دو پیام‌رسان محبوب واتس‌اپ و اسکایپ دارای قابلیت تماس ویدیویی هستند و با حساب کاربری رایگان می‌توانید با یک یا چند نفر تماس ویدیویی برقرار کنید. البته در هر صورت می‌بایست هزینه‌ی اینترنت مصرفی را پرداخت کنید. سوال این است که کدام پیام‌رسان از نظر کم و کیف تماس ویدیویی و امکانات جانبی، گزینه‌ی بهتری است؟

در این مقاله به مقایسه کردن WhatsApp و Skype از نظر امکانات مرتبط با تماس ویدیویی و کیفیت تماس ویدیویی می‌پردازیم. با ما همراه شوید تا مقایسه‌ای جامع داشته باشیم.

کیفیت ویدیو در اسکایپ و واتس‌اپ

قبل از هر چیز بهتر است هدف از طراحی اسکایپ و واتس‌اپ را بدانیم تا نقاط قوت و ضعف تا حدی روشن شود.

پیام‌رسان اسکایپ برای تماس اینترنتی از طریق کامپیوتر طراحی شده است. لذا کیفیت ویدیو در تماس ویدیویی Skype بالاتر از پیام‌رسان‌هایی است که در درجه‌ی اول برای تماس ویدیویی از طریق گوشی‌ها طراحی شده‌اند.

کاربران ویندوز یا مک‌او‌اس که از اسکایپ استفاده می‌کنند، به جز تماس ویدیویی به امکانات دیگری مثل اسکرین شیرینگ، اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف، ضبط کردن تماس و غیره نیاز دارند. Skype برخی امکانات موردنیاز را دارد در حالی که برخی پیام‌رسان‌های موبایل قابلیت‌های لازم را ندارد.

اما در نقطه‌ی مقابل WhatsApp که در درجه‌ی اول برای کاربران موبایل طراحی شده، امکانات ساده‌تری دارد و برای تماس ویدیویی بر بستر اینترنت سیم‌کارت مناسب است.

توجه داشته باشید که در حال حاضر  نسخه‌ی تحت وب واتس‌اپ که در ویندوز قابل استفاده است، با وبکم‌های HD سازگار نیست. لذا باید منتظر انتشار اپی مناسب برای کاربران ویندوز و مک‌او‌اس بود. در مقابل Skype از انواع وبکم به خوبی پشتیبانی می‌کند.

ضبط تماس، ویژگی مفید اسکایپ

یکی از قابلیت‌های مفید اسکایپ این است که می‌توانید تماس صوتی و حتی تماس ویدیویی را ضبط کنید. قابلیت ضبط تماس برای کارمندانی که از ویندوز برای امور کاری استفاده می‌کنند و همین‌طور کاربران خانگی بسیار مفید است چرا که می‌توانید مکالمات را مرور کنید و نکات را یادآوری کنید.

در مقابل واتس‌اپ چنین قابلیتی ندارد! البته می‌توانید از صفحه فیلم‌برداری کنید یا تمام صداهای اندروید و iOS را ضبط کنید که راهکاری جانبی است.

تماس گروهی و برتری اسکایپ

در هر دو پیام‌رسان قابلیت تماس ویدیویی با چند نفر به صورت هم‌زمان وجود دارد. به این کار ویدیو کنفرانس یا کنفرانس ویدیویی گفته می‌شود. در اسکایپ می‌توانید به صورت همزمان با حداکثر ۵۰ نفر تماس ویدیویی برقرار کنید! در واتس‌اپ در حال حاضر فقط با ۴ نفر می‌توان تماس ویدیویی برقرار کرد.

مقایسه واتس‌اپ و اسکایپ از نظر تماس ویدیویی، کدام بهتر است؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی برقراری تماس ویدیویی در واتس‌اپ به مقالات زیر توجه فرمایید:

امنیت و حریم خصوصی واتس‌اپ در برابر اسکایپ

هر دو پیام‌رسان برای حفاظت از حریم خصوصی کاربر، از رمزگذاری بهره می‌برند اما WhatsApp به صورت پیش‌فرض رمزگذاری سراسری را فعال کرده است و این یعنی حتی توسعه‌دهندگان واتس‌اپ هم نمی‌توانند پیام‌های شما را رویت کنند.

مقایسه واتس‌اپ و اسکایپ از نظر تماس ویدیویی، کدام بهتر است؟

در اسکایپ هم رمزگذاری سراسری وجود دارد اما به صورت پیش‌فرض فعال نیست. لذا می‌توان گفت که واتس‌اپ برای مکالمات و چت‌های شخصی، گزینه‌ی بهتری است.

البته توجه داشته باشید که همه‌ی توسعه‌دهندگان پیام‌رسان‌های امروزی مدعی هستند که از اطلاعات کاربران استفاده نمی‌کنند اما تجربه نشان داده که بسیاری از ادعاها در نهایت فریب اذهان عمومی بوده است! در حال حاضر واتس‌اپ متعلق به فیس‌بوک است و اسکایپ نیز از محصولات مایکروسافت است.

فضای ابری

در پیام‌رسان Skype به صورت پیش‌فرض پیام‌های شما از طریق سرویس ابری همگام‌سازی می‌شود و می‌توانید از طریق گوشی اندرویدی، آیفون و آیپد، ویندوز، مک‌او‌اس و حتی لینوکس به پیام‌ها دسترسی پیدا کنید. در واقع اپلیکیشن اسکایپ برای تمام سیستم عامل‌ها منتشر شده است که مزیتی مهم و اساسی است.

اما در مقابل محدودیت‌های واتس‌اپ را داریم که اپلیکیشن تحت وب آن در همه‌ی پلتفرم‌ها قابل استفاده است اما امکانات محدودی دارد. به علاوه واتس‌اپ فضای ذخیره‌سازی ابری در اختیار شما قرار نمی‌دهد. لذا اگر گوشی خودتان را گم یا خراب کنید و گوشی جدیدی خریداری کنید، بسیاری از پیام‌ها و فایل‌ها از دسترس خارج است! لذا می‌بایست مرتباً از همه‌چیز بکاپ تهیه کنید.

مقایسه واتس‌اپ و اسکایپ از نظر تماس ویدیویی، کدام بهتر است؟

برای اطلاعات بیشتر در مورد اپلیکیشن WhatsApp و پیامدهای حذف کردن آن به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

پایداری و ثبات عملکرد

پیام‌رسان اسکایپ در گذشته از نظر ثبات عملکرد بسیار عالی بود اما از زمانی که مایکروسافت این پیام‌رسان را تصاحب کرده و توسعه می‌دهد، مشکلات بیشتری در مورد آن گزارش می‌شود. البته وضعیت به قدری وخیم نیست که بگوییم این پیام‌رسان مرتباً هنگ و کرش می‌کند! اما در مقایسه با واتس‌اپ که معمولاً مشکلات بسیار کمی دارد، پایداری عملکرد اسکایپ ضعیف‌تر است.

در نهایت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که واتس‌اپ برای کاربران عمومی که از اندروید یا آیفون و آیپد استفاده می‌کنند، پیام‌رسان خوبی است اما برای استفاده از امکانات بیشتر و کاربردهای حرفه‌ای‌تر، اسکایپ گزینه‌ی بهتری است.

شما از کدام پیام‌رسان برای چت ویدیویی استفاده می‌کنید و علت چیست؟