کنسول‌های بازی امروزی مثل PlayStation 4 سونی، دارای پورت USB هستند و قابلیت اتصال موس و کیبورد مثل برخی وسایل جانبی دیگر وجود دارد. در واقع PS4 مستقیماً از موس و کیبوردهای USB پشتیبانی می‌کند و نیازی به نصب کردن نرم‌افزار اضافی یا دستکاری در تنظیمات نیست.

در این مقاله به روش اتصال موس و کیبورد USB، دارای دانگل وایرلس و انواع بلوتوثی به کنسول پلی‌استیشن ۴ و استفاده در بازی‌ها می‌پردازیم. با ما باشید.

مزایای استفاده از کیبورد و موس

انجام برخی بازی‌ها با استفاده از گیم‌پد یا به زبان دیگر دسته‌ی بازی ساده‌تر از کار با موس و کیبورد است و در عین حال در برخی دیگر، استفاده از موس و کیبورد لذت‌بخش‌تر است.

به عنوان مثال در بازی‌های RTS یا به عبارت دیگر استراتژی آنی که دوربین از بالا تعداد زیادی نیروی نظامی و غیرنظامی را نشان می‌دهد، انتخاب دقیق و سریع نیروها با موس و کیبورد بسیار ساده‌تر از کار با گیم‌پد است. در بازی‌های شوتر اول شخص یا به اختصار FPS هم نشانه‌گیری با حرکت سریع موس ساده‌تر از کار با جوی‌استیک‌های آنالوگ است.

البته کنسول‌های بازی امروزی علاوه بر اجرای بازی‌ها، کاربردهای دیگری هم دارند. اتصال کیبورد برای تایپ کردن سریع متن مثل آدرس سایت‌ها حین وب‌گردی یا چت کردن متنی، بسیار مفید است. اگر بخواهید از PS4 در نقش مولتی‌مدیاپلیر برای پلی کردن فایل‌های موسیقی و ویدیو استفاده کنید هم کار با موس به مراتب بهتر است استفاده از دسته‌ی بازی است.

آموزش اتصال موس و کیبورد به پلی‌استیشن ۴

خوشبختانه در کنسول پلی‌استیشن ۴ هر دو روش قابل استفاده است. در بازی‌های خاصی مثل Final Fantasy XIV از موس و کیبورد به خوبی پشتیبانی شده است و استفاده از موس و کیبورد به مراتب بهتر از کار با ریموت کنترل اصلی است. در ادامه به تعدادی از این بازی‌ها اشاره خواهیم کرد.

نحوه اتصال موس و کیبورد به PS4‌ سونی

کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ از سه نوع موس و کیبورد پشتیبانی می‌کند:

  • موس و کیبورد USB
  • موس و کیبورد وایرلس
  • موس و کیبورد بلوتوث

در هر سه حالت اتصال به کنسول بازی و استفاده از موس و کیبورد بسیار ساده است.

در مورد اقسام بلوتوثی توجه کنید که این کنسول از استاندارد Bluetooth تبعیت می‌کند و لذا از انواع موس و کیبورد بلوتوثی پشتیبانی می‌شود. لذا نیازی به خرید مدل‌های خاص نیست و لازم نیست روی بسته‌بندی محصولات را بخوانید و به دنبال جمله‌ای مثل ساخته شده برای پلی‌استیشن ۴ بگردید!

آموزش اتصال موس و کیبورد به پلی‌استیشن ۴

روش اتصال بسیار ساده است: برای شروع منوی Settings یا تنظیمات کنسول بازی را باز کنید و گزینه‌ی Devices و سپس Bluetooth Devices را انتخاب کنید. پلی‌استیشن ۴ مشغول جستجو و شناسایی وسایل بلوتوث اطراف می‌شود. لذا موس یا کیبورد بلوتوثی را در حالت Pairing یا قابل رویت و به زبان دیگر Discoverable‌ قرار دهید. در ادامه پروفایلی که قرار است از این موس و کیبورد استفاده کند را انتخاب کنید. به این ترتیب موس و کیبورد بلوتوثی آماده‌ی استفاده می‌شود.

اگر موس و کیبورد شما از نوع وایرلس است و برای اتصال به کامپیوتر و لپ‌تاپ می‌بایست دانگل USB آن را متصل کنید هم مشکلی وجود ندارد. دانگل وایرلس را به یکی از ۲ پورت USB در سمت جلوی کنسول وصل کنید و کمی صبر کنید تا موس و کیبورد بی‌سیم شما شناسایی شود. از شما در مورد انتخاب پروفایل سوال می‌شود، پروفایل را انتخاب کنید تا موس و کیبورد آماده‌ی استفاده شود.

آموزش اتصال موس و کیبورد به پلی‌استیشن ۴

در صورت نیاز می‌توانید سرعت موس را بیشتر کنید یا زبان کیبورد را تغییر بدهید. برای این موارد، در صفحه‌ی Settings گزینه‌ی Devices و سپس External Keyboard (and/or) Mouse را انتخاب کنید.

بازی‌هایی مخصوص پلی‌استیشن ۴ با پشتیبانی از موس و کیبورد

متأسفانه لیست بازی‌هایی پلی‌استیشن ۴ که از موس و کیبورد پشتیبانی می‌کنند، کوتاه است! البته منظور لیست رسمی است. ممکن است برخی بازی‌ها نیز کم و بیش از موس و کیبورد پشتیبانی کنند.

آموزش اتصال موس و کیبورد به پلی‌استیشن ۴

عناوینی که استفاده از موس و کیبورد به خوبی پشتیبانی می‌شود، موارد زیر است:

  • Final Fantasy XIV
  • Air Combat Simulation
  • War Thunder
  • Paragon
  • Elder Scrolls Online*
  • Neverwinter*
  • DC Universe Online*

سه مورد ستاره‌دار تنها از کیبورد پشتیبانی می‌کنند.

در سایر بازی‌ها می‌توانید از وسایل جانبی خاصی مثل Xim 4 Adapter یا Xim Apex Adapter استفاده کنید تا استفاده از موس و کیبورد امکان‌پذیر شود! البته قبل از خرید این محصولات دقت کنید که استفاده از این وسایل ممکن است موجب مسدود شدن حساب کاربری شما بشود. البته این موضوع برای کسانی که از بازی‌های قفل شکسته استفاده می‌کنند، مهم نیست. علت بن کردن اکانت این است که استفاده از موس و کیبورد موجب کنترل بهتر در برخی بازی‌ها می‌شود و شرایط رقابت را از حالت مساوی خارج می‌کند.

آموزش اتصال موس و کیبورد به پلی‌استیشن ۴