باتری آیفون از نوع لیتیوم-یون است و عمر مفید آن در صورتی حداکثر می‌شود که کاربر همواره مقدار شارژ باتری را بین ۴۰ تا ۸۰ درصد نگه دارد. البته در مسافرت و شرایط مختلف نمی‌توان سطح شارژ باتری را در این محدوده حفظ کرد. اپل با معرفی نسخه‌ی جدید سیستم عامل آیفون که iOS 13‌ است، تلاش کرده که شیوه‌ی شارژ شدن باتری را برای بیشتر کردن عمر مفید آن، تغییر داده و بهینه کند.

در ادامه به تغییراتی که در iOS 13 در ارتباط با مدیریت شارژ باتری صورت گرفته، می‌پردازیم.

iOS 13 و شارژ باتری تا ۸۰ درصد

اپل در مراسم WWDC 2019 با معرفی iOS 13‌ به برخی ویژگی‌ها و تغییرات مهم این نسخه نسبت به نسخه‌ی قبلی اشاره کرد و طبق معمول سال‌های اخیر، یکی از موارد مهم مسأله‌ی بهینه‌سازی مصرف باتری و عمر باتری بوده است. همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، شارژ کردن باتری لیتیوم-یون تا حد ۱۰۰ درصدی و حفظ شارژ باتری در حد کامل، موجب کاهش عمر مفید آن می‌شود. به همین ترتیب خالی شدن کامل باتری نیز مضر است.

اپل در iOS 13 تلاش کرده که فرسایش باتری را کندتر کند و این کار با جلوگیری از شارژ شدن تا حد بیش از ۸۰ درصد، انجام می‌شود. قبل از بررسی تغییرات جدید، بهتر است به مقوله‌ی درصد شارژ بهینه برای باتری لیتیوم-یون بپردازیم و موضوع را واشکافی کنیم.

درصد شارژ بهینه برای باتری‌های لیتیوم-یون

تکنولوژی باتری‌ها و فرآیندهای شیمیایی که در باتری اتفاق می‌افتد، نسبتاً پیچیده است. هدف اصلی و اساسی این است که حداکثر شارژ در کمترین فضا یا کمتری وزن جای گیرد و به عبارت دیگر چگالی انرژی ذخیره شده، بیشتر شود. در عین حال باتری نباید مثل سوخت‌های فسیلی و مواد انفجاری که بسیار پرانرژی هستند، حالت انفجاری یا آتش‌زا داشته باشد.

باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر قابلیت شارژ مجدد دارند اما در گذر زمان به دلایل مختلف، فرسوده می‌شوند و ظرفیت اولیه را از دست می‌دهند. قبلاً به مقوله‌ی کالیبره کردن باتری اشاره کردیم:

و همین‌طور به روش‌های کلی برای بهبود عمر مفید باتری‌ها و در واقع جلوگیری از فرسایش سریع، اشاره کردیم:

اگر مرتباً باتری را تا حد ۱۰۰ درصد شارژ کرده و سپس تا حد ۰ درصد خالی کنید! باتری مرتباً کالیبره می‌شود اما در مقابل فرسایش آن با بالاترین سرعت اتفاق می‌افتد. لذا این شیوه‌ی استفاده از باتری، کاملاً نادرست است مگر آنکه بخواهید هر چند وقت یک بار، باتری را کالیبره کنید.

برخی کاربران باتری را تا حد ۱۰۰ درصد شارژ می‌کنند و پس از کمی استفاده کردن، مجدداً از شارژر استفاده کرده و سطح شارژ را به ۱۰۰ درصد می‌رسانند. به عبارت دیگر سیکل شارژ و دشارژ را به صورت مثبت و منفی ۲۵ درصد در نظر می‌گیرد و همواره سطح شارژ بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد است. این شیوه‌ی استفاده هم نادرست است و فرسایش را تسریع می‌کند.

بهینه‌سازی عمر باتری آیفون با شارژ تا ۸۰ درصد در iOS 13

نکته‌ی جالب این است که باتری‌های لیتیوم-یون از نظر سرعت شارژ، تا زمانی که شارژ به ۸۰ درصد می‌رسد، بسیار سریع شارژ می‌شوند و ۲۰ درصد شارژ خالی، با سرعت کمتری پر می‌شود. به علاوه خطر داغ شدن بیش از حد نیز در این حالت بیشتر است. خوشبختانه ۸۰ درصد شارژ باتری برای اغلب کاربردها مناسب است و در واقع به جز مسافرت‌ها و موارد مشابه، نیازی نیست که باتری آیفون را ۱۰۰ درصد شارژ کنید.

اگر واقعاً به ۱۰۰ درصد شارژ کردن باتری نیاز است، بهتر است زمانی که میزان شارژ به ۹۵ درصد رسید، شارژ کردن را متوقف کنید و ۵ درصد باقیمانده را در زمانی شارژ کنید که از گوشی استفاده نمی‌کنید و هوا نسبتاً خنک است، مثل ساعات شب و حین خواب. در این شرایط هم پس از ساعتی شارژ شدن، شارژر را جدا کنید. این نکات در مورد باتری گوشی‌ها و تبلت‌های مختلف و حتی لپ‌تاپ‌ها مصداق دارد چرا که تکنولوژی مشابهی دارند.

بهتر است زمانی که گوشی روشن است و طبعاً تراشه‌ی مرکزی، وای-فای و صفحه نمایش، جریان الکتریکی مصرف می‌کنند و حرارت تولید می‌کنند، باتری را تا حد ۱۰۰ درصد شارژ نکنید!

راهکار اپل برای ماکسیمم کردن عمر باتری در iOS 13

با توجه به توضیحات فوق، روشن است که قانون ۴۰ تا ۸۰ درصد، حالت بهینه‌ای برای درصد شارژ باتری است. زمانی که شارژ به کمتر از ۴۰ درصد رسید، کابل شارژ را متصل کنید و زمانی که میزان شارژ به ۸۰ درصد رسید، شارژ کردن را متوقف کنید. در iOS 13 این قانون پیاده‌‌سازی شده و درصد شارژ باتری در حالت عادی بالاتر از ۸۰ درصد نمی‌شود. لذا اگر شب‌ها آیفون را شارژ کنید، الگوریتم هوشمندانه‌ی جدید با توجه به ساعت بیداری شما، سطح شارژ را روی ۸۰ درصد نگه می‌دارد و صرفاً با نزدیک شدن به ساعت بیداری، باتری را تا بیش از ۸۰ درصد ظرفیت، شارژ می‌کند.

بهینه‌سازی عمر باتری آیفون با شارژ تا ۸۰ درصد در iOS 13

در بخش تنظیمات باتری گزارشی از میزان استفاده از باتری نیز ارایه می‌شود که کاربردهای خاص خود را دارد.

بهینه‌سازی عمر باتری آیفون با شارژ تا ۸۰ درصد در iOS 13