گوگل سرویس جیمیل را با ظاهر جدید در اختیار کاربران قرار داده که قبلاً به روش فعال کردن آن اشاره کردیم. یکی از سوالاتی که برخی کاربران پس از مدتی کار کردن با Gmail جدید می‌پرسند این است که بخش مخاطبین یا Contacts کجاست و آیا به کلی حذف شده است؟

در ادامه به پاسخ این سوال مهم می‌پردازیم.

اگر ظاهر جدید جیمیل را فعال نکرده‌اید، ابتدا این کار را انجام دهید:

در نسخه‌ی قبلی یا بهتر است بگوییم Classic جیمیل، مخاطبین یکی از گزینه‌های منوی کرکره‌ای Gmail بوده، به عبارت دیگر اگر روی Gmail گوشه‌ی بالا و سمت چپ صفحه کلیک می‌کردید، گزینه‌ی Contacts و Tasks در اختیار شما قرار می‌گرفت.

مخاطبین یا Contacts در جیمیل جدید کجاست؟

در پوسته‌ی جدید جیمیل، بخش وظایف یا Tasks در پنل کنار صفحه و سمت راست قرار گرفته است اما بخش Contacts را کنار آن نمی‌بینیم. اما Contacts کاملاً حذف نشده بلکه می‌توان آن را اضافه کرد. یک روش دسترسی به مخاطبین، استفاده از آیکون کشوی اپلیکیشن‌ها در گوشه‌ی بالا و راست صفحه است.

مخاطبین یا Contacts در جیمیل جدید کجاست؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اپلیکیشن‌های تحت وب گوگل در کشوی اپ‌ها لیست شده و البته می‌توان اپ‌های کاربردی‌تر را با درگ و دراپ، به ابتدای لیست منتقل کرد. اگر Contacts در این لیست وجود ندارد، روی More کلیک کنید تا لیست کامل اپلیکیشن‌های گوگل نمایان شود.

مخاطبین یا Contacts در جیمیل جدید کجاست؟

اکنون وب‌اپلیکیشن Contacts را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کرده و البته کلیک موس را رها نکنید. چرا که قرار است آن را جابجا کنید.

مخاطبین یا Contacts در جیمیل جدید کجاست؟

و در ادامه اپ کانتکتس گوگل را با درگ و دراپ کردن به ابتدا لیست اپ‌ها جابجا کنید.

مخاطبین یا Contacts در جیمیل جدید کجاست؟

به این ترتیب می‌توان در زمان لازم، به سرعت به Contacts دسترسی پیدا کرد.

روش دوم: Contacts را بوک‌مارک کنید

همان‌طور که قبلاً در مقاله‌ی دیگری به مفهوم و کاربرد Bookmark یا نشان کردن صفحات وب در مرورگرهای امروزی اشاره کردیم، وب‌اپلیکیشن‌ها هم در حقیقت یک صفحه‌ی وب هستند و می‌توان آنها را بوک‌مارک کرد. به این ترتیب برای دسترسی پیدا کردن به اپلیکیشن Contacts می‌توان روی بوک‌مارک آن در نوار بوک‌مارک مرورگر کلیک کرد.

بنابراین ابتدا به وب‌سایت contacts.google.com مراجعه کنید و سپس روی آیکون ستاره در کنار نوار آدرس مرورگر گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس و یا Opera کلیک کنید. در سایر مرورگرها که روش بوک‌مارک کردن متفاوت است، به منو توجه کنید و گزینه‌ی دارای عبارت Bookmark را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

کلید میانبر برای بوک‌مارک کردن صفحه در گوگل کروم و برخی مرورگرها، Ctrl + D است.