یکی از تغییراتی که در نسخه‌ی جدید مرورگر کروم به صورت آزمایشی اعمال شده، استفاده از انیمیشن جدید در زمان بارگذاری صفحات است. انیمیشن جدید به صورت دایره‌ی چرخان دور آیکون کوچک یا به اصطلاح Favicon سایت‌ها نمایش داده می‌شود که مفید و کاربردی است.

این انیمیشن را می‌توانید از طریق صفحه‌ی فلگ‌های کروم فعال کنید چرا که یک ویژگی آزمایشی است. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

در مرورگر کروم زمانی که صفحه‌ی سایتی در حال باز شدن است، دایره‌ای چرخان کنار نام صفحه در نوار تب‌ها نمایش داده می‌شود. این دایره‌ی چرخان بسیار مفید است چرا که با نگاهی به تب‌ها، متوجه می‌شوید که آیا لود کردن صفحه تکمیل شده است یا خیر. در نسخه‌ی جدید می‌توانید همین انیمیشن را با اندکی تغییر تجربه کنید. به عبارت دیگر دایره‌ی چرخان دور Favicon سایت‌ها می‌چرخد که گرافیکی‌تر و جذاب‌تر است.

نحوه فعال کردن نمایش دایره چرخان دور آیکون صفحه‌ی در حال بارگذاری در کروم

قبل از بررسی روش کار، دقت کنید که قابلیت جدید در Chrome 74 اضافه شده است. لذا ابتدا کروم را به آخرین نسخه، آپدیت کنید.

فعال کردن نمایش دایره‌ی چرخان دور آیکون سایت در کروم

برای باز کردن صفحه‌ی فلگ‌ها، آدرس زیر را در نوار آدرس مرورگر کروم تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

chrome://flags

و سپس در کادر جستجوی بالای صفحه‌ی فلگ‌ها، عبارت زیر یا بخشی از آن را وارد کنید تا فلگ موردنظر در صدر نتایج سرچ نمایان شود.

#new-tab-loading-animation

و قدم بعدی کلیک روی منوی کرکره‌ای روبروی فلگ #new-tab-loading-animation و انتخاب حالت Enabled است.

نحوه فعال کردن نمایش دایره چرخان دور آیکون صفحه‌ی در حال بارگذاری در کروم

پس از این تغییر، می‌بایست کروم را ببندید و از نو اجرا کنید. اگر تب مهمی باز نیست، روی دکمه‌ی RELAUNCH NOW پایین صفحه کلیک کنید تا بستن و اجرای مجدد Chrome سریعاً انجام شود. در تصویر متحرک زیر، مقایسه‌ای بین حالت قدیمی و جدید انیمیشن بارگذاری صفحه را مشاهده می‌کنید:

نحوه فعال کردن نمایش دایره چرخان دور آیکون صفحه‌ی در حال بارگذاری در کروم

نحوه فعال کردن نمایش دایره چرخان دور آیکون صفحه‌ی در حال بارگذاری در کروم

با توجه به استفاده از دایره‌ی چرخان دور favicon سایت‌ها، روش جدید گرافیکی‌تر و کاربردی‌تر است. در واقع اگر تعداد زیادی تب و صفحه باز کنید، نام سایت‌ها دیده نمی‌شود اما تصویر کوچک سایت‌ها ممکن است به خوبی رویت شود. لذا تشخیص دادن صفحات سایت‌ها امکان‌پذیر می‌شود، البته اگر favicon سایت‌ها را به خاطر سپرده باشید.

در صورت بروز مشکل یا عدم نیاز به انیمیشن جدید، مراحل را تکرار کنید و به جای Enabled، گزینه‌ی Default را انتخاب کنید. دقت کنید که انیمیشن جدید اثری روی سرعت بارگذاری صفحات ندارد و از طرفی ممکن است در نسخه‌ی پایدار بعدی، به عنوان انیمیشن اصلی و پیش‌فرض فعال شود.