یکی از مزایای گوشی‌های اندرویدی نسبت به آیفون‌ها این است که اغلب دارای اسلات کارت حافظه هستند. با تهیه کردن یک کارت micro SD که نسبتاً ارزان است، می‌توانید ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی را به راحتی افزایش دهید. گاهی زمانی که کارت حافظه را در گوشی و تبلت اندرویدی قرار می‌دهیم، فایل‌های موجود روی آن قابل خواندن نیست و پیامی مثل SD card is damaged. Try reformatting it نمایش داده می‌شود که فرمت کردن کارت حافظه را توصیه می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم به روش‌های حل مشکل کارت حافظه در اندروید بپردازیم و راهکارهایی ارایه کنیم. با ما باشید.

قبل از هر کاری بد نیست از اطلاعات حساس و حیاتی گوشی یا تبلت اندرویدی بکاپ تهیه کنید. کافی است آن را به کامپیوتر متصل کرده و فایل‌های ضروری خود را در محل امنی کپی کنید. در ادامه به امتحان کردن راه‌حل‌های پیشنهادی زیر بپردازید تا شاید مشکل برطرف شود.

استفاده از ویندوز برای تعمیر کارت حافظه

کارت حافظه را از گوشی یا تبلت خارج کنید و در یک کارت‌خوان که از کارت‌های micro SD پشتیبانی می‌کند قرار دهید. البته برخی لپ‌تاپ‌ها دارای کارت‌خوان نیز هستند و نیازی به خرید کارت‌خوان وجود ندارد.

در ادامه فایل اکسپلورر ویندوز را اجرا کنید و در ستون کناری روی پارتیشن مربوط به کارت حافظه، راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

در پنجره‌ی باز شده روی تب Tools کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی Check کلیک کنید. ابزار چک دیسک ویندوز اجرا می‌شود و به صورت خودکار ارورها و مشکلات کارت SD شما را شناسایی کرده و برطرف می‌کند.

رفع مشکل کارت حافظه خراب در اندروید و ارورهایی مثل SD Card damaged

همان‌طور که در تصویر فوق مشخص است، برای اجرا کردن ابزار چک کردن ارورهای دیسک در ویندوز، به دسترسی ادمین نیاز دارید و باید از حسابی از نوع Administrator استفاده کنید:

مشکل شناسایی نشدن کارت حافظه در ویندوز

علت شناسایی نشدن کارت حافظه می‌تواند خرابی سخت‌افزاری آن باشد اما دلایل دیگری مثل انتخاب اشتباه حرف مختص پارتیشن مربوط به کارت حافظه یا خرابی کارت‌خوان میکرو‌اس‌دی نیز مطرح است. بد نیست از کارت‌خوان دیگری استفاده کنید و همین‌طور کارت حافظه‌ی دیگری را تست کنید و مطمئن شوید که کارت‌خوان به درستی عمل می‌کند و معیوب نیست.

برای تغییر دادن حرف مربوط به پارتیشن کارت حافظه، ابتدا کلید Win + X‌ را فشار دهید یا روی آیکون منوی استارت  ویندوز ۱۰ راست‌کلیک کنید.

روی Disk Management کلیک کنید.

رفع مشکل کارت حافظه خراب در اندروید و ارورهایی مثل SD Card damaged

روی پارتیشنی که با توجه به حجم آن مشخص است که کارت حافظه است، راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Change Drive Letter and Paths را انتخاب کنید.

رفع مشکل کارت حافظه خراب در اندروید و ارورهایی مثل SD Card damaged

اکنون روی دکمه‌ی Change کلیک کنید و حرف جدیدی را برای پارتیشن کارت حافظه انتخاب نمایید.

رفع مشکل کارت حافظه خراب در اندروید و ارورهایی مثل SD Card damaged

فرمت کردن کارت حافظه در ویندوز

در صورتی که کارت حافظه در گوشی شناخته نمی‌شود و اطلاعات آن قابل‌استفاده نیست و لذا آن را با استفاده از کارت‌خوان به سیستم ویندوزی متصل کرده‌اید، می‌توانید Format کردن را نیز در ویندوز انجام دهید. روال کار ساده است:

روی پارتیشن کارت حافظه راست‌کلیک کنید.

گزینه‌ی Format را انتخاب کنید.

در پنجره‌ی باز شده تیک Quick Format را بزنید و سپس روی Start کلیک کنید.

رفع مشکل کارت حافظه خراب در اندروید و ارورهایی مثل SD Card damaged

گاهی مواقع استفاده کردن از روش فرمت سریع یا Quick Format مشکل خوانده نشدن کارت SD‌ را حل نمی‌کند. در این صورت تیک گزینه‌ی Quick Format را نزنید و به صورت عادی و آهسته فرمت را انجام دهید تا شاید مشکل برطرف شود.

ریکاوری کردن کارت حافظه و بازیابی فایل‌ها در ویندوز

مرحله‌ی بعد از فرمت کردن کارت حافظه، قطعاً استفاده کردن از آن نیست چرا که فایل‌های جدید آثار فایل‌های قبلی را پاکسازی می‌کنند و احتمال موفقیت ریکاوری، کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین پس از انجام Format، سریعاً سراغ نرم‌افزارهای ریکاوری حافظه مثل Recuva یا DiskDigger یا EaseUS Data Recovery Wizard بروید و مراحل ریکاوری را با صبر و حوصله طی کنید.

معمولاً نرم‌افزارهای ریکاوری کارت حافظه نسخه‌ی رایگان و پولی دارند و در نسخه‌ی پولی می‌توان از امکانات بیشتر، اسکن دقیق‌تر و قابلیت بازیابی حجم بیشتری از اطلاعات بهره‌مند شد.

چگونه از خرابی‌های کارت حافظه جلوگیری کنیم؟

  • کارت حافظه به یکباره خراب نمی‌شود بلکه معمولاً خرابی تدریجی است. بنابراین برای اسکن کردن و حل کردن مشکل بخش‌های خراب، بهتر است هر بار پس از انتقال فایل‌ها به کامپیوتر، عمل فرمت را انجام دهید تا اشکالات کارت حافظه مرتباً حل شود.
  • هر بار قبل از استفاده از کارت حافظه، اسکن کردن برای یافتن بدافزارها و ویروس‌ها را فراموش نکنید.
  • برای بیشتر شدن امنیت اطلاعات و کاهش هزینه‌ها، بهتر است از کارت‌های حافظه‌ای که ظرفیت کمتری دارند استفاده کنید.
  • هر بار پس از اتصال کارت حافظه به سیستم ویندوزی و انجام نقل و انتقال فایل‌ها، از Safe Remove استفاده کنید و سپس کارت‌خوان USB را جدا کنید.
  • دقت کنید که کارت حافظه را در چند وسیله و گوشی مختلف قرار ندهید. برای هر گوشی یک کارت حافظه‌ی میکرو‌اس‌دی مجزا خریداری کنید.

رفع مشکل کارت حافظه خراب در اندروید و ارورهایی مثل SD Card damaged