یکی از روش‌های پخش کردن فایل‌های موسیقی و ویدیو و همین‌طور عکس که در وسایل مختلف شبکه ذخیره و به اشتراک گذاشته شده این است از که DLNA استفاده کنید. با استفاده از DLNA می‌توان فایلی که روی هارددیسک یا حافظه‌های وسایلی مثل گوشی و تبلت ذخیره شده را در شبکه به صورتی به اشتراک گذاشت که وسایل پخش‌کننده، بدون دانلود کردن تمام فایل، بتوانند آن را پخش کنند.

بنابراین DLNA می‌تواند یک وسیله‌ی شبکه را به عنوان سرور فایل‌های مالتی‌مدیا، در اختیار دیگر وسایل قرار دهد تا فایل‌ها را پخش کنند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین اپلیکیشن‌های DLNA برای سیستم عامل اندروید را معرفی کنیم

DLNA چیست و چه مزایایی دارد؟

قابلیتی به اسم DLNA جدید نیست بلکه بسیار قدیمی و کاربردی است. مایکروسافت و سونی در کنسول‌های بازی خود، DLNA را کنار گذاشتند اما به دلیل استقبال و درخواست کاربران، در نهایت مجدداً DLNA را به PS4 و ایکس باکس وان افزودند.

مزیت اصلی DLNA نسبت به روش استریم کردن موسیقی یا ویدیو این است که فایل اصلی به صورت تدریجی برای وسیله‌ی پخش‌کننده ارسال می‌شود و سپس وسیله‌ی پخش‌کننده، آن را دیکد و پخش می‌کند. در استریم کردن صفحه نمایش گوشی اندرویدی روی تلویزیون، در حقیقت از صفحه فیلم گرفته می‌شود، فیلم اندکی فشرده شده و ارسال می‌شود و وسیله‌ی پخش‌کننده باید آن را از حالت فشرده خارج کند و به تصویر بکشد. لذا استریم کردن پردازش سنگین‌تر و سرعت بالاتری لازم دارد.

به علاوه مزیت روش DLNA نسبت به روش دانلود فایل این است که نیازی به دانلود کردن تمام فایل و سپس شروع کردن پخش آن نیست. می‌توان فایل را تکه‌تکه دانلود و به صورت آنی تماشا کرد.

Kodi

همیشه در لیست بهترین نرم‌افزارها برای استفاده از روش DLNA، باید نام اپلیکیشن Kodi را ذکر کرد چرا که در سال‌های اخیر معروف‌ترین مدیا سنتر با پشتیبانی از DLNA بوده است. Kodi اساساً برای تبدیل کردن وسایل مختلف به پلتفرمی برای ارسال کردن فایل‌های مولتی‌مدیا که شامل موسیقی و عکس و ویدیو می‌شود، طراح شده است و لذا یکی از بهترین گزینه‌ها برای این مهم است. البته تمرکز اصلی Kodi روی مقوله‌ی پخش ویدیو است.

با نصب کردن اپلیکیشن Kodi علاوه بر استریم کردن فایل‌های لوکال یا موجود روی حافظه‌ی گوشی و تبلت اندرویدی، می‌توان از افزوده‌های آن استفاده کرد و به این ترتیب ویدیوها را از سرویس‌های آنلاین مثل یوتیوب یا کانال‌های ورزشی مختلف پخش کرد و همین‌طور به شبکه‌های رادیویی گوش کرد.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

Hi-Fi Cast + DLNA

اپلیکیشن Hi-Fi Cast + DLNA برای پخش کردن فایل‌های موسیقی از طریق وسایل مختلف، کاربرد دارد و از اغلب فرمت‌های مهم مثل MP3 و AAC و حتی فرمت‌های بدون افت کیفیت مثل FLAC و WAV پشتیبانی می‌کند. پخش تصادفی یا قابلیت Shuffle برای انتخاب کردن موسیقی بعدی از آلبوم‌های مختلف یا هنرمندان مختلف، در این اپ پیش‌بینی شده است.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

در این اپلیکیشن علاوه بر به اشتراک‌گذاری فایل‌های موسیقی برای پخش از طریق DLNA، می‌توان فایل‌های موجود روی دیگر وسایل اندرویدی یا وسایلی که از DLNA‌ پشتیبانی می‌کنند را نیز پخش کرد.

MediaMonkey

اپلیکیشن معروف MediaMonkey یکی از بهترین اپ‌های پخش کردن موسیقی است که امکانات خوب و طراحی زیبا و ساده‌ای دارد. یکی از قابلیت‌های این اپلیکیشن نیز پشتیبانی از DLNA است. با استفاده از مدیامانکی می‌توانید فایل‌های موسیقی را با استفاده از ارتباطات بی‌سیم وای-فای و بلوتوث به راحتی استریم کرده و یا بین وسایل مختلف، همگام‌سازی کنید.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، یکی از ویژگی‌های شاخص اپلیکیشن معروف MediaMonkey، رابط کاربری آن است که با وجود ابزارهای مختلف برای مدیریت فایل‌های مولتی‌مدیا، منظم و ساده به نظر می‌رسد. از جمله امکانات مهم این اپلیکیشن می‌توان به ویرایش هم‌زمان چندین فایل مختلف، ایجاد پلی‌لیست‌ها و بوک‌مارک کردن فایل‌های موسیقی موردعلاقه اشاره کرد. با پرداخت هزیه و خرید نسخه‌ی پرو، می‌توانید از امکانات بیشتر و همین‌طور DLNA به صورت نامحدود استفاده کنید.

Airwire

یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای استفاده از قابلیت DLNA در اندروید، اپ Airwire است. به کمک این اپلیکیشن هم می‌توانید فایل‌های مولتی‌مدیایی که روش حافظه‌ی گوشی یا تبلت موجود است را برای پخش در دیگر وسایل مثل تلویزیون‌های هوشمند، به اشتراک بگذارید. معمولاً Airwire به سرعت وسایل موجود در شبکه را شناسایی می‌کند و ارتباط با کمترین مشکل برقرار می‌شود.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

اپلیکیشن Airwire مدتی است که بروزرسانی نشده اما خوشبختانه با کنسول‌های بازی جدید و همین‌طور تلویزیون‌های هوشمند جدید، سازگار است.

BubbleUPnP

با استفاده از اپلیکیشن BubbleUPnP نیز می‌توانید فایل‌های مولتی‌مدیای گوشی و تبلت خود را به وسایلی که از DLNA پشتیبانی می‌کنند، مخابره کنید. این اپ با کروم‌کست گوگل و تلویزیون‌هایی که از DLNA پشتیبانی می‌کنند و همین‌طور نسل جدید کنسول‌های بازی سونی و مایکروسافت، سازگار است.

از ویژگی‌های مفید و کاربردی اپلیکیشن  BubbleUPnP می‌توان به صف پخش فایل‌ها و تایمر خاموشی و پخش تصادفی به شکل‌های مختلف و همین‌طور ابزار مشاهده کردن عکس به صورت تمام صفحه و ابزار کنترل از راه دور یا ریموت کنترل اشاره کرد.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

و از همه مهم‌تر اینکه خوشبختانه این اپ کاملاً رایگان است.

MediaHouse UPnP/DLNA Browser

اپلیکیشن بعدی برای کاربران اندروید که تمایل دارند فایل‌های مولتی‌مدیای گوشی و تبلت را در دیگر وسایل پخش کنند، اپ MediaHouse UPnP/DLNA Browser است. در این اپ با استفاده از قابلیت اسکن خودکار در شبکه‌ی وای-فای، می‌توان وسایلی که از DLNA پشتیبانی می‌کنند را به سادگی پیدا کرد و به آنها متصل شد. به علاوه وسایل شبکه به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • وسایلی که می‌توانید فایل‌های مالتی‌مدیای آنها را در اندروید دریافت کرده و پخش کنید.
  • وسایلی که از DLNA پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید فایل‌های خود را برای پخش کردن در این وسایل، به اشتراک بگذارید.

از دیگر ویژگی‌های اپ MediaHouse UPnP/DLNA Browser می‌توان به قابلیت ایجاد پلی‌لیست یا لیست پخش، ابزار نمایش عکس‌ها و همین‌طور استفاده از اپ با حالت افقی صفحه، اشاره کرد.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

iMediaShare Personal

اگر به دنبال اپلیکیشنی برای استفاده از قابلیت DLNA هستید که واسط گرافیکی زیبا و شیکی داشته باشد، یکی از گزینه‌های برتر، اپی به اسم دانلود iMediaShare Personal است. زمانی که فایلی را از طریق گوشی یا تبلت در تلویزیون پخش می‌کنید، این اپ نقش ریموت کنترل را ایفا می‌کند و در واقع با ژست‌های حرکتی مختلف می‌توان پخش شدن فایل را متوقف کرد، فایلی بعدی را پخش کرد و مواردی از این دست را به سرعت انجام داد.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

AllCast

اغلب اپلیکیشن‌هایی که معرفی کردیم، با وسایل مختلف مثل محصولات اندرویدی، تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی مثل Xbox One و PS4 و همین‌طور ستاپ‌باکس‌ها و وسایل استریم ویدیو مثل Chromecast و Apple TV‌ سازگاری کاملی دارند اما اپلیکیشن AllCast درست مثل نامش، بالاترین سازگاری را دارد. در این اپلیکیشن حتی قابلیت استری کردن فایل‌ها از فضای ابری Dropbox نیز پیش‌بینی شده است و در واقع بدون دانلود کردن کامل فایل‌ها، می‌توانید پخش کردن را شروع کنید.

بهترین اپ‌های پخش موسیقی و ویدیو به کمک DLNA در اندروید

در پایان توجه شما را به مقالاتی در مورد معرفی بهترین اپلیکیشن‌های پخش موسیقی در اندروید و همین‌طور بهترین اپ‌های پخش کردن فایل‌های FLAC، دعوت می‌کنیم: