برای ساخت آهنگ و ضبط موسیقی در لینوکس، نرم‌افزارهای ایستگاه دیجیتال موسیقی یا DAW مختلفی وجود دارد. برخی ساده‌اند و برای کاربری خاصی مثل ویرایش MIDI و نوت‌نویسی طراحی شده‌اند و برخی دیگر دارای همه‌ی ابزارهای لازم برای صدابرداری و ساخت موسیقی هستند. به عبارت دیگر با استفاده از میکسر مولتی-ترک و یک کیبورد یا MIDI Controller حرفه‌ای و میکروفون، می‌توانید ضبط موسیقی را شروع کنید.

در این مقاله به معرفی بهترین نرم‌افزارهای DAW یا ساخت موسیقی برای سیستم عامل Linux می‌پردازیم. با ما باشید.

برای هر سیستم عامل دستاپی مثل ویندوز و مک‌او‌اس و همین‌طور لینوکس، تعداد زیادی نرم‌افزار ساخت موسیقی و صدابرداری موجود است و با وجود هزاران سمپل یا پلاگین VST، می‌توانید صدای بسیار باکیفیت سازهای مختلف را در محیط نرم‌افزارها استفاده کرده و موسیقی موردنظر خود را بسازید.

حجم سمپل‌های ساده که در حقیقت صدای ارگ‌های مختلف را شبیه‌سازی می‌کنند، نسبتاً کم است و در اغلب نرم‌افزارهای DAW یا ایستگاه دیجیتال موسیقی، می‌توانید از سینتی‌سایزر یا به عبارتی ارگ‌های مختلف استفاده کنید و در عین حال معمولاً قابلیت اضافه کردن پلاگین‌ها و سمپل‌های باکیفیت نیز وجود دارد.

Ardour

نرم‌افزار Ardour بهترین نرم‌افزار ایستگاه دیجیتال موسیقی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران لینوکس قرار گرفته است. در این نرم‌افزار مجموعه‌ی کاملی از ابزارهای ضبط صدا با میکروفون و ساخت موسیقی پیش‌بینی شده است. با استفاده از یک کیبورد که نقش MIDI controller را هم ایفا می‌کند و یک میکروفون باکیفیت، می‌توانید موسیقی خود را بسازید. می‌توانید از پلاگین‌های سینتی‌سایزر استفاده کنید و صداهای بیشتر و باکیفیت‌تری را برای ساخت موسیقی اضافه کنید.

بهترین نرم‌افزارهای ساخت موسیقی یا DAW برای لینوکس

در نرم‌افزار Ardour می‌توانید فایل‌های صوتی را نیز ویرایش کرده و با استفاده از سیکوئنسر مولتی-ترک، صداها را میکس کنید. به علاوه از پلاگین‌های AudioUnit یا به اختصار AU و همین‌طور LV2 و LinuxVST و LADSPA نیز با همراه اتوماسیون کامل، پشتیبانی می‌شود.

در این نرم‌افزار حتی از ویدیو هم پشتیبانی شده تا ساخت موسیقی فیلم و کلیپ ساده‌تر شود. در نهایت اینکه با وجود JACK می‌توانید ورودی و خروجی‌های صدا و در واقع ارتباط بین سخت‌افزارهای صوتی را به خوبی تنظیم کنید.

LMMS

نرم‌افزار Linux Multimedia Studio که با نام اختصاری LMMS در گذشته به عنوان استدیوی مولتی‌مدیای لینوکس منتشر می‌شد، اکنون یک نرم‌افزار عمومی‌تر است و نسخه‌ی مخصوص ویندوز و مک‌او‌اس نیز دارد. این نرم‌افزار برخی قابلیت‌های جالب Ardour را ندارد اما به هر حال نرم‌افزار قدرتمندی برای ضبط و ساخت موسیقی است.

در LMMS از ۱۹ آلت موسیقی شامل سینتی‌سایزر یا به زبان عامی، ارگ و درام‌کیت است. بیش از ۱۰۰۰ سمپل در این نرم‌افزار وجود دارد و از ابزارهایی مثل کیبورد یا در حقیقت کنترلر MIDI نیز پشتیبانی می‌کند. به علاوه رابط کاربری نرم‌افزار ساده طراحی شده است.

بهترین نرم‌افزارهای ساخت موسیقی یا DAW برای لینوکس

با وجود بخش سیکوئنس‌ها که از چند ترک موسیقی پشتیبانی می‌کند، استفاده از ابزارآلات مختلف موسیقی که به صورت VST در نرم‌افزارهای DAW اضافه می‌شوند، ساده است.

اگر در ساخت موسیقی تازه‌کار هستید، LMMS یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع است چرا که پیچیدگی کمتری نسبت به نرم‌افزارهای مختلف ایستگاه دیجیتال موسیقی دارد.

Tracktion T7

نرم‌افزار Tracktion T7 در حقیقت نسخه‌ی محدودتر و رایگان نرم‌افزار Waveform 9 محصول گروه Tracktion است. این نرم‌افزار برای لینوکس و دیگر سیستم عامل‌ها منتشر شده و از نسخه‌ی ۶۴ بیتی لینوکس نیز پشتیبانی می‌کند.

بهترین نرم‌افزارهای ساخت موسیقی یا DAW برای لینوکس

در Tracktion T7 می‌توانید ترک‌های صوتی و MIDI متعددی اضافه کنید. ابزارهای کار با ترک‌های MIDI شامل ابزارهای اتوماسیون، اتصال به کنترلرهای MIDI مختلف و ویرایشگر ساده‌ی MIDI، همگی در این نرم‌افزار ساخت موسیقی پیش‌بینی شده است. کار با سمپل‌ها به لطف ابزار گسترش زمانی حرفه‌ای بسیار ساده است. می‌توانید ابزارآلات موسیقی را با استفاده از VST و پلاگین‌های AU و LinuxVST اضافه کنید.

Qtractor

نرم‌افزار Qtractor هم یکی از نرم‌افزارهای DAW است که از همان ابتدا برای پلتفرم لینوکس طراحی شده است. در این نرم‌افزار هم می‌توانید از سیکوئنسر مولتی‌-ترک برای میکس صدا و ضبط استفاده کنید که از JACK برای ارتباطات وسایل صوتی استفاده می‌کند. از MIDIها نیز به واسطه‌ی ALSA پشتیبانی می‌شود.

بهترین نرم‌افزارهای ساخت موسیقی یا DAW برای لینوکس

Qtractor هم مثل Ardour از تعداد نامحدودی ترک پشتیبانی می‌کند و هر یک از ترک‌ها دارای میکسر و ابزارهای مانیتورینگ مخصوص به خود است. رابط کاربری این نرم‌افزار کمی ساده‌تر از Ardour است و لذا کاربران مبتدی را کمتر می‌ترساند!

این نرم‌افزار از پلاگین‌های VSTi و LV2 و DSSI و LADSPA پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این ابزارهای استفاده از کنترلرهای MIDI‌ برای ارسال یا دریافت سیگنال در آن موجود است.

MusE

اگر به دنبال نرم‌افزار ساده‌تری برای ساخت موسیقی و ضبط صدا هستید، بد نیست نرم‌افزار MusE را امتحان کنید. این نرم‌افزار هم قابلیت ضبط صدا به صورت مولتی-ترک را دارد و از سیکوئنسر MIDI نیز برخوردار است. رابط کاربری برای ضبط زنده‌ی موسیقی بهینه شده و به راحتی می‌توانید با روش درگ و دراپ یا گرفتن و رها کردن، صداها را میکس کنید.

بهترین نرم‌افزارهای ساخت موسیقی یا DAW برای لینوکس

ویرایش MIDI با استفاده از Piano Roll یا نمای کلیدهای پیانو، ویرایش درام و ویرایش نوت و پشتیبانی از پلاگین‌های مفید DSSI و VSTi و LV2 و SoundFont نیز از مزایای MusE است.

بهترین نرم‌افزارهای ساخت موسیقی یا DAW برای لینوکس

رابط کاربری این نرم‌افزار قدیمی به نظر می‌رسد اما توجه کنید که نسبتاً ساده است و امکانات و ابزارهایی که کمتر استفاده می‌شود را در خود جای نداده است. می‌توانید از این نرم‌افزار در کنار JACK برای کنترل صدا استفاده کنید.

Rosegarden

این نرم‌افزار برای کار خاصی بهینه‌سازی شده است و آن ویرایش کردن MIDI است. به عبارت دیگر اگر DAW خاصی برای ویرایش نوت لازم دارید، یکی از گزینه‌های برتر، Rosegarden است.

بهترین نرم‌افزارهای ساخت موسیقی یا DAW برای لینوکس

برای نوشتن موسیقی و تصحیح آن، پرینت کردن شیت‌های موسیقی و همین‌طور اموری مثل ضبط موسیقی، میکس و استفاده از سمپل‌ها، می‌توانید از Rosegarden استفاده کنید. این نرم‌افزار از پلاگین‌های سینتی‌سایزر با فرمت DSSI نیز پشتیبانی می‌کند.