افراد علاقه‌مند به موسیقی گاهی با آیفون و آیپد مشغول صدابرداری و ضبط موسیقی یا میکس و آهنگسازی می‌شوند! در واقع قدرت پردازشی تراشه‌های موبایل به قدری پیشرفت کرده که شاید در امور نیمه‌حرفه‌ای هم بشود لپ‌تاپ ویندوزی یا مک‌بوک را کنار گذاشت و با آیفون که همیشه همراهمان است، کارها را انجام داد.

در این مقاله با چند اپلیکیشن محبوب برای آهنگسازی و صدابرداری توسط آیفون و آیپد آشنا می‌شویم. با ما باشید.

شاید صفحه نمایش کوچک آیفون و صفحه نمایش نیمه‌بزرگ آیپد، به نظر بسیاری از کاربران کوچک باشد اما اپلیکیشن‌هایی که طراحی بهینه‌ای داشته باشند، می‌توانند جای نرم‌افزارهای تخصصی که برای سیستم عامل مک‌او‌اس یا ویندوز و یا لینوکس تهیه شده را به خوبی پر کنند. البته امکانات کمتر است و در صفحه‌ی کوچک، تعداد کمتری دکمه و گزینه جای می‌گیرد اما مزیت پرتابل بودن iPhone و iPad نیز بسیار مهم است.

قبلاً در مقالاتی به معرفی بهترین اپ‌های یادگیری نوت‌خوانی و آموزش پیانو پرداختیم: 

اپل برای ویرایش موسیقی در محیط iOS، اپلیکیشن قدرتمند و جالبی به اسم Garage band‌ را منتشر کرده و بروز می‌کند. بد نیست مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید و گوشه‌ای از کارایی این اپ را تجربه کنید:

و اما به لیست ۷ اپلیکیشن مفید و کاربردی برای امور مرتبط با موسیقی و توضیحاتی مختصر در مورد هر یک توجه فرمایید.

n-Track Studio DAW 9 یک DAW جامع

اپلیکیشن n-Track Studio DAW 9 در حقیقت یک ایستگاه دیجیتال صدا یا به اختصار DAW است و از نظر قابلیت‌ها شبیه به نرم‌افزارهای تخصصی ساخت موسیقی در محیط ویندوز یا مک‌او‌اس و لینوکس طراحی شده است. در عین حال این اپلیکیشن در سیستم عامل iOS و صفحه نمایش کوچک آیفون و آیپد اجرا می‌شود.

از امکانات این برنامه می‌توان به قابلیت میکس کردن تعداد نامحدودی ترک موسیقی، ضبط و ویرایش MIDI، استفاده از صدای سازها که در خود اپلیکیشن پیش‌بینی شده و همین‌طور افکت‌های صوتی و همین‌طور ضبط کردن صدای ساز واقعی اشاره کرد. البته ظاهر این اپلیکیشن با وجود امکانات زیاد، کمی شلوغ است و گزینه‌ها ریز به نظر می‌رسد اما به هر حال یک DAW بسیار عالی برای کاربران حرفه‌ای است.

خوشبختانه کاربران می‌توانند این اپ را به صورت رایگان دانلود کنند در حالی که بسیاری از اپلیکیشن‌های مشابه، پولی است.

Cubasis 2 اپی برای آهنگسازان حرفه‌ای

اپلیکیشن Cubasis 2 هم مثل مورد قبلی، یک DAW پیشرفته است. این اپ توسط شرکت Steinberg طراحی شده که نامی آشنا برای آهنگسازان است. البته این اپ از نظر رابط کاربری، مناسب iPhone نیست و آن را صرفاً به کاربران آیپد توصیه می‌کنیم، به خصوص آیپد پرو ۱۲ اینچی که صفحه نمایشی شبیه به لپ‌تاپ‌های کوچک دارد.

معرفی بهترین اپ‌های آهنگسازی و ساخت موسیقی برای آیفون و آیپد

این اپلیکیشن حرفه‌ای ۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده و شاید کامل‌ترین DAW برای iOS باشد. با توجه به امکانات زیاد، طبیعی است که این اپ برای کاربران مبتدی جالب به نظر نرسد اما پس از مدتی استفاده کردن، متوجه می‌شوید که تا چه حد شبیه به اپلیکیشن‌های تخصصی دستاپی است. در واقع توسعه‌دهندگان این اپ، نسخه‌ی دستاپی آن را بازطراحی کرده‌اند و با تمام توان تلاش کرده‌اند که آن را برای صفحه نمایش کوچک آیفون و همین‌طور آیپد بهینه کنند.

BeatHawk اپی برای موسیقی الکترونیک

اپلیکیشن BeatHawk محصولی از UVI است که به ویژه برای ساخت موسیقی الکترونیک و DJ طراحی شده است. در رابط کاربری از سیکوئنسر بیت و پیانو رول ساده‌ای استفاده شده و در کنار این موارد، پدهایی برای تپ کردن و ایجاد صدای کوبش موجود است. افکت‌های صوتی نیز در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده است.

معرفی بهترین اپ‌های آهنگسازی و ساخت موسیقی برای آیفون و آیپد

می‌توانید پکیج صداهای UVI‌ را دانلود کنید و همین‌طور صداهای را خودتان ضبط کنید. BeatHawk در عرصه‌ی ساخت موسیقی الکترونیک و بیت‌سازی یکی از بهترین گزینه‌ها برای iOS است.

Audiobus 3 برای مدیریت ورودی و خروجی‌ها

مدیریت ورودی‌ها و فرستادن یکی از ورودی‌های صدا به خروجی، یکی از نیازهای اصلی در فرآیند ساخت موسیقی یا صدابرداری است.

معرفی بهترین اپ‌های آهنگسازی و ساخت موسیقی برای آیفون و آیپد

با اپلیکیشن Audiobus 3 می‌توانید صدا را بین اپ‌ها جابجا کنید و صدایی که می‌خواهید پخش شود را به جک هدفون، پورت خروجی یا اسپیکر آیفون بفرستید.

Suggester و پیشنهاد کوردها در نوت‌نویسی

اپلیکیشن Suggester در نوشتن نوت‌های موسیقی مفید واقع می‌شود و در واقع همان‌طور که از نامش پیداست، کورد بعدی را پیشنهاد می‌دهد. تعداد کوردهای خوش‌صدا زیاد است و این اپ برای آهنگسازی که بسیار با تجربه و حرفه‌ای نیست، بسیار مفید واقع می‌شود چرا که کوردهای متنوعی را پیشنهاد می‌کند. البته خلاقیت و سلیقه‌ی آهنگساز حرف آخر را می‌زند!

معرفی بهترین اپ‌های آهنگسازی و ساخت موسیقی برای آیفون و آیپد

Song Memo و ضبط ایده‌ها به صورت صدا

گاهی اوقات نوت و آهنگی را زمزمه می‌کنیم و کمی بعد که می‌خواهیم آن را روی ساز پیاده کنیم یا نوت را بنویسیم، متوجه می‌شویم که نوت را فراموش کرده‌ایم! برای جلوگیری از فراموشی، می‌توانید نوت‌ها را سریعاً یادداشت کنید اما روش ساده‌تر این است که با اپلیکیشن Song Memo، یادداشت‌های صوتی ضبط کنید!

معرفی بهترین اپ‌های آهنگسازی و ساخت موسیقی برای آیفون و آیپد

از ویژگی‌های جالب این اپ می‌توان به کیبورد خاص آن برای نوشتن کوردها و همین‌طور پخش کردن صدای ضبط شده با افکتی خاص که صدای کاربر و زمزمه را خوش‌صداتر می‌کند، اشاره کرد.

Tunable یک تیونر جالب

اپلیکیشن‌های تیونر و به زبان دیگر کوک کردن زیادی برای iOS طراحی شده است و Tunable هم یکی از این اپ‌ها است. در این اپلیکیشن رابط کاربری به خوبی طراحی شده و در یک نگاه متوجه می‌شوید که صدا چقدر خارج از تون است. این اپ با رسم کردن نمودار به صورت خط، نشان می‌دهد که فرکانس تون‌ها چگونه است.

معرفی بهترین اپ‌های آهنگسازی و ساخت موسیقی برای آیفون و آیپد

علاوه بر این می‌توانید صدایی با فرکانس دلخواه به کمک Tunable بسازید و از آن برای تنظیم یا به اصطلاح کوک کردن ساز استفاده کنید.