زمانی که از مک‌های اپل استفاده نمی‌کنید، پس از مدتی بی‌کاری، سیستم به صورت خودکار به حالت Sleep یا خواب می‌رود. در حالت خواب مصرف باتری یا مصرف برق بسیار پایین است و در عین حال سیستم آماده‌ی روشن شدن و استفاده‌ی مجدد است. به عبارت برنامه‌ها باز می‌ماند و با روشن شدن سیستم، سریعاً می‌توان از نرم‌افزارها مثل قبل استفاده کرد.

در مک‌او‌اس برای تنظیم کردن مدت زمان تأخیر سیستم قبل از Sleep، از ترمینال استفاده کرد. در System Preferences که پنجره‌ای گرافیکی و حاوی تنظیمات سیستمی است، گزینه‌ای برای این مهم وجود ندارد. در ادامه به دستورات مربوطه می‌پردازیم.

توجه کنید که در تنظیمات macOS و بخش Energy Saver می‌توانید مدت زمان بیکاری سیستم قبل از خاموش شدن صفحه نمایش را مشخص کنید و برای این کار نیازی به استفاده از دستورات در محیط Terminal نیست.

دستورات تنظیم تأخیر قبل از Sleep در macOS

ابتدا با مراجعه به فولدر Applications یا از دیگر روش‌ها، اپلیکیشن Terminal یا واسط خط دستور را اجرا کنید.

دستور زیر را در محیط ترمینال وارد کرده و Enter را فشار دهید.

pmset -g

نتیجه نمایش اطلاعات مربوط به Sleep و از جمله تأخیر قبل از اسلیپ شدن سیستم است که البته برحسب دقیقه بیان می‌شود. به عدد روبروی عبارت Sleep توجه کنید که البته در صورت تغییر ندادن مقدار پیش‌فرض، نمایش داده نمی‌شود.

آموزش تغییر دادن زمان تأخیر قبل از Sleep شدن مک‌بوک و آی‌مک

و اما برای تغییر آن دستور زیر را وارد کنید و به جای MINUTES، دقایق موردنظر را قرار بدهید.

sudo pmset -a sleep MINUTES

به عنوان مثال برای اسلیپ کردن سیستم به صورت خودکار و پس از ۱۰ دقیقه بیکاری، دستور زیر را وارد کرده و Enter را فشار دهید:

sudo pmset -a sleep 10

اگر پس از زدن کلید Enter در مورد پسورد حساب ادمین سوال شد، آن را وارد کنید. به این ترتیب مدت زمان تأخیر قبل از اسلیپ تغییر می‌کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از این تغییر، عدد ۱۰ روبروی Sleep درج می‌شود:

آموزش تغییر دادن زمان تأخیر قبل از Sleep شدن مک‌بوک و آی‌مک