برای عکاسی کردن در محیط تاریک و در محیط شب که روشنایی کافی وجود ندارد، باید تنظیمات بهینه را انتخاب کرد. در دوربین‌های حرفه‌ای DSLR امکان انجام تنظیمات به صورت دستی وجود دارد اما در گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها، بسته به اپلیکیشنی که برای عکاسی استفاده می‌کنید ممکن است حالتی به اسم Night Mode وجود داشته باشد و با فعال کردن این حالت، تنظیمات بهینه به صورت خودکار انتخاب شود.

اما حالت شب یا Night Mode دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و تفاوت آن با عکاسی در حالت‌های دیگر چیست؟ در این مقاله پیرامون این موضوع بحث خواهیم کرد. با ما باشید.

Night Mode و پیشرفت آن در گذر زمان

هر سال گوشی‌های جدیدی معرفی می‌شود و یکی از بخش‌هایی که طی سال‌های اخیر همواره موردتوجه بوده و پیشرفته‌تر شده، بخش دوبین است. سازندگان گوشی‌های اندرویدی و همین‌طور اپل، از حسگرهای بهتر و بزرگ‌تری استفاده می‌کنند و لنزها نیز بهینه‌تر شده است. به این ترتیب روشنایی بیشتری جذب و پردازش می‌شود.

البته همه چیز افزایش اندازه‌ی حسگر و بیشتر شدن مگاپیکسل نیست! مقوله‌ی پردازش سیگنال دریافتی از حسگر هم پیشرفت چشمگیری کرده است و در نتیجه زمانی که در محیط کم‌نور یا تاریک عکس و فیلم می‌گیرید، نتیجه به مراتب رضایت‌بخش‌تر از چند سال قبل است. در واقع چند سال قبل برای عکس گرفتن در محیط تاریک با کیفیت قابل قبول، باید از دوربین‌های DSLR گران‌قیمت استفاده می‌کردیم اما اکنون عکاسی در شب با گوشی‌های اندرویدی و آیفون، نتیجه‌ی قابل‌قبولی دارد.

این روزها بیشتر گوشی‌ها فقط یک دوربین ندارند بلکه چند حسگر و لنز در سطح پشت گوشی‌ها به چشم می‌خورد و کیفیت عکاسی با همه‌ی دوربین‌ها بهینه‌تر از گذشته است. به عنوان مثال اپل در خانواده‌ی آیفون ۱۲، عکاسی در محیط تاریک با استفاده از همه‌ی دوربین‌ها را بهینه‌سازی کرده و لزوماً نباید از دوربین اولتراواید یا تله‌فوتو برای این منظور استفاده کنید.

آشنایی با عملکرد Night Mode یا حالت تاریک در اپ دوربین گوشی‌ها

گوگل هم قابلیتی به اسم Night Sight معرفی کرده که کیفیت عکاسی در محیط کم‌نور را ارتقا می‌دهد. البته گوگل اخیراً قابلیت دیگری برای عکاسی از آسمان شب نیز معرفی کرده که مختص دوربین گوشی‌های رده‌اول نیست بلکه در اغلب گوشی‌ها قابل استفاده است.

آشنایی با حالت شب یا Night Mode

قبل از معرفی ویژگی‌های حالت شب، بهتر است به چند مفهوم مهم عکاسی اشاره کنیم:

  • Exposure یا پرتوگیری: به میزان روشنایی که به حسگر دوربین می‌رسد، اکسپوژر گفته می‌شود و مشخص‌کننده‌ی میزان روشنایی عکس است.
  • Shutter Speed یا سرعت شاتر یا زمان شاتر: مدت زمان باز ماندن دریچه‌ی ورود نور را سرعت شاتر می‌گویند. البته با توجه به این که این عدد بر حسب ثانیه بیان می‌شود، بهتر است به آن زمان شاتر بگوییم. هر چه زمان شاتر بیشتر باشد، به این معنی است که دریچه‌ی ورود روشنایی برای مدت بیشتری باز بوده و طبعاً روشنایی بیشتر دریافت شده و عکس روشن‌تر خواهد بود.
  • Dynamic Range یا محدوده‌ی دینامیک: به نسبت روشنایی هایلایت‌ها یا روشن‌ترین نقاط تصویر به روشنایی بخش‌های تاریک عکس نظیر سایه‌ها، محدوده‌ی دینامیکی گفته می‌شود.
  • HDR یا High Dynamic Range: این عبارت اختصاری در مقال تلویزیون و نمایشگر و بازی‌ها و همین‌طور عکاسی و فیلم‌برداری، مفهوم متفاوتی دارد. در عکاسی منظور از حالت HDR این است که دوربین چند تصویر با روشنایی متفاوت بگیرد و سپس عکس‌ها را ترکیب کند تا جزئیات بیشتری در بخش‌های تاریک و همین‌طور روشن دیده شود.

اما حالت شب یا Night Mode دقیقاً چه تنظیماتی را بهینه می‌کند؟

بسته به گوشی و اپلیکیشن عکاسی که استفاده می‌کنید، تنظیمات حالت شب متفاوت است. در برخی از گوشی‌ها، حالت شب به صورت خودکار و در زمانی که روشنایی محیط کم است، فعال می‌شود و در برخی دیگر می‌بایست این حالت را به صورت دستی فعال کنید. اولین و مهم‌ترین تفاوت حالت شب با عکاسی معمولی در این است که ثبت عکس بیشتر طول می‌کشد. در واقع زمان شاتر بیشتر می‌شود تا روشنایی بیشتری جذب شود و جزئیاتی که به طور معمول ثبت نمی‌شود، در عکس دیده شود.

آشنایی با عملکرد Night Mode یا حالت تاریک در اپ دوربین گوشی‌ها

در برخی از گوشی‌ها و اپ‌های دوربین، زمانی که Night Mode را فعال می‌کنید، حساسیت نورسنجی یا به عبارت دیگر عدد ISO روی مقادیر بالاتری تنظیم می‌شود تا روشنایی بیشتر شود که البته اثر منفی آن، افزایش نویز است. لذا در برخی از گوشی‌ها، عدد ISO در حالت شب نسبتاً پایین است تا نویز کمتری در عکس ثبت شود.

نکته‌ی دیگر این است که در حالت شب، به نوعی از روش‌های عکاسی HDR استفاده می‌شود. به عبارت دیگر به جای یک عکس، چند عکس با سرعت شاتر متفاوت ثبت می‌شود و سپس با پردازش تصویر، عکس‌ها از نظر موقعیت اجسام تطبیق داده شده و ترکیب می‌شود.

در حالت شب برخی از اپ‌های عکاسی، کاربر می‌تواند مدت زمان شاتر را به صورت دلخواه و دستی تنظیم کند اما در بیشتر گوشی‌ها و اپ‌های عکاسی، سرعت شاتر به صورت خودکار و متناسب با روشنایی محیط تنظیم می‌شود.

ویژگی دیگر حالت شب، ترکیب کردن خروجی چند پیکسل مجاور از حسگر برای روشن‌تر کردن عکس و کاهش نویز است. به این تکنیک، Pixel Binning گفته می‌شود و به عبارتی به جای یک عکس رزولوشن بالا، عکسی با رزولوشن پایین‌تر اما نویز و روشنایی بهینه‌تر ثبت می‌شود.

تفاوت در حالت شب اپ دوربین گوشی‌های مختلف

خوشبختانه این روزها در اغلب اپلیکیشن‌های عکاسی، حالت شب در نظر گرفته شده و حتی اگر گوشی رده پایین خریده باشید هم ممکن است در اپ دوربین آن، حالتی به اسم Night Mode وجود داشته باشد. حتی اگر این حالت پیش‌بینی نشده باشد، می‌توانید با استفاده از سایر اپ‌های دوربین، در محیط تاریک عکس‌های بهتری ثبت کنید.

آشنایی با عملکرد Night Mode یا حالت تاریک در اپ دوربین گوشی‌ها

نکته‌ی مهم این است که الگوریتم‌هایی که برای انتخاب بهینه‌ی تنظیمات عکاسی و همین‌طور ترکیب کردن عکس‌ها در گوشی‌های مختلف استفاده می‌شود، یکسان نیست. در واقع گوگل، اپل، سامسونگ، ال‌جی، شیائومی، هوآوی و غیره، هر یک طی چند سال تحقیق و توسعه، به روش‌های خاص خود رسیده‌اند و در نتیجه حتی اگر حسگر دو گوشی دقیقاً یک مدل خاص باشد و لنز و دیگر بخش‌ها نیز یکسان باشد، زمانی که حالت شب را فعال می‌کنید، نتیجه‌ی عکاسی یکسان نیست.

در برخی محصولات با فعال کردن Night Mode، بخش‌های روشن و منابع نور بیش از حد روشن و نورانی می‌شوند و در برخی دیگر بخش‌های تاریک تصویر، نویز نسبتاً زیادی دارد و در برخی گوشی‌ها هم ممکن است حالت شب موجب تار شدن تصویر و شکل‌گیری دنباله در اطراف اجسام متحرک شود. در واقع حالت شب برای عکس گرفتن از سوژه‌هایی که حرکت و لرزش زیادی دارند، مناسب نیست و توصیه می‌شود که حتماً از سه‌پایه استفاده کنید یا گوشی را روی سطحی ثابت و بدون لرزش قرار دهید.