پیام‌رسان‌های امروزی امکانات زیاد و متنوعی دارند اما ممکن است در نرم‌افزار اصلی که سازنده‌ی پیام‌رسان منتشر کرده، برخی امکانات ساده و کاربردی وجود نداشته باشد. به علاوه ممکن است بخواهید از چند پیام‌رسان مختلف در سیستم خویش استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم با چند نرم‌افزار پیام‌رسان چندمنظوره آشنا شویم که از تلگرام و واتس‌اپ و غیره پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر کلاینت‌های چندمنظوره، با برنامه‌های ساده‌ای که جایگزین Telegram هستند، آشنا می‌شویم. با ما باشید.

علت، مزایا و معایب استفاده از نرم‌افزارهای جانبی پیام‌رسان‌ها

مهم‌ترین علتی که می‌توان برای استفاده از نرم‌افزارهای جانبی به جای پیام‌رسانی مثل تلگرام مطرح کرد، افزودن امکانات است. معمولاً طراح و توسعه‌دهنده‌ی اصلی یک اپلیکیشن محبوب، API یا واسط برنامه‌نویسی برای طراحی کردن نرم‌افزارهای جانبی منتشر می‌کند تا دیگر توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان بتوانند اپلیکیشن مشابهی برای استفاده از هسته و قابلیت‌های اصلی نرم‌افزار، طراحی کنند. در مورد پیام‌رسان تلگرام هم نرم‌افزارهای جانبی متعددی طراحی شده که از هسته‌ی تلگرام بهره می‌برد.

علت اصلی طراحی و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های جانبی، افزودن قابلیت‌ها و امکانات است. ممکن است یک قابلیت ساده مثل پین یا سنجاق کردن چت‌ها که در نرم‌افزاری مثل Bettergram گنجانده شده، از نگاه کاربران یک تفاوت مهم و شگرف محسوب شود و در نتیجه کاربران زیادی از اپلیکیشن جانبی به جای Telegram استفاده کنند!

برخی پیام‌رسان‌ها قابلیت استفاده از چند سرویس پیام‌رسانی و از جمله تلگرام را در خود جای داده‌اند و به همین علت محبوب هستند. ممکن است در این اپ‌ها، امکانات و قابلیت‌ها ضعیف‌تر و ساده‌تر از اپ اصلی باشد اما مزیت اصلی که امکان چت با مخاطبین در چند پیام‌رسان است، موضوع مهم‌تری است.

اما در نهایت به این نکته توجه کنید که استفاده از نرم‌افزارهای جانبی برای کار با سرویس‌های پیام‌رسان نظیر Telegram، راهکار امن و مطمئنی نیست. ممکن است افرادی به گفتگوهای شما دسترسی پیدا کنند و از آن استفاده‌ی اطلاعاتی و جاسوسی کنند و همین‌طور ممکن است به دلیل وجود حفره‌های امنیتی، هکرها از گفتگوهای شما سوء استفاده کنند!

در ادامه چند کلاینت یا به زبان دیگر، ایستگاه کاربری برای استفاده از سرویس پیام‌رسان تلگرام را معرفی می‌کنیم.

Bettergram

نرم‌افزار Bettergram یکی از محبوب‌ترین جایگزین‌های Telegram برای دستاپ و در واقع ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس است. پشتیبانی از هر سه سیستم عامل محبوب دستاپی، مزیت اصلی این نرم‌افزار نسبت به رقبا است.

معرفی نرم‌افزارهای پیام‌رسان چندمنظوره و جایگزین‌های Telegram برای ویندوز، مک و لینوکس

اما این اپلیکیشن امکاناتی دارد که آن را برتر از نرم‌افزار اصلی تلگرام جلوه می‌دهد:

  • می‌توانید حداکثر ۵۰ چت را پین کنید در حالی که در اپ اصلی تلگرام می‌توانید حداکثر ۵ گفتگو را سنجاق کنید.
  • می‌توانید پیام‌ها را بر اساس دسته مرتب کنید.
  • می‌توانید مکالمات مهم را به عنوان موردعلاقه انتخاب کنید تا رهگیری پیام‌های مهم ساده‌تر شود.

نرم‌افزار Bettergram یکی از نرم‌افزارهای متن باز جایگزین تلگرام است که در گیت‌هاب به اشتراک گذاشته شده است. بنابراین همه‌ی برنامه‌نویسان می‌توانند کدهای این نرم‌افزار را به لحاظ امنیت بررسی کنند و اشکالات آن را رفع کنند. البته توسعه‌ی این نرم‌افزار در اواخر سال ۲۰۱۸ متوقف شده است اما توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند که به زودی توسعه را از سر می‌گیرند و حتی نسخه‌ای برای اندروید و iOS منتشر می‌کنند.

Unigram

نرم‌افزار Unigram هم کلاینت تلگرام برای ویندوز ۱۰ است. این نرم‌افزار چند قابلیت مفید و اضافی دارد که جالب توجه است: با فشار دادن کلیدهای F1 الی F5 می‌توانید گروه‌های چت را مستقیماً و سریع مشاهده کنید. F1 همه‌ی چت‌ها را نمایش می‌دهد و F2 چت‌های شخصی را نشان می‌دهد. F3 به چت با ربات‌ها مربوط می‌شود و به همین ترتیب F4 و F5 گروهی از چت‌ها را نمایش می‌دهد. با زدن کلید F6 می‌توانید چت‌هایی که پیام خوانده نشده در آن وجود دارد را ببینید.

Unigram از چند حساب کاربری هم پشتیبانی می‌‌کند که ویژگی مفیدی است.

معرفی نرم‌افزارهای پیام‌رسان چندمنظوره و جایگزین‌های Telegram برای ویندوز، مک و لینوکس

ویژگی دیگر Unigram این است که به خوبی با ویندوز ۱۰ یکپارچه شده و در واقع با اپلیکیشن مخاطبین یا People مجتمع می‌شود. می‌توانید مخاطبین مهم را به کمک اپ People ویندوز ۱۰ در تسک‌بار پایین صفحه پین کنید تا دسترسی به گفتگوهای مهم، ساده و سریع شود و در واقع بدون باز کردن اپلیکیشن، چت کنید.

Ferdi

نرم‌افزار Ferdi هم یکی از کلاینت‌های دستاپی تلگرام است اما یک تفاوت مهم با اپلیکیشن‌های دیگر دارد: این کلاینت در حقیقت نسخه‌ی تحت وب تلگرام و بسیاری از پیام‌رسان‌ها را در یک مکان جمع کرده است. بنابراین به جای نصب کردن تعدادی پیام‌رسان مختلف، می‌توانید فقط Ferdi را نصب کنید.

شاید بهترین ویژگی Ferdi، محیط کاری یا Workspace باشد. در این پیام‌رسان می‌توانید تعدادی محیط کاری مستقل داشته باشید و در هر محیط کاری، چند پیام‌رسان را گردآوری کنید و با این روش، امور کاری و شخصی را جدا کنید.

معرفی نرم‌افزارهای پیام‌رسان چندمنظوره و جایگزین‌های Telegram برای ویندوز، مک و لینوکس

در Ferdi اضافه کردن پیام‌رسان‌های محبوب دیگر نظیر WhatsApp و Facebook Messenger و Slack و Gmail و چند مورد دیگر امکان‌پذیر است اما عملاً قابلیت و امکان جدیدی به تلگرام اضافه نمی‌کند.

Ferdi متن باز است و می‌توانید سورس کد آن را در گیت‌هاب مشاهده کنید. این نرم‌افزار برای ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس منتشر شده اما نسخه‌ی موبایل آن منتشر نشده است. برای دانلود نسخه‌های مختلف آن به گیت‌هاب رجوع کنید:

Webogram

نرم‌افزار Webogram هم یک اپلیکیشن مشابه تلگرام دستاپی نیست بلکه تلگرام تحت وب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. Webogram امکانات خاص و اضافه‌ای ندارد اما استفاده از تلگرام تحت وب را تسریع می‌کند.

Station

نرم‌افزار بعدی لیست ما، Station است که مثل Ferdi یک کلاینت چندمنظوره برای کار با پیام‌رسان‌های مختلف نظیر تلگرام است. البته در این نرم‌افزار امکاناتی برای جستجو و تولید محتوا و مدیریت اکانت‌ها پیش‌بینی شده است.

به عنوان مثال برای جستجو کردن در میان داکیومنت‌ها و چت‌ها می‌توانید از Quick-Switch این نرم‌افزار استفاده کنید. در این نرم‌افزار بخشی به اسم Smart Dock یا داک هوشمند وجود دارد که چت‌ها و تب‌هایی که معمولاً استفاده می‌کنید را برای دسترسی سریع، نمایش می‌دهد. با کلیک روی دکمه‌ی Do Not Disturb یا مزاحم نشوید، می‌توانید سروصدای مربوط به تمام پیام‌رسان‌ها را قطع کنید و به عبارت دیگر این اپلیکیشن چندمنظوره را به راحتی بی‌صدا کنید.

جالب است بدانید که نرم‌افزار Station بیش از ۶۵۰ اپلیکیشن را کم و بیش در کنار هم جمع کرده است!

معرفی نرم‌افزارهای پیام‌رسان چندمنظوره و جایگزین‌های Telegram برای ویندوز، مک و لینوکس

اما در نهایت دقت کنید که Station قابلیت‌های اضافه‌ای نسبت به اپلیکیشن اصلی Telegram برای ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس ندارد بلکه یک کلاینت مالتی-مسنجر با ابزارهای اضافی محسوب می‌شود.