یکی از تغییرات اخیر لینوکس Ubuntu 18.04، حذف شدن gksu از مخزن‌ها بودن و کاربرانی که تاکنون از این ابزار مفید استفاده می‌کردند را دچار مشکلاتی کرده است. در حقیقت gksu یکی از نرم‌افزارهای قدیمی است که متأسفانه بروز نشده است و لذا کنار گذاشتن آن منطقی به نظر می‌رسد. بدون gksu هم می‌توانید نرم‌افزارهای گرافیکی لینوکس را با سطح دسترسی روت اجرا و استفاده کنید.

اگر به دنبال روشی برای استفاده از sudo با نرم‌افزارهای گرافیکی هستید، می‌توانید از جایگزین‌های gksu استفاده کنید که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

کاربرد gksu در لینوکس

برخی کاربران Linux به وفور از gsku استفاده می‌کنند و برخی دیگر به کلی آن را نمی‌شناسند. با استفاده از gksu می‌توان از sudo برای کار با اپلیکیشن‌های گرافیکی استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توانید برای استفاده از نرم‌افزار ویرایش متن gedit که یک ادیتور گرافیکی برای ویرایش کردن فایل‌های متنی است، از دستور زیر استفاده کنید:

gksu gedit /path/to/file.txt

با اجرا کردن دستور فوق، فایل متنی در اپلیکیشن gedit باز می‌شود و البته سطح دسترسی روت فعال است و می‌توانید تغییرات لازم در فایل متنی را به راحتی اعمال کنید.

با استفاده از دستور gksu می‌توانید از دیگر نرم‌افزارهای گرافیکی برای امور مختلف که نیاز به دسترسی روت دارد، استفاده کنید.

GVFS و اجرا کردن نرم‌افزارهای گرافیکی با دسترسی روت

اولین راهی که برای اجرا کردن نرم‌افزارهای گرافیکی پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از GVFS است، ابزاری که برای ماونت کردن سیستم فایل و مدیریت سیستم فایل طراحی شده است.

دو روش ساده برای اجرا کردن نرم‌افزارهای گرافیکی لینوکس با دسترسی روت

ابزار gvfs برعکس gksu‌ به صورت پیش‌فرض در GNOME موجود است. برای فراهم کردن سطح دسترسی روت، در ابتدا مسیر فایل‌ها از عبارت admin‌ استفاده کنید. به عنوان مثال برای باز کردن یک فایل متنی در ویرایشگر گرافیکی gedit از دستور زیر استفاده کنید:

gedit admin:///path/to/file.txt

می‌توانید از سایر نرم‌افزارها هم به همین ترتیب به همراه دسترسی روت استفاده کنید. البته توجه کنید که این روش یک محدودیت ساده دارد که لازم است نرم‌افزار موردنظر برای باز کردن یک فایل اجرا شود. در این صورت است که می‌توان آدرس فایل را تغییر داد تا دسترسی روت مهیا شود.

با Su نرم‌افزارهای گرافیکی را تحت روت اجرا کنید

گزینه‌ی بعدی برای پر کردن جای خالی gksu این است که از su استفاده کنید اما این روش با توجه به خطرات امنیتی، توصیه نمی‌شود. توجه کنید که با این روش، سطح دسترسی root فراهم نمی‌شود بلکه نرم‌افزار تحت حساب کاربری Root اجرا می‌شود که طبعاً خطرناک است.

برای سوییچ کردن حساب کاربری از طریق ترمینال لینوکس، دستور زیر را وارد کنید:

sudo su -

خط فاصله‌ی انتهای دستور فوق به منظور امکان‌پذیر کردن اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی در اغلب موارد، اضافه شده است.

اکنون نرم‌افزار موردنظر را اجرا کنید. به عنوان مثال در مورد اپلیکیشن GParted از دستور زیر استفاده کنید:

gparted

و در نتیجه نرم‌افزار GParted تحت یوزری به اسم روت اجرا می‌شود.

دو روش ساده برای اجرا کردن نرم‌افزارهای گرافیکی لینوکس با دسترسی روت

دقت کنید که پس از انجام کار، سریعاً دسترسی روت را غیرفعال کنید تا مشکلات امنیتی به وجود نیاید.