برای راه‌اندازی سایت تعداد زیادی نرم‌افزار مدیریت محتوا یا به اختصار CMS وجود دارد که نمونه‌ی معروف آن، WordPress است. گزینه‌های محبوب بعدی Drupal و Joomla هستند. معمولاً به تناسب کاربری، انتخاب یکی از این گزینه‌های معروف و محبوب برای راه‌اندازی سایت‌های جدید توصیه می‌شود و در این مقاله قصد ما مقایسه‌ای بین وردپرس و جوملا است.

در ادامه با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا ویژگی‌ها و نقاط قوت وردپرس و جوملا را بررسی کرده و مقایسه‌ای بین این دو نرم‌افزار مدیریت محتوا داشته باشیم.

چه سایت‌هایی با وردپرس و جوملا می‌توان طراحی کرد؟

یکی از مهم‌ترین سوالات در مقایسه‌ی بین نرم‌افزارهای مدیریت محتوا این است که هر کدام برای طراحی کردن چه انواعی از سایت کاربرد دارند یا در حقیقت مناسب هستند؟

WordPress اسکریپتی است که برای کاربران مبتدی ساده به نظر می‌رسد و در عین حال توسعه‌دهندگان و طراحان وب در سطح حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. با وجود سرویس‌های هاست اشتراکی و حتی سرویس‌های بهینه و مخصوص وردپرس، راه‌اندازی یک سایت شخصی با استفاده از وردپرس بسیار ساده و سریع است و می‌توانید سریعاً سراغ ایجاد محتوا بروید. بنابراین وردپرس گزینه‌ی خوبی برای راه‌اندازی وبلاگ شخصی است و در عین حال می‌توانید سایت‌های حرفه‌ای، سایت‌های سازمانی و شرکتی و فروشگاهی و غیره طراحی کنید. حتی انتقال سایت‌های وردپرسی نیز ساده و سریع است.

Joomla نیز اسکریپت همه‌کاره‌ای محسوب می‌شود. می‌توانید سایت‌های ساده با جوملا راه‌اندازی کنید اما جوملا پیچیده‌تر از وردپرس است و ستاپ اولیه‌ی آن نیز مشکل‌تر است. به همین علت استفاده از جوملا به وبمسترها و طراحان وب که مبتدی هستند، توصیه نمی‌شود. در مقابل استفاده از جوملا در سایت‌های تجاری و فروشگاهی و همین‌طور سایت‌هایی از نوع فروم یا انجمن و شبکه‌ی اجتماعی، انتخاب خوب و منطقی‌ای به نظر می‌رسد.

وردپرس

  • وبلاگ
  • سایت شخصی
  • سایت شرکتی و حرفه‌ای
  • سایت فروشگاهی
  • شبکه‌ی اجتماعی و انجمن

جوملا

  • سایت شرکتی و حرفه‌ای
  • سایت فروشگاهی
  • شبکه‌ی اجتماعی

کدام CMS محبوب‌تر است؟

در انتخاب نرم‌افزار مدیریت محتوا یا در واقع انتخاب بین وردپرس، دروپال، جوملا، اسکوئر اسپیس و شاپیفای و مانند این موارد، محبوبیت مورد مهمی است. اسکریپتی که محبوبیت بالایی داشته باشد، از نظر تعداد برنامه‌نویسان و بالطبع تعداد پلاگین یا افزونه، وضعیت بهتری خواهد داشت. به علاوه اگر خودتان بخواهید طراحی وب را از صفر تا ۱۰۰ یاد بگیرید و همه‌چیز را خودتان طراحی کنید، منابع آموزشی بیشتری در دسترس شما خواهد بود و پاسخ سوالات عجیب و پیچیده‌ی خویش را ساده‌تر پیدا خواهید کرد.

برای دیدن آمار بروز از میزان استفاده از CMSهای مختلف می‌توانید از وب‌سایت W3Techs استفاده کنید. در ماه جاری تقریباً ۶۰ درصد وب‌سایت‌های جهان مبتنی بر وردپرس بوده است و جوملا با سهم ۵.۸ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.

مقایسه وردپرس و جوملا از نظر سئو، نوع سایت‌ها، امنیت و آپدیت و غیره

با اختلاف فاحشی که بین تعداد سایت‌های وردپرسی و سایت‌های مبتنی بر جوملا یا دروپال وجود دارد، می‌توان انتظار داشت که تعداد پلاگین‌ها، منابع آموزشی و قالب یا Theme برای وردپرس، چند برابر بیشتر از جوملا و دروپال باشد.

محور عمودی در نمودار فوق یک پارامتر مهم دیگر را نشان می‌دهد و آن میزان ترافیک است. همان‌طور که می‌بینید در میان سایت‌های پربازدید، Drupal بیشترین کاربرد را داشته و وردپرس در جایگاه دوم و جوملا و شاپیفای در مرتبه‌ی سوم هستند. بنابراین در مورد سایت‌های پرترافیک و حرفه‌ای، بهتر است مزایای دروپال را تخصصی‌تر بررسی کنید.

دقت کنید که بدون افزونه‌های کش، اغلب سایت‌های وردپرسی یا جوملایی سنگین‌تر و کندتر می‌شوند.

البته در مورد وردپرس و جوملا نیز قالب‌های ساده و سبک می‌تواند بار پردازشی را بسیار کاهش داده و سایت‌هایی با ترافیک بالا به راحتی و با سرعت و امنیت بهینه، طراحی شود.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا SEO

جوملا به صورت پیش‌فرض برای موتورهای جستجو بهینه است و نیازی به نصب کردن افزونه‌های متعدد سئو وجود ندارد. وردپرس هم به صورت پیش‌فرض شبیه به جوملا است. در هر دو نرم‌افزار مدیریت محتوا می‌توانید از افزونه‌های متعددی که برای بهینه‌سازی SEO و سبک‌سازی سایت طراحی شده، استفاده کنید و به این ترتیب ترافیک ارگانیک یا به زبان دیگر ورودی‌های موتورهای سرچ را افزایش دهید.

نکته‌ی جالب این است که اغلب سایت‌های وردپرسی و وبمسترها و کارشناسان سئو می‌توانند از پلاگین‌های رایگانی مثل Yoast در وردپرس استفاده کنند که ساختار صفحات سایت و مواردی مثل توضیحات متا یا Meta Description و عنوان متا یا Title و غیره را به خوبی بهینه می‌کند، به خصوص که نمایشی گرافیکی از وضعیت فعلی هر صفحه و مطلب ارایه می‌کند و به محتواگذار پیشنهاد می‌دهد که کدام موارد نیاز به تصحیح کردن و بهینه‌سازی بیشتر دارد.

برای جوملا پلاگین‌هایی به خوبی افزونه‌ی معروف Yoast موجود نیست یا لااقل افزونه‌ها رایگان نیستند. به همین جهت می‌توان گفت که وردپرس از نظر سئو نسبت به جوملا بهینه‌تر است. از جمله افزونه‌های مطرح در عرصه‌ی جوملا برای سئو کردن صفحات سایت، می‌توان به Easy Frontend SEO و SEO Generator اشاره کرد که هیچ یک به اندازه‌ی Yoast و افزونه‌های مشابه نظیر All in One SEO Pack، عالی نیست.

فراموش نکنید که در طراحی قالب‌های اختصاصی، طراح می‌تواند برای موارد مهم در سئوی صفحه که به آن اصطلاحاً On-Page SEO گفته می‌شود، پیش‌بینی لازم را کرده و عملاً پلاگین SEO کنار گذاشته می‌شود. در جوملا هم وضعیت به همین صورت است و می‌توانید قالبی اختصاصی برای سایت خویش سفارش بدهید. اما هزینه‌ی قالب سفارشی نسبتاً زیاد است و باید موارد امنیتی و آپدیت منظم و پشتیبانی برنامه‌نویس را نیز در نظر بگیرید.

در مجموع از نظر سئو می‌توان وردپرس را بهترین گزینه دانست.

امنیت و آپدیت‌های وردپرس و جوملا

جوملا و وردپرس هر دو مرتباً آپدیت‌های جدید دریافت می‌کنند و به خصوص باگ‌های امنیتی جدیدی که کشف می‌شود، به سرعت با آپدیت‌های منظم رفع می‌شود. با وجود اینکه هر دو بسیار عالی بروز می‌شوند، WordPress گزینه‌ی بهتری از نظر آپدیت‌های منظم و سریع است چرا که تیم بزرگی از کارشناسان امنیت روی آن کار می‌کنند. اما با توجه به محبوبیت به مراتب بیشتر وردپرس، منطقی است که اشکالات امنیتی وردپرس سریع‌تر کشف شده و بیش از جوملا و دروپال در معرض هک و جرایم سایبری هکرها قرار گیرد.

خوشبختانه در وردپرس و جوملا می‌توان از پلاگین‌های امنیتی متعددی استفاده کرد که هر یک مباحث امنیتی خاصی را موردتوجه قرار داده و مشکلات را کاهش می‌دهند.

در مجموع به لحاظ امنیت، انتخاب Joomla گزینه‌ی بهتری است، حتی با وجود اینکه آپدیت‌های کمتری برای آن ارایه می‌شود.

هزینه سایت وردپرسی بیشتر است یا سایت جوملا؟

استفاده از CMS وردپرس و جوملا با وجود رایگان بودن این دو نرم‌افزار، هزینه‌ی خاصی ندارد. آنچه هزینه ایجاد می‌کند، قالب‌های اختصاصی، قالب‌های پولی و افزونه‌های پولی است. بسته به اینکه هدف شما چه نوع سایتی باشد و چه تعداد بازدیدکننده داشته باشید، ممکن است هزینه بسیار کم یا زیاد باشد.

معمولاً با توجه به تعدد افزونه‌ها و قالب‌های رایگانی که برای WordPress موجود است، هزینه‌ی تمام‌شده در راه‌اندازی سایت وردپرسی کمتر از سایت‌های جوملایی است ولیکن اگر قصد شما راه‌اندازی سایت‌های نه چندان حرفه‌ای باشد، با افزونه‌های رایگان و قالب‌های رایگان جوملا نیز می‌توانید کار طراحی وب را تکمیل کنید.

پشتیبانی و انجمن‌های وبمستری وردپرس و جوملا

وقتی از پشتیبانی و انجمن‌های وبمستری و طراحی وب سخن به میان می‌آید، با وجود هزاران تم و بیش از ۴۰ هزار افزونه، روشن است که وردپرس نه تنها نسبت به جوملا بلکه نسبت به هر اسکریپت دیگری که برای راه‌اندازی سایت طراحی شده، برتری دارد. علاوه بر پلاگین‌ها و قالب‌ها، انجمن‌های متعددی برای پرسش و پاسخ در مورد وردپرس، توابع وردپرس، طراحی سایت با وردپرس، کدنویسی قالب‌های وردپرسی و برنامه‌نویسی افزونه‌های آن موجود است.

به عنوان مثال اگر در سایت خویش بخواهید از مارک‌آپ یا نشانه‌گذاری Schema.org برای بهبود سئو استفاده کنید، تعدادی پلاگین رایگان در اختیار شماست و همین‌طور افراد زیادی می‌توانند در کدنویسی شما را راهنمایی کنند.

خوشبختانه برای Joomla نیز بیش از ۱۰۰۰ قالب و چند هزار پلاگین طراحی شده است و از منظر منابع لازم در طراحی وب، کم و کسری وجود ندارد اما در مجموع وردپرس از نظر پشتیبانی و انجمن‌های مفید برای وبمسترها، بهترین گزینه است.

مقایسه سادگی نصب و استفاده از جوملا و وردپرس

یک علت اصلی زیاد بودن سایت‌های مبتنی بر وردپرس نسبت به دیگر CMSها این است که وردپرس به صورت پیش‌فرض برای مبتدیان بسیار ساده است. البته جوملا نیز بدون هیچ قالب و افزونه‌ی خاصی، بسیار ساده و راحت نصب می‌شود و به سرعت سایت شما برپا می‌شود ولیکن تنظیمات و پیکربندی جوملا پیچیده‌تر از وردپرس است. گزینه‌ی دیگر Drupal است که با وجود انعطاف‌پذیری عالی، پیچیده‌تر از جوملا و وردپرس است.