مشکلات مربوط به باتری و شارژ نشدن کامل آن، شارژ آهسته و نمایش درصد شارژ اشتباه، از شایع‌ترین مشکلات وسایل هوشمند امروزی است. اگر باتری آیفون شما بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود یا شارژ شدن به آهستگی صورت می‌گیرد، می‌بایست چند مورد مهم از جمله شارژر و کابل شارژ و همین‌طور تنظیمات مربوط به باتری و حتی کاور یا کیس گوشی را بررسی کنید.

در این مقاله به روش‌های رفع مشکلات شارژ باتری در آیفون می‌پردازیم.

یکی از مشکلاتی که اخیراً کاربران آیفون گزارش می‌کنند این است که باتری گوشی بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود! حتی با تعویض کلگی شارژ و کابل USB نیز مشکل حل نمی‌شود. خاموش و روشن کردن گوشی نیز پاسخگو نیست! اگر با چنین مشکلی مواجه شده‌اید علاوه بر بررسی سخت‌افزاری می‌بایست به تنظیمات مربوط به شارژ باتری نیز نگاهی بیاندازید. در ادامه نکات و مراحل رفع مشکل را بررسی می‌کنیم.

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟

اگر باتری گوشی شما با سرعت خوبی شارژ می‌شود و به عبارتی مطمئن هستید که شارژر و کابل شارژ سالم و مرغوب است اما در عین حال باتری بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود، می‌بایست به موارد زیر توجه کنید.

تنظیمات بهینه‌ی شارژ باتری در iOS 13

اپل در زمان معرفی iOS 13 یک ویژگی جدید برای بهینه‌سازی عمر باتری معرفی کرده است که Optimized Battery Charging نام دارد. اگر این ویژگی فعال باشد، باتری گوشی در زمان عدم استفاده نظیر ساعات شب، بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود. به علاوه زمانی که بدنه‌ی گوشی داغ شده باشد هم باتری تا بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود.

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

این ویژگی جدید بر اساس رفتار و عادت‌های کاربر عمل می‌کند. به عنوان مثال اگر معمولاً در ساعات بین ۸ صبح تا ۸ شب از گوشی استفاده می‌کنید، آیفون شما در صورت اتصال به شارژر در این ساعت‌ها، مطابق معمول باتری را شارژ می‌کند اما اگر پس از ۸ شب آن را به شارژر متصل کنید، باتری را تا سطح ۸۰ درصد شارژ می‌کند. در این صورت عمر مفید باتری گوشی شما بیشتر می‌شود.

اما چرا عدد ۸۰ درصد انتخاب شده است؟

پاسخ دو چیز است: افزایش عمر مفید باتری با جلوگیری از شارژ شدن بیش از حد و جلوگیری از شارژ شدن در دمای بالا.

بهینه‌سازی عمر مفید باتری

نکته اینجاست که بنابر تحقیقات علمی، باتری‌های لیتیوم-یونی و لیتیوم-پلیمری زمانی عمر مفید بالاتری دارند که همواره سطح شارژ بین ۳۰ تا ۸۰ درصد باشد. در واقع سرعت شارژ شدن باتری زمانی که درصد شارژ بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد است، کمتر از بازه‌ی ۳۰ تا ۸۰ درصدی است و فشار بیشتری به باتری می‌آیند. لذا اپل این عدد را به عنوان حداکثر درصد شارژ در ساعت‌های عدم استفاده از گوشی در نظر گرفته است.

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

اما در مورد ساعات معمولی روز، زمانی که کاربر آیفون را به شارژ متصل می‌کند، ممکن است بخواهد از منزل یا محل کار خارج شود و چند ساعتی از گوشی استفاده کند. لذا بهتر است شارژ شدن به ۸۰ درصد محدود نشود. در نسخه‌ی جدید سیستم عامل آیفون که iOS 13 است، ساعات‌های بیکاری گوشی بر اساس عادت‌های هر فرد به صورت خودکار محاسبه می‌شود. لذا ممکن است با اتصال آیفون به شارژر، متوجه شوید که باتری تا بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود. البته می‌توانید ویژگی بهینه‌سازی شارژ باتری را در تنظیمات غیرفعال کنید.

دمای باتری و جلوگیری از داغ شدن آن

دمای بالا موجب کاهش عمر مفید باتری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر می‌شود. دمای بسیار بالا حتی خطر آتش‌سوزی و انفجار باتری را به دنبال دارد.

اگر حین شارژ شدن باتری به دلایلی مثل استفاده‌ی سنگین، اجرا کردن بازی، قرار گرفتن گوشی در محیط گرم و به خصوص زیر تابش نور خورشید، دمای باتری به بیش از حد مشخصی که اپل تعیین کرده برسد، قابلیت بهینه‌سازی شارژ باتری که در iOS 13 اضافه شده، وارد عمل می‌شود و سطح شارژ را به ۸۰ درصد محدود می‌کند.

نحوه شارژ کردن باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد

راهکار اصلی برای شارژ کردن باتری آیفون تا بیش از ۸۰ درصد این است که ویژگی بهینه‌سازی شارژ باتری را در تنظیمات iOS 13 و نسخه‌های بعدی، غیرفعال کنید. اما در عین حال چند راهکار دیگر نظیر چک کردن دمای بدنه‌ی گوشی و بررسی کردن کیس گوشی و همین‌طور شارژر و کابل شارژ نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

غیرفعال کردن بهینه‌سازی شارژ باتری در iOS 13

برای غیرفعال کردن قابلیت Optimized Battery Charging در نسخه‌ی جدید سیستم عامل آیفون، مراحل زیر را دنبال کنید:

اپلیکیشن Settings یا تنظیمات را اجرا کنید. روی گزینه‌ی Battery تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی Battery Health تپ کنید.

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

روی سوییچ گزینه‌ی Optimised Battery Charging تپ کنید. پیامی ظاهر می‌شود. ممکن است نخواهید به کلی قابلیت بهینه‌سازی شارژ باتری را غیرفعال کنید چرا که در مجموع قابلیت مفیدی است. در این صورت می‌توانید گزینه‌ی Turn Off Until Tomorrow را انتخاب کنید که به معنی غیرفعال کردن تا فردا است. گزینه‌ی دیگر Turn Off است که موجب غیرفعال کردن همیشگی آن می‌شود.

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

محل خنک‌تری برای شارژ کردن انتخاب کنید

همان‌طور که اشاره کردیم اگر دمای باتری بیش از حد مشخصی باشد، قابلیت بهینه‌سازی شارژ برای جلوگیری از صدمات بیشتر، شارژ کردن را به ۸۰ درصد محدود می‌کند.

حتی اگر قابلیت بهینه‌سازی شارژ را غیرفعال کرده‌اید، همواره گوشی یا تبلت و هر وسیله‌ای که به باتری شارژشدنی تجهیز شده را در محلی شارژ کنید که گردش هوای خوبی داشته باشد و خنک باشد. در هر منزل یا اداره‌ای بهتر است خنک‌ترین مکان که البته گردش هوا داشته باشد را برای این منظور پیدا کنید.

از قرار دادن گوشی در حال شارژ در کنار وسایل گرمایشی اکیداً خودداری کنید.

جدا کردن کاور و کیس گوشی

برخی قاب‌های آیفون از نظر ضخامت و باالطبع جلوگیری از ضربات فیزیکی بسیار عالی هستند اما دقت داشته باشید که ضخیم بودن کاور به این معنی است که راه انتقال حرارت را سد کرده‌اید! منظورمان این نیست که از قاب ضدضربه استفاده نکنید یا از قاب‌هایی استفاده کنید که بسیار نازک است. توصیه‌ی ما این است که از قابی استفاده کنید که جدا کردن آن ساده باشد و هر زمان گوشی در حال شارژ است، قاب را جدا کنید. قاب‌های ژله‌ای و انعطاف‌پذیر معمولاً اینگونه‌اند.

چرا باتری آیفون بیش از ۸۰ درصد شارژ نمی‌شود؟ راه حل چیست؟

استفاده از شارژر و کابل شارژ مرغوب

استفاده از شارژرهای تقلبی و کابل‌های بی‌کیفیت برای شارژ کردن باتری آیفون یا سایر وسایل توصیه نمی‌شود. بهتر است از شارژر و کابل شارژ اصلی که همراه آیفون ارایه شده استفاده کنید. اگر از کابل و شارژر دیگری استفاده می‌کنید دقت کنید که تأییدیه‌ی MFI اپل را دریافت کرده باشد. شارژ مرغوب علاوه بر اینکه جریان بالایی در اختیار باتری قرار می‌دهد، ولتاژی با نوسان کم ارایه می‌کند.

اصولاً هر چه باتری را آرام و آهسته‌تر شارژ کنید، علاوه بر اینکه دمای آن افزایش کمتر بالا می‌رود، عمر مفید آن نیز بیشتر می‌شود. اگر از شارژر و کابل غیراصلی استفاده می‌کنید، به این نکته توجه کنید که مرغوب بودن ممکن است مضر باشد! برخی شارژرها و کابل‌های مرغوب که برای تبلت‌ها و دیوایس‌های اندرویدی دارای باتری حجیم طراحی شده‌اند، جریان بالایی را در اختیار باتری گوشی قرار می‌دهند و در واقع سرعت شارژ بالاتر خواهد بود. شارژر و کابل شارژ اصلی آیفون به خوبی این نوع شارژر و کابل‌های USB نیست. توصیه می‌کنیم که از این کابل‌ها و شارژرها استفاده نکنید چرا که شارژ شدن سریع باتری، معادل فشار بیشتر بر باتری و افزایش دما است.