مایکروسافت در طراحی کنسول بازی Xbox One تلاش کرده که امکانات فراتر از کنسول بازی معمولی باشد و در واقع ایکس‌باکس وان یک کامپیوتر ساده برای اموری مثل باز کردن انواع فایل ویدیویی و موسیقی، چت و گفتگوی اینترنتی، استریم ویدیو، وب‌گردی و غیره است و به عبارت دیگر یک ماشین مولتی‌مدیا محسوب می‌شود. با اتصال موس و کیبورد به ایکس‌باکس وان، سرعت تایپ کردن و دقت کلیک روی نقاطی از صفحات سایت‌ها و همین‌طور بازی‌های استراتژی بیشتر می‌شود.

در این مقاله به روش اتصال موس و کیبورد به کنسول بازی Xbox One می‌پردازیم.

گیمرهایی که از کنسول بازی ایکس‌باکس وان صرفاً برای لذت بردن از بازی‌ها استفاده می‌کنند، شاید به فکر استفاده از موس و کیبورد USB نیافتند اما سایر کاربران برای تایپ کردن سریع و ساده و حرکت سریع نشانگر موس روی صفحه، به استفاده از موس و کیبورد رویگردان می‌شوند. خوشبختانه اتصال موس و کیبورد به کنسول بازی مایکروسافت بسیار ساده است و حتی در برخی بازی‌های مولتی‌پلیر آنلاین می‌توانید از موس و کیبورد به جای گیم‌پد استفاده کنید که گاهی ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر است، به خصوص در بازی‌هایی که اساساً برای کامپیوتر و لپ‌تاپ طراحی شده است.

نحوه اتصال موس و کیبورد به ایکس‌باکس وان

خبر خوش برای کاربران کنسول بازی مایکروسافت این است که این کنسول هم از موس و کیبورد سیمی و در واقع USB پشتیبانی می‌کند و هم انواع بی‌سیم پشتیبانی شده است. نیازی به نصب کردن درایور یا نرم‌افزار خاصی نیست و پس از اتصال موس یا کیبورد با کابل USB مربوطه، می‌توانید از آن استفاده کنید!‌ به همین سادگی. در واقع ایکس‌باکس وان به صورت خودکار موس یا کیبوردی که متصل شده را شناسایی می‌کند.

اما در مورد موس و کیبوردهای بلوتوث می‌بایست سازگاری لازم وجود داشته باشد! لذا قبل از خرید موس و کیبورد برای استفاده در کنار ایکس‌باکس وان، مقوله‌ی سازگاری را بررسی کنید.

آموزش اتصال موس و کیبورد به ایکس‌باکس وان و استفاده در بازی‌ها

استفاده از کیبورد و شورت‌کات‌های کیبورد در ایکس‌باکس وان

در صورت استفاده از کیبورد، بهتر است با شورت‌کات‌ها آشنا شوید چرا که سرعت کار را بیشتر می‌کنند. شورت‌کات‌ها حین استفاده از کیبورد بی‌سیم یا سیمی یکسان است. به جدول زیر توجه کنید:

عملکرد دکمه روی دسته بازی شورت‌کات کیبورد
انتخاب عنصر بعدی ندارد Tab
انتخاب عنصر قبلی ندارد Shift +Tab
نمایش راهنما Xbox Win
انتخاب A Space یا Enter
برگشت B Esc یا Backspace
باز کردن ابزار جستجو Y Y
نمایش منو Menu Win +M
تغییر نما View Win +V
جهت بالا جوی استیک چپ یا D-Pad
جهت پایین جوی‌استیک چپ یا D-Pad
جهت چپ جوی‌استیک چپ یا D-Pad
جهت راست جوی‌استیک چپ یا D-Pad

محدودیت‌های استفاده از موس و کیبورد در ایکس‌باکس

مایکروسافت امکان استفاده از موس و کیبورد را در نظر گرفته و روش استفاده بسیار ساده است اما اگر بخواهید در بازی‌ها از موس یا کیبورد استفاده کنید، می‌بایست سازنده‌ی بازی، پیش‌بینی لازم را کرده باشد و تنظیماتی برای استفاده از موس و کیبورد در نظر گرفته باشد. در بیشتر بازی‌ها می‌توانید برای تایپ کردن از کیبورد استفاده کنید اما در مورد استفاده از موس، در بسیاری از بازی‌ها محدودیت وجود دارد.

مشکل استفاده از موس در برخی اپلیکیشن‌ها هم دیده می‌شود و گاهی بسیار عجیب است! به عنوان مثال در مرورگر اینترنت ایکس‌باکس وان که نسخه‌ای از Edge است، نمی‌توانید از موس استفاده کنید و برای حرکت نشانگر موس روی صفحه باید از دسته‌ی بازی استفاده کنید که مشکل است. البته مایکروسافت به زودی نسخه‌ی جدید اج را که بر اساس کرومیوم طراحی شده، منتشر می‌کند و این مشکل برطرف می‌شود. در حال حاضر نسخه‌ی آزمایشی این مرورگر برای ویندوز ۱۰ منتشر شده است.

در اپلیکیشن‌هایی که استفاده از موس پشتیبانی شده، برای تغییر دادن تنظیمات موس، به Settings و بخش Kinect and devices مراجعه کنید و سرعت موس را کم و زیاد کنید یا عملکرد کلید چپ و راست را جابجا کنید.

آموزش اتصال موس و کیبورد به ایکس‌باکس وان و استفاده در بازی‌ها

موس و کیبورد بی‌سیم Razer Turret

کمپانی معروف Razer که در حوزه‌ی وسایل جانبی و لپ‌تاپ برای گیمرها فعالیت می‌کند، با همکاری مایکروسافت یک موس و کیبورد بی‌سیم برای کنسول ایکس‌باکس وان طراحی کرده که Turret نام دارد. کیبورد دارای نور پس‌زمینه است و موس‌پد است که به صورت کشویی داخل آن قرار می‌گیرد و جمع می‌شود. علاوه بر این دکمه‌ی Xbox روی آن موجود است که برای نمایش داشبورد ایکس‌باکس وان در نظر گرفته شده است.

آموزش اتصال موس و کیبورد به ایکس‌باکس وان و استفاده در بازی‌ها

این موس و کیبورد کاملاً وایرلس و مرغوب، طراحی جالبی دارد اما متأسفانه بسیار گران‌قیمت است و ۲۵۰ دلار هزینه دارد!

بازی‌هایی ایکس‌باکس وان با پشتیبانی از موس و کیبورد

تعداد بازی‌هایی که به صورت رسمی و کامل از موس و کیبورد پشتیبانی می‌کند، زیاد نیست اما به هر حال بیشتر از بازی‌های پلی‌استیشن ۴ با پشتیبانی از موس و کیبورد است.

آموزش اتصال موس و کیبورد به ایکس‌باکس وان و استفاده در بازی‌ها

در ادامه لیست ۲۲ عنوانی که در حال حاضر پشتیبانی لازم را دارند، مشاهده می‌کنید:

  • Bomber Crew
  • Children of Morta
  • Day-Z
  • Deep Rock Galactic
  • Fortnite
  • Gears of War 5
  • Gears Tactics
  • Minecraft
  • Minion Masters
  • Moonlighter
  • Roblox
  • Sea of Thieves
  • The Sims 4
  • Strange Brigade
  • Surviving Mars
  • Vigor
  • War Thunder
  • Warface
  • Warframe
  • Wargroove
  • Warhammer: Vermintide 2
  • X-Morph: Defense

این لیست با تلاش مایکروسافت و همکاری سازندگان بازی، رفته‌رفته طولانی‌تر می‌شود.

استفاده از موس و کیبورد در تمام بازی‌ها با تبدیل XIM Apex

برای رفع محدودیت استفاده از موس و کیبورد در بازی‌ها، یک تبدیل جانبی به شکل دانگل USB معرفی شده که XIM Apex Controller Adapter نام دارد. البته این تبدیل گران‌قیمت است و ۱۲۵ دلار هزینه برای گیمر به دنبال دارد اما تبدیل‌های مشابه با قیمت پایین‌تر نیز در بازار موجود است. 

آموزش اتصال موس و کیبورد به ایکس‌باکس وان و استفاده در بازی‌ها

زمانی که از این تبدیل‌ها استفاده می‌کنید، کنسول ایکس‌باکس وان تصور می‌کند که در حال استفاده از گیم‌پد یا به زبان دیگر دسته بازی هستید و لذا می‌توانید از بازی‌های مختلف لذت ببرید. البته توجه کنید که این روش مثل استفاده از موس در بازی‌هایی که به صورت رسمی از موس پشتیبانی می‌کنند، عالی و بهینه نیست.

در پایان اگر از کاربران کنسول بازی سونی هستید، توجه شما را به مقاله‌ی مشابهی جلب می‌کنیم: