دوربین‌های DSLR دکمه‌های متعددی برای تغییر دادن سریع تنظیمات عکاسی دارند. در میان دکمه‌ها گاهی دکمه‌های AE-L و AF-L و AF-ON و در محصولات کانن دکمه‌ای با عنوان * دیده می‌شود. کاربرد این دکمه‌ها برای ثابت نگه داشتن روشنایی عکس، فوکوس خودکار و فوکوس خودکار در زمان لازم و دلخواه است لذا برای کنترل کردن دستی تنظیمات عکاسی بسیار عالی هستند.

در ادامه به معرفی کارکرد دکمه‌های AE-L و AD-L و AF-ON در دوربین‌های DSLR و Mirrorless امروزی می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

کاربرد دکمه‌های AF-L یا * روی دوربین‌های DSLR

دو دکمه‌ی AF-L و * که روی بدنه‌ی برخی دوربین‌های حرفه‌ای DSLR و همین‌طور اقسام بدون آینه یا Mirroless دیده می‌شود، برای ثابت کردن یا به عبارت دیگر قفل کردن میزان پرتوگیری کاربرد دارد. به عبارت دیگر دو برند Sony و Nikon از عبارت AE که مخفف Automatic Exposure به معنی پرتوگیری خودکار است در کنار کلمه‌ی Lock که به اختصار L است استفاده می‌کنند. کمپانی Canon نیز این دکمه را روی بدنه برخی مدل‌ها پیش‌بینی کرده اما آن را * گذاشته است که کمی عجیب و نامفهوم به نظر می‌رسد.

کاربرد دکمه‌ی AF-L و AE-L و AF-ON در عکاسی با دوربین‌های DSLR و بدون آینه چیست؟

توجه داشته باشید که منظور از پرتوگیری خودکار و ثابت این است که میزان باز شدن دریچه‌ی دیافراگم و همین‌طور مدت زمان جذب پرتو که سرعت شاتر نام دارد، به گونه‌ای تنظیم می‌شود که میزان روشنایی عکس ثابت بماند و این کار را برای عکاس ساده می‌کند.

پس از فشار دادن دکمه‌ی AE-L یا * ، مقدار پرتوگیری تا رها کردن دکمه‌ی شاتر یا به عبارت دیگر گرفتن اولین عکس در حالت فعلی ثابت می‌ماند اما در مورد عکس بعدی، تنظیمات جدید اعمال می‌شود.

استفاده از این دکمه در عکاسی با حالت نیمه دستی بسیار مفید است. منظور از حالت نیمه دستی حالتی مثل Aperture Priority یا Shutter Speed Priority است.

و اما روش استفاده از دکمه‌ی AE-L در محصولات نیکون و سونی و به صورت مشابه دکمه‌ی * در محصولات کانن به این صورت است:

روش نورسنجی موردنظر را انتخاب کنید که می‌تواند به صورت Center-Weighted Average Metering یا میانگینی از روشنایی مرکز تصویر باشد و همین‌طور می‌تواند به صورت نقطه‌ای یا ناحیه‌ی انتخابی و حالت‌های متنوع دیگر باشد.

دکمه‌ی شاتر را تا نیمه فشار دهید.

فوکوس دوربین را به صورت دلخواه روی سوژه تنظیم کنید تا پرتوگیری مناسب به نظر برسد.

حال دکمه‌ی AE-L را نگه دارید یا در محصولات کانن دکمه‌ی *‌ را فشار دهید تا پرتوگیری فعلی تشخیص داده شده و ثابت بماند. دقت کنید که انگشت را از دکمه‌ی شاتر که تا نیمه فشار داده شده، برندارید!

اکنون می‌توانید دوربین را کمی جابجا کنید تا ترکیب‌بندی عکس مناسب به نظر برسد و سپس شاتر را تا انتها فشار دهید تا عکس گرفته شود.

البته عکاسان حرفه‌ای ممکن است به جای استفاده از این دکمه، عکاسی را در حالت کاملاً دستی انجام بدهند به طوری که پرتوگیری متناسب با تنظیمات انتخاب شده تنظیم شود و نیازی به ثابت نگه داشتن روشنایی عکس نداشته باشند.

کاربرد دکمه‌ی AF-L در دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای

دکمه‌ی دیگری که در برخی دوربین‌های حرفه‌ای موجود است، AF-L نام دارد. البته ممکن است این دکمه به همراه دکمه‌ی AE-L در قالب یک دکمه‌ی دو حالته طراحی شده باشد. AF مخفف Auto Focus و به معنی فوکوس خودکار است که قبلاً در مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه به تفصیل در مورد آن صحبت کردیم:

و حرف L نیز مخفف Lock و به معنی ثابت و قفل است. بنابراین دکمه‌ی AF-L برای تنظیم کردن فوکوس خودکار به صورت ثابت و بدون تغییر کاربرد دارد.

کاربرد دکمه‌ی AF-L و AE-L و AF-ON در عکاسی با دوربین‌های DSLR و بدون آینه چیست؟

با فشار دادن AF-L، اتفاقی که می‌افتد این است که فوکوس خودکار در حالتی که تنظیم شده، ثابت می‌شود و در واقع اگر با فشار دادن نیمه‌کامل دکمه‌ی شاتر یا روش‌های دیگر روی سوژه‌ای فوکوس کرده باشید، در صورت فشار دادن دکمه‌ی AF-L ، فوکوس ثابت می‌ماند و تغییرات ناخواسته‌ی آن رخ نمی‌دهد.

بیشتر دوربین‌های DSLR فاقد دکمه‌ای به اسم AF-Lock یا AF-L‌ هستند و علت روشن است: معمولاً با فشار دادن دکمه‌ی Shutter دوربین تا نیمه‌ی مسیر، روی سوژه‌‌ی دلخواه فوکوس انجام می‌دهید و بدون برداشتن انگشت از روی شاتر، دوربین را کمی می‌چرخانید تا ترکیب‌بندی مناسب به دست آید و سپس دکمه‌ی شاتر را تا انتها فشار می‌دهید. با این روش، فوکوس حین چرخش دوربین به اطراف تغییر نمی‌کند و در واقع کارکرد دکمه‌ی AF-L در دکمه‌ی شاتر تعریف شده است!

دکمه‌ی AF-L در حالت عکاسی با فوکوس خودکار پیوسته یا Continuous و همین‌طور حالت فوکوس خودکار ترکیبی یا Hybrid Auto Focus کاربرد دارد و مانع تغییر کردن فوکوس می‌شود.

کاربرد دکمه‌ی AF-ON در دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای

دکمه‌ی AF-ON عملکرد مخالف دکمه‌ی AF-L دارد به این معنی که فوکوس خودکار را فعال نگه می‌دارد. عکاسان حرفه‌ای از این دکمه برای پیاده‌سازی تکنیکی به اسم back button autofocusing استفاده می‌کنند. در این تکنیک، تنظیمات دوربین به گونه‌ای است که دکمه‌ی شاتر در انجام فوکوس خودکار نقشی ندارد بلکه فوکوس خودکار فقط در حالتی که AF-ON فشار داده شده، فعال می‌شود. این دکمه روی سطح پشت دوربین قرار گرفته لذا به این تکنیک تنظیم فوکوس، back button autofocusing گفته می‌شود.

بدین ترتیب می‌توانید فوکوس خودکار را با روش دستی تنظیم کنید و سپس دوربین را با خیال راحت حرکت بدهید و عکاسی کنید. هر زمان که به تغییر فوکوس نیاز داشته باشید، با گرفتن دکمه‌ی AF-ON ، فوکوس خودکار فعال می‌شود و می‌توانید سریعاً فوکوس جدید را مطابق با نیاز تنظیم کنید.