برای عکاسی در محیط کم‌نور می‌توان حالت شب یا Night Mode را به صورت دستی در اپلیکیشن دوربین آیفون ۱۱ فعال کرد. اگر روشنایی محیط کم باشد هم این حالت به صورت خودکار فعال می‌شود. نکته‌ی جالب این است که می‌توانید مدت زمان جذب نور را هم به صورت دستی کم و زیاد کنید تا روشنایی عکس در حد مطلوب باشد.

در ادامه به نحوه‌ی تنظیم مدت زمان جذب نور در اپلیکیشن دوربین خانواده آیفون ۱۱ می‌پردازیم.

توجه کنید که در عکاسی، به مدت زمان جذب نور توسط حسگر یا به بیان دیگر مدت زمان اکسپوژر یا پرتوگیری، مدت زمان شاتر یا سرعت شاتر گفته می‌شود. افزایش مدت زمان پرتوگیری هم روی روشنایی تصویر اثر مستقیم دارد و هم اثر لرزش دوربین و حرکت اجسام را افزایش می‌دهد و به عبارت دیگر اجسام متحرک حالت مات و دنبال‌دار پیدا می‌کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی زیر را مطالعه فرمایید:

در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ می‌توانید مدت زمان جذب نور در حالت شب را تا حداکثر ۳۰ ثانیه تنظیم کنید! در ادامه روش کار را بررسی می‌کنیم.

تنظیم کردن مدت زمان پرتوگیری در اپ دوربین آیفون ۱۱

برای شروع کار دقت کنید که حالت شب را فعال کرده باشید. البته اگر وارد محیط تاریک یا کم‌نور شوید، Night Mode به صورت خودکار فعال می‌شود. نشانه‌ی فعال شدن حالت شب این است که آیکون ماه به رنگ زرد در اپ Camera نمایان می‌شود. در این حالت روی آیکون کوچک ماه زرد تپ کنید.

نحوه تنظیم مدت زمان جذب نور حین عکاسی در حالت Night Mode آیفون ۱۱

حال می‌توانید اسلایدر مدت زمان جذب نور که در کنار دکمه‌ی شاتر قرار دارد را به صورت دستی با حرکت جاروبی بالا و پایین کنید. حالت پیش‌فرض Auto است و مدت زمان پرتوگیری به صورت خودکار انتخاب می‌شود.

نحوه تنظیم مدت زمان جذب نور حین عکاسی در حالت Night Mode آیفون ۱۱

اگر روشنایی بسیار کم است، می‌توانید مدت زمان پرتوگیری را در حالت حداکثری قرار دهید که ۳۰ ثانیه است. حداقل مدت زمان پرتوگیری در حالت شب نیز ۱ ثانیه است. به تناسب شرایط انتخاب کنید.

نحوه تنظیم مدت زمان جذب نور حین عکاسی در حالت Night Mode آیفون ۱۱

همان‌طور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم، اگر مدت زمان جذب نور بسیار طولانی باشد، اجسام متحرک همگی حالت مات پیدا می‌کنند. در این حالت نباید آیفون را با دست ثابت نگه دارید چرا که به هر حال لرزش‌های اندکی خواهد داشت و همین لرزش‌ها موجب می‌شود که جزئیات عکس همگی تار شود. در واقع باید گوشی را روی سطحی ثابت کنید یا از سه‌پایه استفاده کنید.

تصویر زیر با تنظیم کردن مدت زمان پرتوگیری روی عدد ۲۸ ثانیه توسط iPhone 11 Pro Max ثبت شده است. با توجه به ابری بودن هوا حتی روشنایی ماه نیز کم بوده است.

نحوه تنظیم مدت زمان جذب نور حین عکاسی در حالت Night Mode آیفون ۱۱