استفاده از افزونه در سرویس تحت وب Google Sheets برخی امور وقت‌گیر را ساده و سریع می‌کند. قبلاً با روش نصب افزونه یا Add-on در گوگل شیتس آشنا شدیم و در این مقاله می‌خواهیم تعدادی افزونه را معرفی کنیم.

افزونه‌های گوگل شیتس بعضاً کاملاً رایگان است و برخی دیگر پولی یا دارای دوره‌ی آزمایشی است و یا برخی افزونه‌ها از نظر تعداد استفاده در هفته یا ماه، محدودیت دارند. در ادامه به معرفی چند افزونه‌ی رایگان و نیمه‌رایگان و کاربردی Google Sheets می‌پردازیم.

برای آشنایی با روش نصب افزونه در سرویس تحت وب Google Sheets به مقاله‌ی زیر رجوع کنید:

Doctopus افزونه‌ی مدیریت جزوه، تکلیف و غیره برای معلمان و اساتید

افزونه‌ی Doctopus برای معلمین و اساتید طراحی شده تا فرآیند مدیریت جزوات و ارسال جزوه به صورت فایل‌هایی در سرویس گوگل درایو، ساده شود. با این افزونه می‌توانید شیوه‌ی به اشتراک‌گذاری را به سادگی تغییر بدهید و سطح دسترسی دانشجویان و دانش‌آموزان را مدیریت کنید و همین‌طور منابع درسی را در فولدر مخصوص دانش‌آموزان مثل Students قرار دهید.

معرفی بهترین افزونه‌های رایگان برای Google Sheets

استفاده از این افزونه‌ی Google Sheets در کنار افزونه‌ی Goobric که روی مرورگر گوگل کروم نصب می‌شود، حتی کارهایی مثل خواندن، نوشتن نظر و دیدگاه یا توضیح و نمره دادن به دانش‌آموزان را ساده‌تر می‌کند. به علاوه می‌توانید توضیحات صوتی در رابطه با تحقیق و تکلیف دانش‌آموزان اضافه کنید.

افزونه‌ی Doctopus کاملاً رایگان است:

WolframAlpha افزونه‌ای برای جستجوهای علمی و یافتن فرمول‌ها

باز کردن تب جدید یا پنجره‌ی جدید مرورگر و جستجو برای یافتن مقالات علمی، فرمول‌ها و روابط ریاضی، کم و بیش وقت‌گیر و مشکل است. می‌بایست مرتباً بین تب‌ها سوییچ کنید و مواردی که پیدا کرده‌اید را در فایل Google Sheets وارد کنید. افزونه‌ی رایگانی به اسم WolframAlpha برای حل کردن همین مشکل طراحی شده است. به عبارت دیگر در پنل کناری صفحه و بدون استفاده از تب جدید، می‌توانید در مورد مفاهیم علمی و حتی دیگر عرصه‌ها مثل تاریخ و جغرافیا جستجو کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های رایگان برای Google Sheets

این افزونه که نسخه‌ی مخصوص Google Docs‌ نیز دارد، از دیتابیس عظیمی استفاده می‌کند و الگوریتم‌های هوشمندانه‌ای برای پاسخ‌گویی به سوالات کاربران دارد. آنالیز داده و ایجاد گزارش کاربردی از توانمندی‌های اصلی WolframAlpha است.

برای استفاده از این افزونه در محیط گوگل شیتس، می‌بایست متن یا سلولی را انتخاب کنید و سپس روی منوی Add-on و WolframAlpha کلیک کرده و Compute Selection with Wolfram Alpha را انتخاب کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های رایگان برای Google Sheets

نتیجه این است که متن یا سلول انتخاب شده، با محتوایی پیشنهادی این افزونه جایگزین می‌شود.

Template Gallery و قالب‌های جالب

برای طراحی فایل‌های جذاب و کاربردی در اسرع وقت، بهتر است از تمپلیت‌های آماده استفاده شود. یکی از افزونه‌های کاربردی در این زمینه، Template Gallery است. با این افزونه می‌توانید قالب‌های متنوع تقویم، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی، جداول زمانی، محاسبات مالی و اقتصادی، فاکتور و موارد دیگر را به سادگی پیدا کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های رایگان برای Google Sheets

با کلیک روی یکی از قالب‌ها، افزونه به صورت خودکار فایل مربوطه را در گوگل درایو کپی می‌کند و می‌توانید مشغول ویرایش و طراحی شوید. این افزونه نیز کاملاً رایگان است.

Yet Another Mail Merge و مدیریت ارسال ایمیل‌ها با قالب‌بندی دلخواه

اگر بخواهید به تعدادی از مخاطبین یا آدرس‌های ایمیل متعدد، ایمیلی با قالب خاص بفرستید و سپس ایمیل‌های ارسال شده را رهگیری کنید، افزونه‌ی YAMM یا Yet Another Mail Merge بسیار مفید واقع می‌شود. برای کار با این افزونه می‌بایست مخاطبین را در جدولی وارد کنید، قالب ایمیل ارسالی را به عنوان پیش‌نویس یا Draft در جیمیل ایجاد کنید و سپس این افزونه را اجرا کنید.

معرفی بهترین افزونه‌های رایگان برای Google Sheets

قابلیت سفارشی کردن محتوای ایمیل و استفاده از مارک‌آپ در محیط گوگل شیتس نیز وجود دارد و حتی می‌توانید ایمیلی که برای هر شخص ارسال می‌شود را به صورت مجزا سفارشی کنید.

افزونه‌ی YAMM برای ارسال ۵۰ ایمیل در روز رایگان است. اولین پلان پولی که سالانه ۲۸ دلار هزینه دارد، امکان ارسال ایمیل زمان‌بندی‌شده را فراهم می‌کند و علاوه بر این می‌توانید روزانه حداکثر ۴۰۰ ایمیل ارسال کنید.

Hunter افزونه‌ای برای یافتن آدرس ایمیل‌ها

افزونه‌ی Hunter برای شکار کردن آدرس ایمیل‌های مرتبط با هر دامین دلخواهی طراحی شده است. ایمیل‌های کشف شده در فایل Google Sheets لیست می‌شود.

معرفی بهترین افزونه‌های رایگان برای Google Sheets

این افزونه برای هر یک از آدرس‌های ایمیل احتمالی، امتیازی در نظر می‌گیرد. استفاده از Hunter برای ماهانه ۲۰ بار جستجو رایگان است. برای ۱۰۰۰ سرچ ماهانه می‌بایست پلانی که ماهانه ۳۴ دلار هزینه دارد را تهیه کنید. پلان ۲۷۹ دلاری نیز برای ۵۰ هزار جستجوی ماهانه کاربرد دارد و می‌توانید آدرس ایمیل‌ها را به صورت یک فایل CSV نیز دانلود کنید.