جیمیل یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سرویس‌های ایمیل است. با ساخت حساب کاربری در Gmail که در واقع حساب کاربری برای استفاده از خدمات گوگل است، می‌توانید از اپلیکیشن‌های تحت وب گوگل و همین‌طور اندروید استفاده کنید. گوگل برای بهبود قابلیت‌های جیمیل، قابلیت نصب کردن افزونه یا Add-on را فراهم کرده و لذا تنها کاربرد جیمیل، ارسال و دریافت ایمیل نیست.

در این مقاله به معرفی تعدادی از کاربردی‌ترین افزونه‌های جیمیل می‌پردازیم. با ما باشید.

سرویس‌های ایمیل موفق و پرطرفدار، معمولاً در گذر زمان از نظر طراحی و امکانات تغییر کرده‌اند و با این روش کاربران را حفظ کرده و حتی کاربران بیشتری جذب کرده‌اند. سرویس Gmail هم یکی از این سرویس‌ها است که با سرویس‌های تحت وب گوگل به خوبی مجتمع شده است. اخیراً گوگل قابلیت نصب کردن افزونه‌ها را در برخی سرویس‌های خویش اضافه کرده است. تنوع افزونه‌ها تدریجاً بیشتر و بیشتر می‌شود و در واقع کاربر می‌تواند متناسب با نیاز و سلیقه، از برخی افزونه‌های کاربردی استفاده کند.

قبلاً در مقالاتی به معرفی برخی از افزونه‌های گوگل داکس و گوگل شیتس که مشابه Word و Excel آفیس مایکروسافت است، پرداختیم:

و در این مقاله به معرفی افزونه‌های مفید و کاربردی برای Gmail می‌پردازیم.

روش نصب کردن افزونه‌های جیمیل

برای نصب کردن افزونه‌های Gmail، ابتدا به وب‌سایت جیمیل مراجعه کنید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب خویش شوید. سپس در سمت راست صفحه اگر ستون باریک کناری موجود نیست، روی دکمه‌ی < کلیک کنید تا این پنل باز شود. لیستی از افزونه‌ها یا به زبان دیگر، Add-ons نصب شده نمایش داده می‌شود. برای نصب کردن مورد جدید، روی + کلیک کنید. به این ترتیب پنجره‌ی جستجو و  انتخاب افزونه‌ها نمایش داده می‌شود. روش دیگر این است که به وب‌سایت فروشگاه G Suite مراجعه کنید.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

در هر دو حالت فوق، می‌توانید از قابلیت جستجو یا استفاده از دسته‌بندی‌ها که با کلیک روی منو یا در کنار صفحه موجود است، افزونه‌های موردنظر را پیدا کنید.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

برای نصب کردن روی کاشی افزونه کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی Install‌ کلیک کنید.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

افزونه‌ی Dropbox برای جیمیل

اگر از سرویس ابری دراپ‌باکس برای آپلود و دانلود فایل و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها استفاده می‌کنید، نصب کردن افزونه‌ی Dropbox در سرویس جیمیل بسیار مفید خواهد بود. با نصب کردن این افزونه، آیکون دراپ‌باکس در پنجره یا صفحه‌ی ارسال ایمیل اضافه می‌شود. می‌توانید روی این آیکون کلیک کرده و فایلی را برای ارسال انتخاب کنید.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

دقت کنید که پس از نصب کردن افزونه‌ی دراپ‌باکس، می‌بایست اطلاعات کاربری ورود به اکانت دراپ‌باکس را وارد کنید تا اتصال جیمیل به دراپ‌باکس برقرار شود. شخصی که ایمیل را دریافت می‌کند، با کلیک روی لینک فایل پیوست شده، می‌تواند آن را دانلود کند. لذا یکی از روش‌های ارسال فایل‌های حجیم از طریق جیمیل، استفاده از Dropbox است و البته این افزونه کار را ساده‌تر می‌کند.

Streak و مدیریت ارتباط با مشتریان

افزونه‌ی Streak برای رهگیری ایمیل‌ها در مشاغل طراحی شده است. البته این افزونه قابلیت snooze کردن ایمیل‌ها برای مدتی دلخواه را نیز فراهم می‌کند و در واقع می‌توانید ایمیل موقتاً از اینباکس خارج می‌شود و پس از مدت تعیین شده، مجدداً در صندوق ایمیل نمایش داده می‌شود. قابلیت دیگر ارسال ایمیل به صورت زمان‌بندی شده است. این دو قابلیت اخیراً در سرویس Gmail اضافه شده و نیازی به نصب کردن افزونه نیست. افزونه‌ی Steak فرآیند ارسال ایمیل‌ها به مشتریان مشاغل را ساده می‌کند و یکی از افزونه‌های مدیریت ارتباطات با مشتریان یا به اختصار CRM است.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

Zoom و مدیریت جلسات و چت ویدیویی در جیمیل

افزونه‌ی Zoom قابلیت‌هایی شبیه به نرم‌افزارهای پیام‌رسان امروزی نظیر Skype دارد و در واقع برای چت ویدیویی، برنامه‌ریزی کردن چت‌های ویدیویی و جلسات طراحی شده است. در واقع می‌توانید به جای پیام‌رسان‌هایی مثل اسکایپ، از این پیام‌رسان استفاده کنید. در این صورت بهتر است افزونه‌ی Zoom را در جیمیل نصب کنید تا استفاده از این پیام‌رسان ساده‌تر و سریع‌تر شود.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

DocuSign و امضای دیجیتالی فایل‌های PDF در جیمیل

افزونه‌ی بعدی لیست ما، DocuSign است که برای امضا کردن داکیومنت‌ها طراحی شده است. این روزها استفاده از کاغذ و اسناد کاغذی تدریجاً جای خود را به روش الکترونیکی می‌دهد و حتی امضا کردن اسناد نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. افزونه‌ی DocuSign برای این مهم طراحی شده است.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

با نصب کردن DocuSign در جیمیل، می‌توانید فایل‌های PDF را باز کنید و در صورت نیاز پس از تکمیل کردن فرم‌ها، امضای الکترونیکی خویش را روی صفحات ثبت کنید.

Trello و مدیریت پروژه به کمک جیمیل

یکی از معروف‌ترین سرویس‌های تحت وب و اپلیکیشن‌ها برای مدیریت پروژه و وظایف، Trello است. افزونه‌ی Trello برای جیمیل نیز منتشر شده که ایجاد کارت‌های وظایف به کمک جیمیل را ساده می‌کند.

در واقع اگر ایمیلی در ارتباط با یک فرآیند و تاسک خاص دریافت کنید، می‌توانید روی آیکون افزونه‌ی ترلو کلیک کنید و از عنوان و متن ایمیل دریافتی برای ایجاد یک کارت جدید در بورد مدیریت پروژه، استفاده کنید.

بهترین افزونه‌های Gmail برای بهبود قابلیت‌های جیمیل

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید: