تلویزیون‌های امروزی باریک هستن و فضای کمی اشغال می‌کنند اما شاید کیفیت صدا و قدرت صدا رضایت‌بخش نباشد. لذا در راهنمای خرید باند خانگی یکی از گزینه‌ها ساندبار است. منظور از ساندبار، اسپیکرهایی ستونی است که فضای نسبتاً کمی اشغال می‌کند. بعضی از ساندبارها یک یا دو تکه است و بعضی دیگر برای ایجاد صدای محیطی به صورت چند تکه و چندکاناله طراحی شده است.

در این مقاله به مفهوم ساندبار 5.1 یا ساندبار 3.1 و 2.1 می‌پردازیم تا در خرید جدیدترین ساندبار سونی و ال‌جی و غیره، انتخاب بهینه‌تری متناسب با نیازها و کاربردها داشته باشید. با سیاره آی‌تی همراه شوید.

مشکل اسپیکر تلویزیون و نکات مهم در خرید سیستم صوتی

در راهنمای خرید سینمای خانگی یکی از مسائل مهم و اساسی، کیفیت و قدرت صدا است. معمولاً تلویزیون‌ها با توجه به ضخامت کمی که دارند، صدای بم یا به اصطلاح باس را به خوبی پخش نمی‌کنند و همین‌طور با توجه به اینکه اسپیکرهای توکار تلویزیون از نظر فاصله و موقعیت، در یک بخش از اتاق متمرکز شده، صدای محیطی مطلوبی ایجاد نمی‌کند. به همین جهت خرید اسپیکر باکیفیت یا باند قوی توصیه می‌شود.

توجه کنید که موضوع صرفاً قدرت صدا نیست. به عنوان مثال در خرید ساندبار گیمینگ اولویت با صدای محیطی باکیفیت است. به عنوان مثال در بازی‌های شوتر، با توجه به جهت صدا می‌توان موقعیت دشمن را تخمین زد. لذا زمانی که در مورد بهترین ساندبار جی بی ال و میکرولب و سونی و غیره بحث می‌کنیم، فقط یکی از فاکتورها قدرت صدای اسپیکر است. پخش صدا به صورت شفاف و بدون نویز، ایجاد صدای محیطی و پشتیبانی از تکنولوژی دالبی، موارد مهمی است که نیاز به بررسی دارد.

مفهوم ساندبار 5.1 کاناله یا ساندبار 2.1 کاناله چیست؟

ساندبار یک نوع خاص اسپیکر یا سیستم صوتی است و همان‌طور که اسپیکرهای معمولی کامپیوتر، از نظر تعداد تکه‌های اسپیکر و در واقع تعداد کانال‌های صدا، متنوع هستند، ساندبارها نیز تنوع زیادی دارند.

منظور از اسپیکر 5.1 یا ساندبار 5.1 کاناله این است که به جز ساب‌ووفر که صداهای بم یا فرکانس پایین را پخش می‌کند، ۵ اسپیکر برای نقاط مختلف محیط در نظر گرفته شده است و هر یک صدا را مستقل از سایر اسپیکرها پخش می‌کند. به عنوان مثال می‌توانید در ویندوز، صدای هر اسپیکر را به صورت مجزا کم و زیاد کنید. ۲ اسپیکر برای سمت چپ و راست در جلو و ۲ اسپیکر برای سمت چپ و راست در عقب، یک اسپیکر مرکزی که معمولاً‌ برای پخش دیالوگ یا صدای انسان بهینه شده و یک ساب ووفر، قطعات اسپیکر ۵.۱ را تشکیل می‌دهد. ممکن است بعضی از اسپیکرها از اسپیکر مجاور جدا نباشند، به عنوان مثال به جای اسپیکر سمت چپ و راست و مرکز، یک ساندبار عریض حاوی سه بلندگو طراحی شود.

با این توضیح مختصر، اگر برایتان سوال شده که ساندبار 2.1 چیست، پاسخ روشن است. ساندبار 2.1 دارای ساب‌ووفر و ۲ بلندگو در سمت چپ و راست است. معمولاً اسپیکر 2.1 به صورت سه تکه طراحی می‌شود اما در مورد ساندبار ممکن است هر سه اسپیکر در یک قطعه جمع شود.

زیاد بودن کانال‌های صدا و در واقع تکه‌های یک سیستم صوتی به معنی قوی‌تر بودن صدا نیست. اگر هدف شما خرید قوی ترین ساندبار ال جی و سامسونگ و غیره است، دقت کنید که معمولاً باندهای استریو از نظر قدرت صدا برتری دارند.

راهنمای خرید ساندبار گیمینگ با صدای محیطی چند کاناله

اما گاهی در معرفی سیستم صوتی، سه عدد پشت سر هم ذکر می‌شود. به عنوان مثال شاید برایتان سوال شده اسپیکر 5.1.3 کاناله یا به صورت مشابه، ساندبار 5.1.3 چیست؟ منظور از عدد سوم، تعداد اسپیکرهایی است که در ارتفاعی نظیر سقف نصب می‌شود و هدف ایجاد صدای محیطی سه بعدی است.

راهنمای خرید ساندبار گیمینگ با صدای محیطی چند کاناله

به طور کلی تعداد کانال‌های صدا با تعداد قطعات یک ساندبار چندکاناله یکی نیست و برای ساده‌تر شدن ستاپ و اشغال فضای کمتر، در هر قطعه از ساندبار، چند اسپیکر جمع می‌شود.

ساندبار با پشتیبانی از دالبی اتموس و DTS:X

به طور کلی ساندباری که دارای بلندگوهایی برای نصب روی سقف باشد، عمق صدا را با کیفیت بالاتری پخش می‌کند ولیکن شاید امکان نصب اسپیکر روی سقف وجود نداشته باشد یا سیستم صوتی پرتابل با نصب آسان لازم داشته باشید. در این صورت در خرید ساندبار گیمینگ پشتیبانی از برخی استانداردهای سیستم صوتی را جدی بگیرید چرا که روی کیفیت صدا موثر است و به نوعی صدای محیطی ۳ بعدی را شبیه‌سازی می‌کند. تکنولوژی معروف Dolby Atmos که چند سال پیش معرفی شده و تکنولوژی DTS:X از جمله استانداردهایی است که برای بهبود کیفیت صدا و شبیه‌سازی صدای محیطی طراحی شده است.

در سیستم‌های صوتی که از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند، بلندگوها به شکلی چیده می‌شود که امواج صدا در جهات خاصی پخش شود و به عنوان مثال به سقف برخورد کند. بازتاب این امواج صدا این حس را در شنونده القا می‌کند که صدا از پشت سر پخش شده است و کم و بیش شبیه به صدای سه‌بعدی اسپیکرهای چندکاناله است.

این روزها حتی در برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها تکنولوژی دالبی اتموس پیاده‌سازی شده است و با وجود اینکه ظاهراً اسپیکر استریو در دیوایس به کار رفته، صدا حالت محیطی خاصی دارد. طبعاً اگر ساندبار از دالبی اتموس پشتیبانی کند، ممکن است به اسپیکر چند کاناله نیاز نداشته باشید و صدا به قدر کافی، حالت محیطی داشته باشد.

ساندبار با پشتیبانی از DTS:X نیز کیفیت صدای خوبی دارد و بدون استفاده از بلندگوهایی با جهت‌گیری خاص، صدای محیطی را کم و بیش شبیه‌سازی می‌کند.

بنابراین در انتخاب ساندبار باکیفیت، صرفاً به دنبال قوی ترین ساندبار ال جی و میکرولب و سونی و غیره نباشید و به پشتیبانی از تکنولوژی‌های برتر صدا نظیر DTS:X و دالبی اتموس نیز توجه کنید.

ساندبار چند کاناله بخریم؟

بعضی از اسپیکرهای چند تکه، برای ایجاد صدای محیطی تعداد زیادی بلندگو دارند که در موقعیت‌های مخلتف چیده می‌شود اما شاید فراتر از نیاز شخص باشد. به عنوان مثال ساندبار سامسونگ Q990C که یکی از محبوب‌ترین ساندبارهای رده‌اول است، پیکربندی 11.1.4 دارد، به عبارت دیگر ۱۱ کانال صدا به اضافه‌ی ساب ووفر و همین‌طور ۴ کانال صدا برای ارتفاع در نظر گرفته شده است. قیمت این اسپیکر محبوب، ۱۴۰۰ دلار است و طبعاً برای گیمر و کاربر عادی بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شود.

راهنمای خرید ساندبار گیمینگ با صدای محیطی چند کاناله

اگر بودجه شما محدود است می‌توانید از ساندبار 2.1 کانال یا 3.1 کانال استفاده کنید که به هر حال کیفیت صدای آن به مراتب بیشتر از اسپیکر توکار تلویزیون است. به عنوان مثال ساندبار سونی HT-S2000 یک ساندبار 3.1 کاناله است که کیفیت صدای بسیار خوبی دارد و صدای محیطی جالب توجهی ایجاد می‌کند.

راهنمای خرید ساندبار گیمینگ با صدای محیطی چند کاناله

اگر به ساندبار Dolby Atmos‌ نیاز دارید، با بودجه‌ی کمتر از ۲۰۰ دلار می‌توانید ساندبار مرغوب و باکیفیت تهیه کنید. به عنوان مثال ساندبار  Denon DHT-S217 که 2.1 کاناله است، کیفیت صدا و طراحی جالب توجهی دارد.

راهنمای خرید ساندبار گیمینگ با صدای محیطی چند کاناله

توجه داشته باشید که در بازار داخل ممکن است محصولاتی با لوگوی دالبی و دالبی اتموس و مانند آن به فروش برسد اما در حقیقت گواهی پشتیبانی از استاندارد موردبحث دریافت نشده باشد. چنین محصولاتی ممکن است قدرت صدای زیادی داشته باشند اما زمانی که صحبت از صدای محیطی و پخش همه‌ی فرکانس‌های صدا با کیفیت و شفافیت لازم باشد، کیفیت به قدر کافی خوب نباشد. در خرید این نوع محصولات با صبر و حوصله بررسی و تست انجام دهید.