یکی از گزینه‌هایی که در بخش ارتباطات و اینترنت اندروید و برخی سیستم عامل‌ها مشاهده می‌کنیم، Data Roaming است که معمولاً به صورت پیش‌فرض فعال نیست چرا که موجب افزایش هزینه‌ی اینترنت یا همان دیتا می‌شود. در اندروید و برخی سیستم عامل‌ها، به محض فعال کردن رومینگ، پیامی روی صفحه نمایش داده می‌شود و در مورد افزایش چشم‌گیر هزینه‌ها هشدار داده می‌شود.

اگر با مفهوم Roaming و کاربرد آن و علت گران‌تر بودن اینترنتی که از این طریق تأمین می‌شود آشنایی ندارید، ما را در سیاره‌ی آی‌تی همراهی کنید. در این مقاله می‌خواهیم بعد از بررسی چیستی رومینگ به علت افزایش هزینه بپردازیم.

رومینگ یا Data Roaming چیست؟

زمانی که گوشی یا وسیله‌ی همراه دیگری که اسلات سیم‌کارت یا سیم‌کارت توکار دارد و از طریق سیم‌کارت با دکل‌های تلفن همراه در ارتباط است، اینترنت و تماس‌ها از طریق شبکه‌ای از دکل‌های مخابراتی یک اپراتور تأمین می‌شود که طبعاً پوشش محدودی دارد. زمانی که وارد ناحیه‌ی دورافتاده‌ای می‌شوید که اپراتور تلفن همراه شما در آن ناحیه دکلی نصب نکرده و یا زمانی که وارد کشور دیگری می‌شوید و آنتن‌های اپراتور اصلی تلفن همراه در کار نیست، می‌توان از رومینگ برای تأمین اینترنت استفاده کرد.

البته در چنین شرایطی اگر گوشی از نوع Unlocked باشد و بتوان هر سیم‌کارت دیگری را در آن قرار داد و به شبکه‌های مخابراتی مختلف در سراسر جهان متصل شد، طبعاً مشکل با تعویض سیم‌کارت حل می‌شود و نیازی به فعال کردن رومینگ نیست. به هر حال معمولاً هزینه استفاده از اینترنت در هر کشور با استفاده از سیم‌کارت‌های اپراتورهای همان کشور پایین‌تر است.

و روش بعدی رومینگ است:‌ اگر سیم‌کارت دیگری نداشته باشید یا گوشی شما از نوع Locked باشد و تنها سیم‌کارت اپراتور خاصی را قبول کند، تنها راهکار این است که رومینگ را فعال کنید. به عبارت دیگر باید وارد تنظیمات گوشی شوید و مجاز بودن Roaming را فعال کنید. البته این گزینه معمولاً در وسایل همراه مختلف مثل تبلت و لپ‌تاپ‌ها یا اولترابوک‌های مجهز به اسلات سیم‌کارت و همین‌طور در مودم‌های 4G همراه که اصطلاحاً به آنها وای-فای جیبی هم گفته می‌شود، هم وجود دارد و محدود به سیستم عامل اندروید نیست.

رومینگ چیست؟ روش فعالسازی، کاربرد و علت افزایش هزینه

اما سوال اساسی این است که رومینگ چگونه اینترنت شما را تأمین می‌کند؟

روش کار به این صورت است که اپراتور تلفن همراه شما با اپراتورهای تلفن‌های همراه کشورهای دیگر قراردادی منعقد می‌کند که به موجب آن مشترکین می‌توانند به دکل‌های تلفن همراه اپراتورهای دیگر متصل شده و از این طریق به اینترنت دسترسی پیدا کنند. معمولاً این قرارداد دوطرفه است، بنابراین مشترکین اپراتور دیگر هم از دکل‌های اپراتور شما استفاده می‌کنند.

چرا Roaming هزینه‌ی اینترنت شما را بیشتر می‌کند؟

معمولاً اپراتورهای تلفن همراه در صورتی که شما به واسطه‌ی دکل اپراتورهای دیگر به شبکه‌ی آنها متصل شوید، هزینه‌ی اضافی برای شما در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر به کشور دیگر مسافرت کنید و بخواهید از اینترنت استفاده کنید، حین فعال کردن Roaming ممکن است سیستم عامل به شما هشدار دهد که هزینه‌ها بیشتر می‌شود، آیا مطمئن هستید؟

رومینگ چیست؟ روش فعالسازی، کاربرد و علت افزایش هزینه

حتی اگر این هشدار وجود نداشته باشد هم باید دقت کنید که رومینگ معمولاً با افزایش هزینه توأم است و مقدار افزایش هزینه بسته به قرارداد بین اپراتورها و امکاناتشان متفاوت است. ممکن است اپراتوری هزینه را بسیار کم افزایش دهد و اپراتور دیگری هزینه را چند برابر محاسبه کند.

برای اطلاع از اینکه هزینه‌ی رومینگ در کشورهای مختلف و حتی در کشور خودتان حین استفاده از دکل دیگر اپراتورها چقدر است و چند برابر باید هزینه‌ی ترافیک مصرفی پرداخت کنید، به وب‌سایت و منابع رسمی مربوط به اپراتور خود مراجعه کنید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اپراتور آمریکایی America Telecoms حین رومینگ در اسپانیا و در واقع تمام کشورهای اروپایی، هزینه‌ی اضافی دریافت نمی‌کند و انتقال رایگان است!

رومینگ چیست؟ روش فعالسازی، کاربرد و علت افزایش هزینه

از کجا بفهمیم که به دکل دیگر اپراتورها متصل شده‌ایم و رومینگ انجام می‌شود؟

اگر Roaming را در اندروید فعال کنید، تا زمانی که به دکل‌های اپراتور اصلی خود نزدیک باشید و مشکل آنتن‌دهی مطرح نباشد، طبعاً گوشی یا تبلت شما به دکل دیگر اپراتورها متصل نمی‌شود. اما اگر پوشش شبکه در ناحیه‌ای ضعیف باشد، ممکن است گوشی شما به دکل دیگر اپراتورها متصل شود.

در این حالت با مراجعه به تنظیمات و اطلاعات شبکه، نام شبکه‌ی تلفن همراه دیگری را مشاهده می‌کنید که همان اپراتور همیشگی تلفن همراه شما نیست. در این حالت رومینگ فعال است و هزینه‌ها بیشتر است لذا بهتر است استفاده از اینترنت را کاهش دهید.

رومینگ چیست؟ روش فعالسازی، کاربرد و علت افزایش هزینه

آیا رومینگ در هزینه‌ی اینترنت Wi-Fi هم موثر است؟

اگر مودم وای-فای شما از نوع سیم‌کارتی است، طبعاً بله. اگر گزینه‌ی Romaing را در تنظیمات مودم جیبی خویش فعال کرده باشید، هزینه‌ی رومینگ متوجه شما خواهد بود. اما در مورد مودم‌های وای-فای که از خط تلفن ثابت و ADSL استفاده می‌کنند، تنظیماتی برای رومینگ وجود ندارد و اصولاً Roaming بی‌معنی است. بنابراین افزایش هزینه‌ای در کار نیست.

به همین ترتیب اگر در نقاطی از شهر‌های مختلف با شبکه‌های عمومی وای-فای مواجه شده‌اید، استفاده از این شبکه‌ها هزینه‌ی اضافی ندارد و حتی رایگان است. مثل وای-فای رایگانی که در هتل‌ها، همایش‌ها و دانشگاه‌ها و ... در اختیار عموم قرار گرفته است.