یکی از روش‌های جستجو کردن به کمک موتور جستجوی Google این است که از دست‌خط خودتان استفاده کنید! البته این قابلیت جدید نیست بلکه از سال ۲۰۱۲ وجود داشته ولیکن اغلب کاربران به تایپ کردن با کیبورد لمسی عادت کرده‌اند و کمتر از این ویژگی مفید استفاده می‌کنند.

اگر سرعت تایپ کردن با کیبورد فیزیکی یا نرم‌افزاری پایین است و از جمله کاربرانی هستید که خوانا و سریع می‌نویسند، بد نیست از روش نوشتن و OCR به کمک گوگل استفاده کنید و سریع‌تر سرچ کنید. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید تا روش جستجو کردن از طریق نوشتن را در گوشی‌ها و تبلت‌ها بررسی کنیم.

همان‌طور که قبلاً در سیاره‌ی آی‌تی مطرح شد، نرم‌افزارهای OCR مختلفی برای سیستم عامل‌های امروزی طراحی شده که با دقت خوبی عکس را به متن تایپ‌شده تبدیل می‌کنند یا به عبارت دیگر کاراکترها و کلمات را شناسایی می‌کنند.

در موتور جستجوی معروفی به اسم گوگل هم این قابلیت از سال ۲۰۱۲ وجود داشته است. توجه کنید که برای نوشتن متن در وسایل الکترونیکی امروزی، می‌بایست صفحه‌ی لمسی وجود داشته باشد و به عنوان مثال باید از گوشی و تبلت استفاده کرد. البته در لپ‌تاپ‌ها نیز می‌توان حالت Responsive وب‌سایت گوگل را مشاهده کرد که مراحل سرچ را طولانی می‌کند و بهتر است از همان سبک قدیمی تایپ کردن با کیبورد استفاده شود.

چگونه در گوگل با نوشتن کلمات سرچ کنیم؟

مرورگر اینترنت گوشی یا تبلت خود اجرا کنید.

به سایت Google.com مراجعه کنید.

روی گزینه‌ی Settings که معمولاً پایین صفحه قرار گرفته تپ کنید.

در صفحه‌ی تنظیمات به بخش Handwrite توجه کنید و حالت Enable یا فعال را انتخاب کنید.

آموزش سرچ کردن در گوگل با دست‌خط خودتان

روی Save در پایین صفحه‌ی تنظیمات Search تپ کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

صفحه را از نو بارگذاری کنید. اکنون آیکون نوشتن دستی را در گوشه‌ی پایین و راست صفحه مشاهده می‌کنید. روی آن تپ کنید و سپس عبارت موردنظر خود را بنویسید.

به این ترتیب می‌توان با انگشت خود روی صفحه عبارتی را نوشتن و گوگل آن را به متن و کلمه تبدیل می‌کند و در کادر Search قرار می‌دهد. با تپ کردن روی دکمه‌ی Search نیز جست‌وجو آغار می‌شود.

توجه کنید که حین نوشتن کاراکترهایی که ممکن است شبیه دیگر حروف باشند، گوگل لیست کاراکترهای پیشنهادی را در پایین صفحه نمایش می‌دهد. به عنوان مثال عدد 0 و حرف O در زبان انگلیسی که درست شبیه هم هستند و گوگل برای انتخاب یکی از این دو، پیشنهادی ارایه می‌کند.

دقت تشخیص نوشتار گوگل نسبتاً بالاست اما معمولاً گوشی‌ها و تبلت‌هایی که مجهز به استایلوس یا همان قلم الکترونیکی دقیق هستند، در سرچ به صورت نوشتاری، عملکرد بهتری دارند چرا که کاربر متن را خواناتر و راحت‌تر می‌نویسد.