‌های خاص در ویندوز کمک می‌کند. در مورد فرمت WEBP هم اگر ویندوز ۱۰ را به نسخه‌ی ۱۸۰۳ بروز کرده باشید، می‌توانید از اکستنشن مربوطه استفاده کنید:

پس از کلیک کردن روی Get the app و طی کردن مراحل دانلود و نصب، روی دکمه‌ی Launch به معنی اجرا کردن، کلیک کنید. نتیجه این است که اپلیکیشن Movies & TV اجرا می‌شود. از این پس مرورگر مایکروسافت اج می‌تواند عکس‌های WEBP‌ را باز کند یا به عبارت دیگر اگر در صفحه‌ای از سایتی یک عکس با پسوند webp وجود داشته باشد، مرورگر اج آن عکس را مثل دیگر عکس‌ها نمایش می‌دهد.

دقت کنید که اگر اکستنشن به درستی کار نمی‌کند، باید سیستم را ری‌استارت کنید و مجدداً تلاش کنید. برای تست کردن عملکرد صحیح افزونه‌ی نصب‌شده، می‌توانید به Google Play مراجعه کنید چرا که آیکون اپلیکیشن‌های اندروید در این سایت، با فرمت وپی قرار گرفته است و حتی عکس‌های پیش‌نمایش اپلیکیشن‌ها نیز فرمت وپی دارند.

روش باز کردن عکس‌های WEBP در ویندوز ۱۰ و مرورگر Edge

متأسفانه مایکروسافت هنوز برای نمایش عکس‌های WEBP در اپلیکیشن فوتوز، بروزرسانی یا اکستنشن خاصی ارایه نکرده است. به علاوه در مورد فرمت‌های معروف دیگر هم وضعیت اپلیکیشن‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۰ جالب نیست. به عنوان مثال همه‌ی فایل‌هایی که پسوندشان MKV است، در اپلیکیشن Movies & TV به درستی باز نمی‌شوند اما خوشبختانه نرم‌افزارهای رایگان و قدرتمندی برای باز کردن انواع فرمت‌ها در ویندوز وجود دارد. لذا با کمی حوصله و گوگل کردن، می‌توانید مشکلات خود در خصوص باز کردن فرمت‌ها را کاملاً حل کنید.