برخی گیتاریست‌ها از سیستم عامل Linux برای آهنگسازی و پردازش صدا استفاده می‌کنند. در واقع نرم‌افزارهای مفید و قدرتمندی برای ساخت موسیقی به کمک لینوکس منتشر شده است و لزوماً به مک‌های اپل یا ویندوز نیاز نداریم.

در این مقاله به معرفی بهترین نرم‌افزارهای پردازش صدا و آهنگسازی، نوت‌نویسی و نوت‌خوانی و حتی نرم‌افزاری برای کوک کردن گیتار و انواع ساز می‌پردازیم.

ویرایش تخصصی صدا با Audacity

اولین نرم‌افزار که کاربری عمومی برای پردازش انواع فایل موسیقی دارد، Audacity است. این نرم‌افزار متن باز و رایگان است و کاربران ویندوز هم از آن استفاده می‌کنند. در Audacity می‌توانید چند ترک موسیقی را وارد کرده و میکس کنید و در نهایت خروجی را با فرمت دلخواه ذخیره کنید. Audacity حتی در مقایسه با اغلب نرم‌افزارهای پولی و تخصصی نیز بسیار عالی و جامع است. به همین جهت بهتر است آن را یک ایستگاه صدای دیجیتال یا به اختصار DAW معرفی کنیم.

نرم‌افزارهای آهنگسازی برای گیتاریست‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند

البته کاربرانی که ضبط صدا و میکس را کاملاً حرفه‌ای انجام می‌دهند، ممکن است به امکاناتی بیش از آنچه Audacity ارایه کرده، نیاز داشته باشند و سراغ نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر مثل LMMS و Ardour بروند.

قبلاً به چند نمونه فرآیند پردازش صدای ساده به کمک Audacity‌ پرداختیم:

تبدیل تب‌ها به صدا با TuxGuitar

یکی از نرم‌افزارهای مفید برای کسانی که می‌خواهند نواختن گیتار را یاد بگیرند، TuxGuitar است. شیت‌های موسیقی نوت‌ها را بیان می‌کند اما افراد مبتدی به روش ساده‌تری نیاز دارند که انگشت‌گذاری را توصیف کند. لذا به جای شیت موسیقی و پنج خط، از tablature یا به اختصار Tab استفاده می‌کنند که ساده‌تر است. 

نرم‌افزارهای آهنگسازی برای گیتاریست‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند

با استفاده از TuxGuitar می‌توانید تب‌ها را به صورت آنی به صدا تبدیل کنید و در واقع محل انگشتان و صدای موسیقی را هم‌زمان ببینید و بشنوید.

نوت‌نویسی و ویرایش نوت با MuseScore

اپلیکیشن بعدی لیست ما، اپلیکیشنی برای نوشتن موسیقی و ویرایش نوت‌ها است که MuseScore نام دارد. کتابخانه‌ی موسیقی این اپلیکیشن بسیار گسترده است و می‌توانید نوت آثار معروف کلاسیک و امروزی بسیاری را در آن پیدا کنید. البته این نرم‌افزار از نوت‌نویسی به سبک Tab که به آن اشاره کردیم نیز پشتیبانی می‌کند و در واقع می‌توانید فایل‌های مربوط به نرم‌افزارهایی مثل Guitar Pro یا TuxGuitar را باز کرده و استفاده کنید.

نرم‌افزارهای آهنگسازی برای گیتاریست‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند

با وجود فایل‌های Sound Font برای سازهای مختلف که در این MuseScore پیش‌بینی شده، شنیدن نوت‌ها به صورت صدا نیز امکان‌پذیر است.

افکت‌های متنوع صوتی با Rakarrack

قدرت پردازشی کامپیوترهای امروزی بسیار بالاتر از تعداد زیادی ساز است! اما برای استفاده از این قدرت بالا، به نرم‌افزارهای تخصصی نیاز است. برای پیاده‌سازی انواع افکت صوتی، می‌توانید از نرم‌افزار Rakarrack استفاده کنید. از تغییرات صدا گرفته تا اضافه کردن صداهای مصنوعی جالب، همگی به کمک Rakarrack قابل پیاده‌سازی است.

نرم‌افزارهای آهنگسازی برای گیتاریست‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند

 آمپلی‌فایر مجازی و حرفه‌ای Guitarix

نرم‌افزار Guitarix افکت صوتی خاصی را پیاده‌سازی نمی‌کند بلکه با پردازش سیگنال، استفاده از آمپلی‌فایر را شبیه‌سازی می‌کند و لذا یک آمپلی‌فایر مجازی محسوب می‌شود.

نرم‌افزارهای آهنگسازی برای گیتاریست‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند

البته شبیه‌سازی نرم‌افزاری کاملاً مشابه استفاده از آمپلی‌فایر واقعی برای بازسازی صدا نیست اما این نرم‌افزار برای افراد مبتدی و کسانی که نمی‌توانند هزینه‌ی اضافی برای تهیه کردن آمپلی‌فایر حرفه‌ای کنار بگذارند، بسیار عالی است.

کوک کردن گیتار به کمک Lingot

نرم‌افزار Lingot هم یکی از نرم‌افزارهای متن باز و رایگان برای کوک کردن انواع ساز است. نه فقط گیتار بلکه کوک کردن انواع ساز به کمک این نرم‌افزار ساده می‌شود. امکانات آن نیز جامع و متنوع است.

نرم‌افزارهای آهنگسازی برای گیتاریست‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند

تغییر نرخ نمونه‌برداری یا Sample Rate و تنظیمات سفارشی‌سازی ظاهری و پنجره‌ای برای بررسی فرکانس و موارد دیگر، همگی در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده است.

نوت‌نویسی سریع با OpenSong

نرم‌افزار رایگان بعدی، OpenSong است که برای ایجاد شیت‌های موسیقی و ویرایش آن کاربرد دارد. می‌توانید ملودی، شعر، کورد (آکورد) و اطلاعات زمان‌بندی پایه‌ای را در شیت‌ها اضافه کنید. کار با این نرم‌افزار بسیار ساده است و برای نوشتن سریع ایده‌ها و ساخت سریع موسیقی بسیار عالی است.

نرم‌افزارهای آهنگسازی برای گیتاریست‌هایی که از لینوکس استفاده می‌کنند

با توجه به اینکه همه چیز در این نرم‌افزار به صورت دیجیتال ثبت می‌شود، می‌توانید شیت‌های موسیقی را به سادگی اکسپورت کرده و در دیگر نرم‌افزارها استفاده کنید. البته اگر به دنبال نرم‌افزار ساده‌تری هستید، می‌توانید از Chordii استفاده کنید که صرفاً از زبان مارک‌آپ یا نشانه‌گذاری برای ثبت نوت‌ها بهره می‌گیرد.