نیکون یکی از برندهای مطرح در دنیای دوربین‌های دیجیتال و به خصوص DSLR است و کاربران زیادی از محصولات برند به عنوان انتخاب اصلی خویش استفاده می‌کنند. در دوربین‌های نیکون تنظیمات عکاسی را می‌توان ذخیره کرد، فایل‌های عکس را می‌توان با پیشوند دلخواه ذخیره کرد تا نام مناسبی داشته باشند. بررسی کردن افقی یا تراز بودن دوربین با نمایش خط تراز امکان‌پذیر است و همین‌طور تنظیماتی برای انتخاب سریع و ساده‌ی ISO و میزان پرتوگیری یا Exposure وجود دارد.

در این مقاله به چند ترفند و قابلیت مهم و مفید در عکاسی با دوربین‌های Nikon می‌پردازیم که دانستن آن برای هر عکاسی مفید و ضروری است. اگر شما هم از محصولات نیکون برای عکاسی حرفه‌ای استفاده می‌کنید، به نکات و تنظیماتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، توجه کنید.

ذخیره کردن تنظیمات روی کارت حافظه

اغلب دوربین‌های عکاسی Nikon قابلیت ذخیره کردن تنظیمات را دارند و به این ترتیب لازم نیست با هر اشتباه کوچکی، تنظیمات را Reset کنید. برای ذخیره کردن تنظیمات، می‌بایست ابتدا یک کارت حافظه در اسلات مربوطه قرار دهید و سپس آن را فرمت کنید. در ادامه به منوی Setup یا همان تنظیمات دوربین بروید و در تنظیمات اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Save/load settings برسید. با انتخاب این گزینه، تنظیمات فعلی دوربین روی کارت حافظه ذخیره می‌شود.

نحوه تغییر دادن نام عکس‌ها در دوربین‌های نیکون

نام فایل‌های عکس به صورت پیش‌فرض با عبارت DSC شروع می‌شود و در ادامه عددی قرار می‌گیرد. اگر برای مرتب‌سازی ساده‌تر فایل‌های عکس، این نحوه‌ی نام‌گذاری برایتان مطلوب نیست، می‌توانید نام فایل‌ها را تغییر دهید. به این منظور به منوی تنظیمات عکاسی یا Photo Shooting مراجعه کنید و گزینه‌ی File naming را انتخاب کنید. اکنون پیشوند DSC را به عبارت دیگری تغییر دهید.

پس از مدتی عکاسی نیز می‌توان بارها و بارها پیشوند فایل‌ها را تغییر داد و به عنوان مثال نام هر مسافرت یا منطقه را برای عکس‌ها استفاده کرد.

روش افقی کردن دوربین حین عکاسی توسط محصولات Nikon

حین عکاسی کردن از مناظر و حتی سوژه‌های نزدیک، گاهی افقی گرفتن دوربین ضروری می‌شود. در برخی محصولات نیکون حسگری برای تشخیص زاویه‌ی قرار گرفتن دوربین پیش‌بینی شده و به عبارت دیگر ژیروسکوپ دارند. می‌توان نمایش نشانگر زاویه را فعال کرد تا افقی عکاسی کردن، ساده‌تر شود. به نشانگر زاویه و افق در تصویر زیر توجه کنید:

ترفندها و تنظیمات دوربین‌های نیکون برای عکاسی بهتر

اگر دوربین Nikon شما محصولی است که قبل از سال ۲۰۱۶ معرفی شده، در تنظیمات سراغ بخش Custom Settings بروید و در این بخش گزینه‌ی Controls را انتخاب کنید. در این بخش یکی از گزینه‌های Assign Fn button یا Assign preview button را انتخاب کنید چرا که هر دکمه‌ی Fn و Preview یا به اختصار Pv قابلیت نمایش وضعیت افقی بودن دوربین روی نمایشگر را دارند. پس از انتخاب یکی از گزینه‌های اشاره‌شده، می‌توانید گزینه‌ی Viewfinder virtual horizon را در انتهای لیست انتخاب کنید و حین عکاسی کردن، با استفاده از دکمه‌ی Fn‌‌ یا Preview، خط افق و فلش را مشاهده و هم‌راستا کنید.

در دوربین‌های جدیدتر، از منوی Controls استفاده کنید و از سمت چپ، گزینه‌ی Custom control assignment را انتخاب کنید. در سمت چپ دکمه‌ی Fn1  یا Pv را برای این مهم تنظیم کنید.

ترفندها و تنظیمات دوربین‌های نیکون برای عکاسی بهتر

همگام‌سازی یا سینک کردن شاتر و فلاش‌های High Speed

اگر برای دوربین خود از فلاشی استفاده می‌کنید که سرعت بالاتری نسبت به فلاش اصلی دوربین دارد و می‌خواهید سرعت شاتر با فلاش سینک شود، ابتدا بررسی کنید که فلاش شما این قابلیت را دارد یا خیر. اگر قابلیت همگام‌سازی وجود دارد، در منوی Custom Setting گزینه‌ی Bracketing/flash را انتخاب کنید. سپس از منوی Flash sync speed استفاده کنید.

اغلب دوربین‌های نیکون گزینه‌ای به اسم Auto FP دارند که به کاربر اجازه می‌دهد که از سرعت شاتر بالاتری نسبت به حد معمول استفاده کند.

یادتان باشد که حین عکاسی با فعال بودن فلاش، فاصله از سوژه می‌بایست نسبتاً کم باشد چرا که روشنایی فلاش فاصله‌ی محدودی را پوشش می‌دهد.

تنظیم ISO و پرتوگیری با Easy ISO و Easy Exposure

در دوربین‌های جدید و حرفه‌ای نیکون، گزینه‌ای به اسم Easy ISO یا تنظیم ساده‌ی حساسیت نورسنجی وجود ندارد اما استفاده از این قابلیت، تنظیم کردن ISO را ساده می‌کند، به خصوص برای مبتدیان. ISO پایین برای عکاسی از سوژه‌های متحرک و یا محیط تاریک مناسب نیست و ISO‌ بالا هم به معنی افزایش نویز است. برای اطلاعات بیشتر به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم مراجعه فرمایید:

برای بررسی اینکه گزینه‌ی Easy ISO در دوربین شما وجود دارد یا خیر، به منوی Custom Setting مراجعه کنید و گزینه‌ی Shooting/display را انتخاب نمایید. اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Easy ISO برسید، البته اگر وجود داشته باشد و در ادامه آن را فعال یا On کنید. اگر این گزینه موجود نیست، در منوی تنظیمات به دنبال ISO display and adjustment بگردید و آن را انتخاب کنید و سپس گزینه‌ی Show ISO/Easy ISO را انتخاب کنید.

ترفندها و تنظیمات دوربین‌های نیکون برای عکاسی بهتر

در مورد پرتوگیری یا اکسپوژر نیز می‌توان از تنظیمات سریع یا Easy Exposure استفاده کرد. در منوی Custom Setting گزینه‌ی Metering/exposure را انتخاب کنید و سپس گزینه‌ی Easy exposure compensation را فعال کنید.

با فعال کردن گزینه‌های اشاره شده، چرخ اصلی تنظیمات دوربین به سرعت ISO‌ یا پرتوگیری را تنظیم می‌کند.

نمایش خطوط شبکه در نمایشگر

برای عکاسی کردن با در نظر گرفتن قاعده‌ی معروف یک سوم، نمایش خطوط افقی و عمودی یا به بیان دیگر Grid که تصویر را به ۹ قسمت تقسیم می‌کنند، ضروری است و حتی در عکاسی کردن بدون در نظر گرفتن این قاعده هم نمایش خطوط افقی و عمومی، به تراز کردن بهتر و ترکیب‌بندی جالب‌تر کمک می‌کند.

برای نمایش این خطوط در منوی Custom Setting گزینه‌ی Shooting/display را انتخاب کنید. سپس نمایش Grid را با انتخاب کردن Viewfinder grid display و استفاده از حالت On یا روشن، فعال کنید.

تأخیر در عکاسی حین لرزش برای جلوگیری از تار شدن عکس

گزینه‌ی دیگری که در دوربین‌های نیکون و برای عکاسی با زمان شاتر بالا در نظر گرفته شده، Exposure delay mode است. اگر حالت تأخیر در پرتوگیری یا Exposure delay mode را فعال کنید، دوربین قبل از پرتوگیری یا در واقع شاتر زدن، کمی مکث می‌کند و سپس عکاسی را انجام می‌دهد. به عبارت دیگر عکس با اندکی تأخیر ثبت می‌شود تا لرزش‌ها کمتر شده باشد.

بنابراین گزینه‌ی Exposure delay mode برای کاهش تار یا Blur شدن عکس در اثر لرزش مفید است. برای فعال کردن این گزینه، از منوی Shooting/display استفاده کنید. Exposure delay mode را انتخاب کرده و مدت زمان لازم به عنوان تأخیر را بر حسب ثانیه انتخاب کنید.