یکی از قابلیت‌های مفید گوشی‌های هوشمند، قابلیت ضبط صدا و ضبط موسیقی و صدای سازها است و کاربران اندروید نیز کم و بیش به دنبال بهترین اپ‌های ضبط کردن صدا در اندروید هستند که امکانات موردنظرشان را داشته باشد.

کیفیت ضبط کردن صدای انسان و همین‌طور صدای ادوات موسیقی در محصولات اندرویدی عالی نیست اما برای کاربردهای مختلفی که جنبه‌ی یادداشت‌برداری و ثبت کردن جملات مهم دارد، عالی است. البته میکروفون برخی محصولات از نظر کیفیت صدا نسبتاً خوب است و لذا برخی کاربران از گوشی برای ضبط کردن صدای سازها و آواز استفاده می‌کنند.

کیفیت صدای ضبط شده در اندروید، به اپلیکیشنی که استفاده می‌شود و تنظیمات آن نیز وابسته است. اگر از فرمتی استفاده کنید که حجم فایل صدای ضبط شده بیشتر باشد و فرکانس‌های مختلف صدا بهتر اینکد شود، طبعاً کیفیت صدا بهتر خواهد بود. در واقع برخی اپلیکیشن‌ها برای ضبط صدای انسان طراحی شده‌اند و فایلی با حجم کمتر ارایه می‌کنند و برخی دیگر برای ضبط کردن انواع فرکانس‌ها بهینه شده‌اند و در نتیجه کیفیت ضبط صدا بیشتر است.

در ادامه به معرفی بهترین اپ‌های رایگان و پولی برای ضبط صدا در اندروید می‌پردازیم.

BandLab اپی برای گروه‌های موسیقی کوچک

اپلیکیشن رایگان BandLab از نظر کیفیت ضبط صدا بسیار خوب است و به ویژه برای ضبط کردن صدای موسیقی بهینه است چرا که در این اپ می‌توانید از میکسری با ۱۲ ترک و همین‌طور تعدادی از سمپل‌ها و یک لوپر و همین‌طور تیونر گیتار در کنار قابلیت ضبط صدا استفاده کنید. بنابراین برای گروه‌های ساز و آواز اپلیکیشن جذابی است و در مقابل در نقش ویس ریکوردر، انتخاب عجیب و پیچیده‌ای است که اغلب امکانات آن بیهوده و اضافی است.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

قابلیت‌های شبکه‌ی اجتماعی موجود در این اپلیکیشن نیز محبوبیت خوبی دارد.

Caustic 3 ایستگاه ساخت موسیقی الکترونیک

این اپلیکیشن دو نسخه‌ی رایگان و پولی دارد. نسخه‌ی پولی ۱۰ دلار قیمت‌گذاری شده و نشان می‌دهد که با یک اپ توانمند سروکار داریم. در اپلیکیشن Caustic 3 که در حقیقت یک ایستگاه دیجیتال موسیقی یا به اختصار DAW محسوب می‌شود، تعدادی سینی‌سایزر یا به اصطلاح ارگ وجود دارد که برای نواختن سازهای الکترونیک مناسب است. علاوه بر سینتی‌سایزرهای متنوع می‌توانید از ابزارهای ویرایش ترک‌ها و ضبط صدا نیز استفاده کنید.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

این اپ برای هنرمندانی که به دنبال اپی برای ضبط صدا و ساخت موسیقی الکترونیک به صورت تک‌نفره هستند، مناسب به نظر می‌رسد.

Easy Voice Recorder یک ویس ریکوردر ساده

اپلیکیشن Easy Voice Recorder همان‌طور که از نامش برمی‌آید یک اپ ساده برای ضبط کردن صدای انسان است. در واقع قابلیت‌های این اپلیکیشن ساده و بهینه برای ضبط کردن صدا است. کافی است روی دکمه‌ی ضبط صدا تپ کنید. می‌توانید فایل صدای ضبط شده را به صورت MP3 اکسپورت کنید و همین‌طور برای ضبط صدای برخی سازها مثل گیتار از آن استفاده کنید.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

اپلیکیشن Easy Voice Recorder از سیستم عامل Wear OS گوگل که مخصوص وسایل هوشمند پوشیدنی مثل ساعت‌های هوشمند اندرویدی است نیز پشتیبانی می‌کند و تم تاریک نیز دارد. در نسخه‌ی رایگان نمایش تبلیغات وجود دارد در حالی که در نسخه‌ی پریمیوم تبلیغات وجود ندارد.

FL Studio Mobile ایستگاه موسیقی الکترونیک موبایل

اگر از اصحاب موسیقی و نرم‌افزارهای ساخت موسیقی باشید، قطعاً نام نرم‌افزار معروف FL Studio را شنیده‌اید. این اپلیکیشن مثل اپ Caustic 3 برای موسیقی الکترونیک طراحی شده و شباهت زیادی به آن دارد. تعدادی سینتی‌سایزر و افکت‌های مختلف و قابلیت ضبط صدای زنده و به دنبال آن استفاده از میکسر و ویرایش‌گر ترک‌ها در این اپلیکیشن وجود دارد.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

این اپلیکیشن حتی از پلاگین‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. شاید در نسخه‌های اولیه‌ی اپلیکیشن موبایل FL Studio عملکرد روان و جالب نبوده اما به مرور زمان پیشرفت کرده است. قیمت این اپلیکیشن ۱۶ دلار است و برای استفاده از پلاگین‌ها و افزونه‌های آن می‌توانید از قابلیت خرید درون‌اپلیکیشنی استفاده کنید.

Hi-Q MP3 Voice Recorder و ضبط صدا با کیفیت بالا

اپلیکیشن Hi-Q MP3 Voice Recorder از نظر کیفیت ضبط صدا بسیار خوب است و برای ضبط صدا در مواقع مختلف مثل جلسات، سخنرانی‌ها، یادداشت‌برداری کلاسی و آکادمیک و غیره، مناسب است. در این اپ می‌توان صدای ضبط‌شده را با فرمت MP3 ذخیره کرد که کیفیت بالایی نسبت به فرمت‌هایی مثل AMR دارد و طبعاً برای ضبط کردن صدای سازها نیز مناسب است.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

از ویژگی‌های اپلیکیشن Hi-Q MP3 Voice Recorder می‌توان به قابلیت استفاده از سرویس فضای ابری Dropbox و ویجت‌ها و قابلیت انتقال فایل‌ها از طریق Wi-Fi اشاره کرد. در نسخه‌ی پریمیوم یا پولی این اپ، امکانات کامل است و در نسخه‌ی رایگان برخی موارد غیرفعال است.

Music Maker Jam

اپ Music Maker Jam یکی از اپ‌های محبوب در عرصه ضبط صدا و میکس کردن صدا است. در این اپ سمپل‌های و ابزارهای مختلف برای ویرایش و ساخت موسیقی وجود دارد. می‌توانید موسیقی و صدای خودتان را نیز ضبط کرده و استفاده کنید.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

این اپ به ویژه برای موسیقی الکترونیک و استفاده از درام‌ها مناسب است و خوشبختانه رایگان است. البته می‌توانید از خرید درون‌اپی استفاده کنید و پلاگین‌ها و محتوای بیشتری را دانلود و استفاده کنید.

Smart Recorder

اپلیکیشن Smart Recorder نیز یکی از ویس ریکوردرهای برتر اندروید است که در کنار قابلیت ضبط صدا، امکانات جالب و سرگرم‌کننده‌ی دیگری نیز دارد. به عنوان مثال حین گوش دادن به ویس‌ها می‌توانید از بخش‌های ساکت و خالی گذر کنید و بخش‌های صدادار را بشنوید. در این اپ می‌توانید صداهای ضبط‌شده را مستقیماً روی کارت حافظه یا SD Card اندروید ذخیره کنید. ضبط صدا زمانی که اپ در پس‌زمینه اجرا شده نیز امکان‌پذیر است.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

در نسخه‌ی رایگان این اپلیکیشن نمایش تبلیغات فعال است و در نسخه‌ی پریمیوم ۱.۵ دلاری، تبلیغاتی وجود دارد.

Voice Recorder اپی ساده برای ضبط ویس

ویس ریکوردر یک نام ساده برای اپی ساده است. این اپ علاوه بر ضبط صدا که اساس کار آن است، از فرمت MP3 برای ضبط کردن صدا با کیفیت بالاتر و همین‌طور ضبط صدا در پس‌زمینه پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ی رایگان دارای تبلیغات است در حالی که نسخه‌ی پولی که ۳.۵ دلار قیمت‌گذاری شده، تبلیغات درون‌اپی ندارد.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

Walk Band اپی برای ضبط صدای سازها

کاربری اصلی اپلیکیشن رایگان Walk Band که دارای نسخه‌ی رایگان و پولی است، ضبط کردن صدای سازها است. در این اپلیکیشن تعدادی از سازهای شبیه‌سازی‌شده برای کارهای ساده و مقدماتی وجود دارد. این اپلیکیشن حتی از MIDI Controller یا به زبان دیگر کیبوردها و ارگ‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به MIDI Controller دارند هم پشتیبانی می‌کند. بنابراین برخی سازندگان موسیقی از این اپ برای ضبط موسیقی استفاده می‌کنند.

معرفی بهترین اپ‌های ضبط صدا و ضبط و ساخت موسیقی در اندروید

این اپلیکیشن نسبت به دیگر اپ‌های معرفی شده پیچیده‌تر است و کاربری آن نیز خاص‌تر و محدود به ساخت موسیقی می‌شود.