مهم‌ترین بخش یک گوشی یا تبلت اندرویدی، صفحه‌ی خانه است چرا که اجرا کردن اپ‌ها و کار با ویجت‌ها همگی در صفحه‌ی خانه انجام می‌شود. سیستم عامل Android قابلیت سفارشی‌سازی بالایی دارد و از این رو تولیدکنندگان محصولات اندرویدی، لانچرها و اپ‌های خود را روی اندروید خام گوگل اضافه می‌کنند تا کار با محصول لذت‌بخش‌تر شود. اما بهترین لانچر‌های اندروید از نگاه اغلب کاربران حرفه‌ای، لانچرهای جانبی است که می‌توان روی هر محصولی نصب کرد و به جای Launcher پیش‌فرض از آن استفاده کرد.

لانچرهای سبک و ساده برای سرعت عمل بیشتر مناسب هستند و لانچرهایی با تنظیمات بیشتر و افکت‌های گرافیکی متعدد نیز برای گروه دیگری از کاربران اندروید جذاب هستند.

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی بهترین لانچرها برای محصولات اندرویدی بپردازیم و ویژگی‌های هر یک را به صورت مختصر و مفید بررسی کنیم. با ما باشید.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، یکی از روش‌های افزایش سرعت گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی که به نظر کند عمل می‌کنند این است که از لانچر سبک‌تری به جای لانچر پیش‌فرض استفاده کنیم.

اما قبل از ادامه‌ی مطلب و معرفی بهترین لانچرها، بهتر است به مفهوم Launcher در اندروید اشاره کنیم.

لانچر در اندروید چیست و چه کارهایی انجام می‌دهد؟

اپلیکیشن‌های Launcher در اندروید برای مدیریت صفحات خانه استفاده می‌شوند و علاوه بر مدیریت آیکون‌ها و ظاهر صفحات خانه، ممکن است از ژست‌های حرکتی جالب و مفید و همین‌طور قابلیت‌هایی مثل همگام‌سازی نوتیفیکیشن‌ها یا اجرا کردن دستیار صوتی با تپ و مکث روی دکمه‌ها یا آیکون‌ها، پشتیبانی کنند.

در برخی لانچرها قابلیت‌های هوشمند مثل معرفی اپ‌های پراستفاده و لیست کردن ایمیل‌ها و اخبار اخیر و ذکر کردن نام مخاطبینی که اخیراً به وفور با آنها تماس گرفته‌اید نیز پیاده‌سازی شده است. در برخی لانچر‌ها می‌توان از فولدرهای هوشمند استفاده کرد که اپلیکیشن‌ها را به تناسب کارکردشان در دسته‌های مختلف قرار می‌دهند. به عنوان مثال اپ‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی در یک فولدر و اپ‌های ایجاد و ویرایش فایل‌های آفیس مثل ورد و اکسل در دسته‌ای دیگر به صورت فولدر قرار می‌گیرد.

معمولاً لانچرهای جانبی امکان انتخاب کردن انیمیشن جابجایی بین صفحات خانه، باز کردن کشوی اپلیکیشن‌ها و مواردی از این دست را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

لانچر سریع Action Launcher

اولین لانچری که نصب کردن آن را توصیه می‌کنیم، اکشن لانچر است و درست مثل نامش، سریع و چابک است. بروزرسانی جدید این لانچر برخی قابلیت‌های گوشی‌های Pixel و در حقیقت اندروید خام گوگل را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همین‌طور استفاده کردن از Google Now برای امور سرچ کردن و کار با فرامین صوتی در این لانچر به صورت مجتمع طراحی شده است.

اکشن لانچر از نظر بصری نیز طراحی زیبایی دارد و البته از ژست‌های حرکتی مفید و سریع پشتیبانی می‌کند. در Action Launcher می‌توان با حرکت جاروبی کارهای مختلفی انجام داد و حتی عملکرد ژست‌های حرکت جاروبی را تنظیم کرد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید کشوی اپلیکیشن‌ها از سمت چپ صفحه باز می‌شود.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

اکشن لانچر از نقطه‌های نوتیفیکیشن نیز پشتیبانی می‌کند و در واقع روی اپ‌هایی که نوتیفیکیشن و آپدیتی دارند، نقطه‌ای به نشان نوتیفیکیشن و رویداد جدید نشان می‌دهد. به این ترتیب صفحات خانه محصولاتی با سیستم عامل اندروید ۸، کاربردی‌تر می‌شود.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

این لانچر به صورت رایگان قابل‌استفاده است اما برای استفاده کردن از برخی قابلیت‌های اضافی باید نسخه‌ی پولی یا Pro را تهیه کرد.

لانچر سریع و غیرگرافیکی AIO Launcher

اغلب لانچرهای اندروید به دو بخش صفحه‌ی خانه و تنظیمات سفارشی مرتبط با آن می‌پردازند اما لانچری به اسم AIO Launcher نیز منتشر شده که از نظر بصری متفاوت به نظر می‌رسد. در این لانچر از آیکون‌های زیبا و انیمیشن‌های جالبی که در اغلب لانچرها سراغ داریم، خبری نیست بلکه صفحه‌ی خانه محلی برای نمایش اطلاعات متنی است. حتی همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اپ‌های پراستفاده نیز به صورت نام و برچسب‌های رنگی نمایش داده می‌شوند و آیکونی ندارند.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

پایین صفحه‌ی خانه می‌توان پیامک‌های خوانده‌نشده را به صورت فشرده مشاهده کرد و همین‌طور نام مخاطبینی که اخیراً تماس بیشتری با آنها داشته‌اید نیز زیر بخش اپ‌های پراستفاده‌ی اخیر ذکر می‌شود. اطلاعات مربوط به زمان و وضعیت آب و هوا هم در صفحه‌ی خانه و در بالای صفحه دیده می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که لانچر AIO Launcher در یک نگاه هر آنچه کاربر به وفور استفاده می‌کند را در اختیار وی قرار می‌دهد و البته زیبا و گرافیکی نیست.

اگر در صفحه‌ی خانه اسکرول کنید، در بخش Mailbox ایمیل‌های اخیر را به صورت تیتر مشاهده می‌کنید و کمی پایین‌تر نیز در بخش News feed، فید اخبار نمایش داده می‌شود.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

در صورت نیاز برای اجرا کردن یک اپلیکیشن خاص می‌توان از قابلیت Search استفاده کرد که آیکون آن در پایین صفحه قرار گرفته و حتی در نمایشگرهای بزرگ هم به راحتی می‌توان روی آن تپ کرد. در ادامه با تایپ کردن دو یا سه حرف، لیستی از اپ‌ها و مخاطبین و حتی آیتم‌هایی از گوگل پلی نمایان می‌شود!

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

اپلیکیشن AIO Launcher برای کسانی طراحی شده که همه‌چیز را به صورت ساده و غیرگرافیکی و در یک نگاه لازم دارند.

ADW Launcher 2

یکی از لانچرهای محبوب در میان کاربران اندروید، ADW Launcher بوده که دومین نسخه‌ی آن با نام ADW Launcher 2 منتشر شده است. این لانچر از سال ۲۰۱۶ وارد میدان رقابت با لانچرهای دیگر شده و مشکلاتی مثل بروز نبودن نسخه‌ی اول در آن دیده نمی‌شود بلکه کاملاً مدرن و امروزی است.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

در ADW Launcher 2 تنظیمات سفارشی‌سازی واسط گرافیکی متنوع و کامل است و حتی می‌توان تم‌های مختلفی دانلود و استفاده کرد.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

از جمله تم‌های ADW Launcher 2 می‌توان به تم‌های شبیه به اندورید مارشمالو یا همان اندروید ۶ و اندروید کیت‌کت یا نسخه‌ی ۵ اشاره کرد که شاید برای برخی کاربران جذاب‌تر از اندروید نوقا و اندروید اوریو باشد. پشتیبانی از ژست‌های حرکتی در این لانچر رایگان نیز وجود دارد.

لانچر EverythingMe Launcher

اگر در خصوص مرتب‌سازی آیکون‌ها و اپ‌ها حساس و جدی هستید، احتمالاً EverythingMe Launcher با فولدرهای کوچک و مرتبی که دارد، نظر شما را جلب می‌کند. فولدرها در این لانچر به صورت خودکار اپلیکیشن‌ها و مخاطبین شما را دسته‌بندی و مرتب می‌کنند و به اصطلاح هوشمند یا Smart Folder هستند.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

پشتیبانی از ژست‌های حرکتی نیز به خوبی پیاده‌سازی شده است. به عنوان مثال با دو مرتبه تپ کردن می‌توان اپ دوربین را به سرعت اجرا کرد و با حرکت جاروبی به سمت پایین می‌توان قابلیت جست‌وجو سریع یا Quick Search را فعال کرد و برای جست‌وجو کردن سریع اپ‌ها یا مخاطبین از آن استفاده کرد.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

مخاطبین سریع یا Quick Contacts ویژگی بعدی این لانچر است که در حقیقت مخاطبینی که بیشتر با ایشان تماس داشته‌اید را بخ صورت خودکار جمع‌آوری کرده و در دسترس قرار می‌دهد.

اپلیکیشن EverythingMe Launcher عملکرد هوشمندانه‌ای دارد و پس از مدتی استفاده کردن، موارد پراستفاده را برای دسترسی بهتر به صورت خودکار آماده می‌کند.

لانچر Arrow Launcher مایکروسافت برای اندروید

لانچری به اسم Arrow Launcher هم از جمله لانچرهای برتر سیستم عامل Android است که توسط مایکروسافت طراحی شده است. اگر در برنامه‌ی آزمایشی شرکت کنید و نسخه‌ی بتا را نصب کنید، امکانات آن حتی بیشتر هم می‌شود. به خصوص دو ویژگی Gestures یا ژست‌های حرکتی و Personalisation یا تنظیمات سفارشی‌.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

به علاوه اگر بخواهید از اندروید در کنار ویندوز ۱۰ استفاده کنید و قابلیتی مثل همگام‌سازی را برای دنبال کردن ادامه‌ی یک مقاله اینترنتی یا اطلاع از نوتیفیکیشن‌های اندروید در محیط ویندوز ۱۰ را فعال کنید، بهترین گزینه لانچر مایکروسافت است.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید:

لانچر سبک و قدرتمند Nova Launcher

لانچر بعدی یکی از بهترین لانچرها برای افراد مشکل‌پسندی است که به تنظیمات سفارشی‌سازی بسیار زیاد علاقه دارند. Nova Launcher با وجود بروزرسانی‌های مرتب و قابلیت‌های جدید آن، چند سالی است که همواره در لیست بهترین لانچرهای اندروید قرار دارد.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

با توجه به تنظیمات گسترده، می‌توان صفحه‌ی خانه را به هر شکل دلخواهی درآورد و همین‌طور کشوی اپ‌ها را از نظر ظاهری متحول کرد. ویژگی بعدی Nova Launcher سبکی و سرعت آن است که حتی با وجود امکانات سفارشی‌سازی متعدد، حفظ شده است. بسته آیکون اپلیکیشن‌ها و شورت‌کات‌های اپ‌ها از ویژگی‌های مفید این اپلیکیشن است.

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معرفی بهترین لانچرها برای اندروید

معمولاً به محض اینکه گوگل قابلیت جدیدی را در نسخه‌های بعدی اندروید اضافه می‌کند، توسعه‌دهندگان Nova Launcher هم دست به کار می‌شوند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، قابلیت‌ جدید را به این لانچر اضافه کنند.

لانچر معروف Nova Launcher به صورت رایگان و همین‌طور به صورت پولی و با عنوان Nova Launcher Prime در گوگل پلی قرار گرفته است. در نسخه‌ی Prime از ژست‌های حرکتی و فولدرهای مخفی نیز پشتیبانی می‌شود: