نرم‌افزار Excel مایکروسافت نسخه‌ی مخصوص اندروید نیز دارد اما اگر بخواهید از قابلیت‌هایی مشابه آن بهره‌مند شوید، تنها انتخاب اکسل مایکروسافت نیست. به عنوان مثال گوگل در اپ Google Sheets امکانات مشابهی پیش‌بینی کرده و حتی برخی قابلیت‌های مفید را اضافه کرده است.

در این مقاله می‌خواهیم با بهترین اپلیکیشن‌های طراحی جداول و محاسبات جدولی مشابه Excel مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت آشنا شویم که برای اندروید طراحی شده‌اند.

Google Sheets و پلتفرم محصولات آنلاین گوگل

اپلیکیشن تحت وب گوگل شیتس، نسخه‌ی مخصوص اندروید نیز دارد. یکی از قابلیت‌های اصلی و اساسی آن، همگام‌سازی از طریق سرویس فضای ابری گوگل یا همان Google Drive است. به عبارت دیگر می‌توانید فایلی را در گوشی بسازید و در کامپیوتر آن را با مراجعه به وب‌سایت Google Sheets باز کنید و یا برعکس.

خوشبختانه در سرویس گوگل شیتس می‌توانید فایل‌هایی با پسوند xls و xlsx‌ که به اکسل مایکروسافت مربوط می‌شود و فرمت ods که فرمتی متن باز است را مستقیماً باز کنید. طراحی جداول و نمودار، استفاده از فیلترها، جدول‌های pivot و تغییر ظاهر سلول‌ها به صورت شرطی و همه و همه در این نرم‌افزار آنلاین امکان‌پذیر است. برخی از ویژگی‌های گوگل شیتس که در ارتباط با دیگر اپ‌ها و سرویس‌های گوگل است، بسیار کاربردی و البته خاص است. مثل قابلیت ترجمه و استفاده از محتوای صفحات وب:

اگر اپلیکیشن اندرویدی یا اکستنشن مخصوص گوگل کروم را نصب کنید، حتی می‌توانید به صورت آفلاین هم از Google Sheets استفاده کنید. خوشبختانه طراحی اپلیکیشن گوگل شیتس در گذر زمان بهتر شده است و هر چند مثل نسخه‌ی تحت وب آن در صفحه نمایش بزرگ کامپیوتر، استفاده‌ی راحتی ندارد اما گزینه‌ی بسیار خوبی برای موبایل است.

Microsoft Excel، کامل‌ترین جایگزین اکسل ویندوزی

مایکروسافت نسخه‌ی موبایل نرم‌افزارهای محبوب مجموعه‌ی آفیس را نیز منتشر کرده است و در حال حاضر یکی از اپ‌های اندرویدی که کار اکسل را در گوشی یا تبلت انجام می‌دهد، اپلیکیشن Microsoft Excel است.

بهترین اپ‌های مشابه Excel‌ مایکروسافت برای اندروید

اپلیکیشن اندرویدی اکسل از نظر طراحی بسیار عالی، ساده و کاربردی است. در واقع اغلب قابلیت‌های Excel مخصوص ویندوز یا مک‌او‌اس در این اپ موجود است و البته برای استفاده‌ی لمسی در نمایشگرهای کوچک بهینه شده است. ابزارهای ترسیم نمودار، نوشتن فرمول، فیلتر کردن سلول‌ها و غیره، همگی دسترسی ساده‌ای دارند. به علاوه مایکروسافت از برتری‌های گوگل شیتس مثل قابلیت به اشتراک‌گذاری و کار تیمی روی یک فایل، سرمشق گرفته و این موارد را نیز اضافه کرده است.

اپلیکیشن مایکروسافت اکسل حجیم‌تر از اپ‌های مشابه است و استفاده از آن نیز در نسخه‌های قدیمی اندروید محدود می‌شود اما برای محصولات امروزی بهترین گزینه است.

WPS Office، مجموعه آفیس سبک و ساده

نرم‌افزار WPS Office هم یکی از آفیس‌های جالب برای اندروید است. این مجموعه در حال حاضر ۳۷ مگابایت حجم دارد و در عین حال مجموعه‌ای از اپ‌های آفیس را شامل می‌شود. در واقع برای استفاده از اپ طراحی جداول می‌بایست مجموعه‌ی اپلیکیشن را نصب کنید اما خوشبختانه این مجموعه بسیار سبک و کم‌حجم است.

قابلیت‌های این اپلیکیشن مثل Excel مایکروسافت یا گوگل شیتس نیست اما امکانات اصلی و اساسی را دارد. به علاوه می‌توانید فایل‌های XLS یا Google Sheets را مستقیماً باز کرده و ویرایش کنید. ترسیم نمودار، قرار دادن عکس و گراف و همین‌طور قابلیت اساسی فرمول نوشتن در سلول‌ها برای محاسبه، در این اپ وجود دارد.

بهترین اپ‌های مشابه Excel‌ مایکروسافت برای اندروید

برای همگام‌سازی کردن فایل‌ها می‌توانید علاوه بر گوگل درایو، سرویس ابری Dropbox‌ را نیز انتخاب کنید.

Zoho Sheet

اپلیکیشن اندرویدی Zoho Sheet هم یکی از اپ‌های طراحی جدول و محاسبه است که شاید کمتر شناخته شده است. این اپ از نظر طراحی شبیه به Google Sheets است و تلاش شده که تعدادی زیادی المان مختلف به صورت هم‌زمان روی صفحه نمایش داده نشود.

ترسیم انواع نمودار و فرمول‌نویسی و قابلیت باز کردن فایل‌هایی با پسوند xls در این اپ نیز پیش‌بینی شده است. علاوه بر این قابلیت‌های به اشتراک‌گذاری و کار تیمی روی فایل‌ها نیز عالی است. حتی می‌توانید از طریق پلتفرم VOIP اختصاصی آن، از طریق همین اپ با دیگران مکالمه کنید.

بهترین اپ‌های مشابه Excel‌ مایکروسافت برای اندروید

ویژگی جالب دیگر در این اپ، ویجت آن است که برای دسترسی سریع به برخی فایل‌ها در این اپ مناسب است. به علاوه می‌توانید صفحه نمایش را به دو قسمت تقسیم کنید و دو فایل را در کنار هم باز کرده و ویرایش کنید.