استفاده از اثر انگشت برای لاگین، سریع‌تر و امن‌تر از استفاده از پسورد است. برخی لپ‌تاپ‌ها به صورت پیش‌فرض حسگر اثر انگشت یا Fingerprint Reader دارند اما اغلب محصولات چنین حسگری ندارند. خوشبختانه دانگل حسگر اثر انگشت که بسیار کوچک است و به پورت USB وصل می‌شود، تدریجاً در بازار وسایل جانبی کامپیوتر متداول می‌شود. این دانگل‌های کوچک روش خوبی برای بهبود امنیت است.

در ادامه با دانگل حسگر اثر انگشت و کاربردهای آن بیشتر آشنا می‌شویم.

حسگر اثر انگشت لپ‌تاپ‌ها و USB Fingerprint

استفاده از پسورد پیچیده، روش خوبی برای حفظ امنیت و حریم خصوصی است اما اگر کسی شما را حین تایپ کردن پسورد ببیند و به انگشتان شما دقت کند، ممکن است رمز عبور فاش شود و مشکلات عدیده‌ی بعدی اتفاق بیافتد. با کار گذاشتن یک دوربین یا استفاده از نرم‌افزارهای Keylogger، می‌توان متوجه شد که رمز عبور حساب‌های کاربری چیست! لذا حتی رمز عبور امن و پیچیده هم برای حفاظت از فایل‌های مهم شخصی یا شغلی، کافی نیست.

در صورت استفاده از حسگر اثر انگشت، دسترسی به اطلاعات شخصی مشکل‌تر می‌شود. البته روش‌هایی برای دور زدن این شیوه‌ی لاگین یا ورود وجود دارد و نباید استفاده از پسورد را به کلی کنار گذاشت. تصور کنید که در یک گروگان‌گیری خطرناک، شخص می‌تواند انگشت شما را به زور روی حسگر اثر انگشت قرار بدهد و به راحتی وارد حساب کاربری شما بشود!

شاید مزیت اصلی استفاده از حسگر اثر انگشت، سرعت لاگین یا سادگی لاگین امن باشد. در صورت استفاده از رمزهای پیچیده و امن، وارد کردن رمز عبور زمان‌بر و شاید خسته‌کننده باشد در حالی که حسگر اثر انگشت در کسری از ثانیه عمل می‌کند.

چند سال پیش تعداد گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت بسیار نادر بود. برخی کمپانی‌های بزرگ مثل اپل، از حسگر اثر انگشت در وسایل همراه استفاده کردند و تدریجاً افزایش تولید و کاهش قیمت سخت‌افزار لازم، موجب شد که در محصولات بیشتری از این حسگر استفاده شود. البته نام آن را Touch ID گذاشته و ممکن است در برخی محصولات نیز با نام متفاوتی به چنین حسگری اشاره شود. در برخی لپ‌تاپ‌ها نیز حسگر اثر انگشت به صورت پیش‌فرض موجود است، هر چند کاربرد حسگر اثر انگشت هنوز هم در لپ‌تاپ‌ها کاملاً متداول نشده است.

آشنایی با حسگر اثر انگشت و دانگل‌های USB اثر انگشت

در مدل‌های مختلف MacBook Pro و MacBook Air اپل از حسگر Touch ID استفاده شده است و نیازی به حسگر اثر انگشت نیست.

آشنایی با حسگر اثر انگشت و دانگل‌های USB اثر انگشت

دانگل حسگر اثر انگشت به صورت USB

برای افزودن قابلیت اسکن اثر انگشت به لپ‌تاپ یا کامپیوتر، می‌توانید دانگل USB حسگر اثر انگشت یا به زبان دیگر،USB Fingerprint  Reader خریداری کنید. این وسایل جانبی بسیار کوچک هستند و ابعادی شبیه فلش‌درایو‌های بندانگشتی دارند. مدل‌های جدید به این صورت طراحی شده که انگشت روی سطح کوچک بیرونی که تقریباً هم‌اندازه‌ی پورت USB است، قرار می‌گیرد و اثر انگشت اسکن می‌شود. اما مدل‌های قدیمی‌تر و بزرگ‌تری نیز در بازار موجود است.

معمولاً دانگل‌های USB حسگر اثر انگشت به صورت Plug-and-Play هستند و در واقع برای شروع استفاده، فقط باید دانگل را به پورت USB متصل کرد. ویندوز ۷ و ۸ و همین‌طور ویندوز ۱۰ به صورت خودکار دانگل را شناسایی می‌کند و نیازی به نصب کردن نرم‌افزار خاصی نیست. اما برخی مدل‌ها نیز به همراه نرم‌افزار خاصی به فروش می‌رسند و باید نرم‌افزار مربوطه را نصب کرد.

آشنایی با حسگر اثر انگشت و دانگل‌های USB اثر انگشت

ویژگی‌های مهم در خرید حسگر اثر انگشت

در خرید حسگر اثر انگشت به صورت دانگل USB بهتر است برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌ها را در نظر بگیرید:

  • شناسایی اثر انگشت با هر زاویه‌ای: برخی حسگر اثر انگشت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌بایست انگشت را با زاویه‌ای که حین شناساندن اولیه روی آن گذاشته‌اید، روی حسگر قرار دهید تا لاگین امن انجام شود. اما برخی دیگر به این صورت طراحی شده‌اند که زاویه‌ی انگشت شما مهم نیست و در هر صورت اثر انگشت شما با نمونه‌ی ثبت شده مقایسه می‌شود و اگر یکسان باشد، عمل لاگین امن انجام می‌شود.
  • پشتیبانی از ۱۰ اثر انگشت: در صورت استفاده از Windows Hello یا روش‌های دیگر لاگین امن، بهتر است قابلیت ثبت کردن اثر انگشت هر ۱۰ انگشت وجود داشته باشد. به هر حال ممکن است انگشتان یک دست خیس، چرب و کثیف شده باشد و بخواهید از انگشتان دست دیگر برای لاگین امن استفاده کنید.
  • پشتیبانی از سرویس‌های مختلف گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و غیره: برخی دانگل‌های حسگر اثر انگشت‌ نه فقط از Windows Hello پشتیبانی می‌کنند بلکه قابلیت استفاده برای لاگین امن در سرویس‌های آنلاین مختلف وجود دارد. به عنوان مثال با دانگل حسگر اثر انگشت Kensington VeriMark می‌توانید در حساب کاربری Dropbox خویش نیز لاگین کنید.

برای استفاده از حسگر اثر انگشت در ویندوز، توجه کنید که حسگر اثر انگشتی که خریداری می‌کنید با سرویس Windows Hello کاملاً سازگار باشد. در این صورت ستاپ اولیه در ویندوز ۷ و نسخه‌های بعدی، بسیار ساده و سریع خواهد بود.

حین ستاپ اولیه و در واقع ثبت نمونه‌ی اثر انگشت توسط برخی مدل‌های دانگل حسگر اثر انگشت ممکن است اثر انگشت به درستی شناسایی و ثبت نشود. در این مواقع معمولاً مشکل این است که انگشت شخص چرب یا کثیف است. اغلب برندهای مطرح در عرصه‌ی تولید حسگر اثر انگشت، محصولاتی روانه‌ی بازار می‌کنند که بسیار حساس است و در واقع سریعاً اثر انگشت را اسکن می‌کند. اما ممکن است مدل‌های نامرغوب و بی‌کیفیتی نیز موجود باشد که پاسخ‌گویی سریع و خوبی ندارد. بهتر است قبل از خرید، کمی تحقیق و بررسی کنید.

آشنایی با حسگر اثر انگشت و دانگل‌های USB اثر انگشت