یکی از ویژگی‌های نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ یا همان بروزرسانی بهاری که نسخه‌ی ۱۸۰۳ نام دارد، در Task Manager ویندوز اتفاق افتاده و ستون یا در حقیقت آیکون جدیدی در آن مشاهده می‌کنیم. ستون Status یا وضعیت برای نشان دادن حالت تعلیق و مدیریت توان مصرفی اضافه شده و اگر پردازش یا نرم‌افزاری در حالت Power Saving Mode عمل کند، آیکون خاصی روبروی آن مشاهده می‌کنیم.

ستون Status در نسخه‌های قبلی ویندوز هم در تاسک منیجر وجود داشته اما اکنون کاربری جدیدی به آن اضافه شده است. در ادامه با ستون Status تاسک منیجر ویندوز ۱۰ و کاربری آن آشنا می‌شویم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

مایکروسافت یک تغییر دیگر نیز در ابزار مدیریت پردازش‌ها یا Task Manager ایجاد کرده و کارکرد جدیدی را به آن افزوده است. اگر اخبار و آموزش‌ها را دنبال کرده باشید، حتماً به خاطر دارید که قبلاً هم ستون جدیدی برای نمایش وضعیت عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی یا کارت گرافیک به اسم GPU در تاسک منیجر ویندوز ۱۰ اضافه شده بود و برای امور مختلفی کاربرد داشته است:

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ به شماره ساخت ۱۷۱۰۱ که فقط برای اعضای Windows Insider منتشر شده، در تاسک منیجر ستونی برای وضعیت پردازش‌ها اضافه کرده بود اما در ستون Status متنی که تعداد پردازش‌ها معلق‌شده را گوشزد می‌کرد، دیده می‌شد.

نحوه شناسایی پردازش‌ها و برنامه‌های معلق شده در ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۱۸۰۳

قبل از هر چیز توجه کنید که ستون Status هم مثل دیگر ستون‌های تب Process قابلیت مخفی یا آشکار کردن دارد. اگر آن را مشاهده نمی‌کنید، روی بخش عنوان ستون‌ها راست‌کلیک کنید و سپس Status را انتخاب کنید.

در Task Manager ویندوز ۱۰ جدید، اگر آیکونی شبیه به φ (فی یکی از حروف یونانی) روبروی نام یک پردازش نمایش داده شود به این معنی است که آن پردازش یا نرم‌افزار، Suspend یا معلق شده و در نتیجه مرتباً در حال کار نیست و توان الکتریکی کمتری برای اجرا کردن آن صرف می‌شود.

در نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ هم می‌توان تاسک منیجر را با کلید میانبر Ctrl + Shift + Esc باز کرد.

به نمونه‌ی زیر توجه کنید: Skype نرم‌افزار پیام‌رسان مایکروسافت، اجرا نشده اما پردازشی که در پس‌زمینه اجرا کرده را در لیست پردازش‌ها مشاهده می‌کنیم. این پردازش پس‌زمینه نه به صورت دائمی بلکه چند ثانیه یا چند دقیقه یک بار به بررسی کردن پیام‌های جدید می‌پردازد و در صورت وجود، نرم‌افزار اسکایپ نوتیفیکیشنی نمایش می‌دهد.

آشنایی با ستون Status در تاسک منیجر ویندوز ۱۰ نسخه‌ ۱۸۰۳

در ویندوز ۱۰ نرم‌افزارهایی که باز و فعال است، معلق نمی‌شود مگر آنکه کاربر این کار را به صورت دستی انجام دهد. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن Settings را اجرا کنیم اما مشغول کار با نرم‌افزار و اپلیکیشن دیگری شویم، ویندوز پس از مدت کوتاهی متوجه می‌شود که بهتر است اپلیکیشن تنظیمات را Suspend کند.

آشنایی با ستون Status در تاسک منیجر ویندوز ۱۰ نسخه‌ ۱۸۰۳

اگر مجدداً پنجره اپ Settings را فعال کنید، وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد و آیکون φ روبروی Settings ناپدید می‌شود. به این ترتیب اگر مصرف باتری لپ‌تاپ بالا باشد، می‌توان به تعلیق اپلیکیشن‌ها توجه کرد و اگر این کار مرتباً و به صورت خودکار صورت نمی‌گیرد، به دنبال علت بود.