برای مدیریت سرور از راه دور از طریق ویندوز ۱۰ می‌توان از ابزارهایی که مایکروسافت تحت عنوان RSAT ارایه کرده، استفاده کرد. RSAT در حقیقت مجموعه‌ای از نرم‌افزارها برای مدیران شبکه و متخصصین IT است. با بروزرسانی ۱۸۰۹ ویندوز ۱۰، این مجموعه به صورت یک بسته‌ی اضافی روی ویندوز ۱۰ نصب می‌شود و در حقیقت از جمله Optional Features ویندوز ۱۰ است.

در ادامه ابتدا به روش نصب کردن RSAT‌ در ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۱۸۰۹ و نسخه‌های قدیمی‌تر و جدیدتر می‌پردازیم. با ما باشید.

مجموعه نرم‌افزار‌های مدیریت سرویس از راه دور یا به صورت ریموت که Remote Server Administration Tools نامیده شده و به به اختصار RSAT گفته می‌شود، شامل ابزار مدیریت سرور، کنسول مدیریتی مایکروسافت یا MMC، کنسول‌های مختلف دیگر و cmdlet مخصوص PowerShell و ابزارهای مختلف دیگری است که از طریق واسط خط دستور در Windows Server اجرا می‌شوند. بنابراین RSAT برای مدیران سرور و شبکه بسیار مفید و کاربردی است.

مایکروسافت تصمیم گرفته که از این پس بسته‌ی RSAT را به صورت یک پکیج اضافی و انتخابی ارایه کند تا کاربر در صورت نیاز آن را نصب و فعال کند. این تغییر رویه از نسخه‌ی ۱۸۰۹ یا به عبارت دیگر بروزرسانی ماه اکتوبر ۲۰۱۸ رخ داده است. اگر از این نسخه و نسخه‌های بعدی استفاده می‌کنید، توجه کنید که می‌بایست RSAT را قبل از استفاده، نصب کنید.

روش نصب کردن RSAT در ویندوز ۱۰

توجه کنید که RSAT را از وب‌سایت رسمی مایکروسافت دانلود کنید تا بسته‌ی دانلود شده کاملاً قابل‌اعتماد و اصلی باشد. روش فعال کردن این مجموعه نرم‌افزار در نسخه‌های جدید ویندوز ۱۰ به این صورت است:

با کلید میانبر Win + I اپلیکیشن تنظیمات ویندوز ۱۰ را اجرا کنید.

روی Apps کلیک کنید و در صفحه‌ی بعدی روی Apps & Features در ستون کناری کلیک کنید.

حال روی Manage Optional Features کلیک کنید و سپس Add a Feature را انتخاب کنید. به این ترتیب لیست قابلیت‌های اضافی که قابل نصب است، نمایان می‌شود.

اسکرول کنید و گزینه‌ی مربوط به RSAT را پیدا کنید.

در حال حاضر ۱۸ ابزار مختلف در این بسته وجود دارد. روی مواردی که لازم دارید کلیک کرده و روی دکمه‌ی Install کلیک کنید تا نصب انجام شود. با برگشتن به صفحه‌ی قبلی می‌توانید پیشرفت فرآیند نصب را مشاهده کنید.

آموزش نصب RSAT برای مدیریت سرور از راه دور در ویندوز ۱۰

در صورت می‌توانید نصب کردن RSAT را از طریق دستورات cmd نیز انجام بدهید. برای این کار می‌بایست از دستور DISM استفاده کنید که اطلاعات مربوط به آن در وب‌سایت رسمی مایکروسافت موجود است.

حذف کردن ابزارهای RSAT در ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۱۸۰۹ به بعد

در صورت عدم نیاز به ابزارهای RSAT می‌توانید هر موردی که لازم ندارید را به صورت مجزا حذف کنید. برای این کار به بخشی اپلیکیشن‌ها در Settings مراجعه کنید روی Manage optional features کلیک کنید. به این ترتیب لیست موارد نصب شده نمایش داده می‌شود. می‌توانید روی هر آیتم نامطلوب کلیک کرده و سپس روی Uninstall کلیک کنید تا حذف نصب شود.

آموزش نصب RSAT برای مدیریت سرور از راه دور در ویندوز ۱۰

دقت کنید که برخی از ابزارهای نصب شده برای اجرای صحیح، نیاز به دیگر ابزارها دارند. بنابراین قبل از حذف کردن ابزارهای مستقل، می‌بایست موارد وابسته را Uninstall کنید.

به صورت مشابه برای حذف کردن ویژگی‌های اضافی ویندوز می‌توانید از دستور DISM /remove-capability در cmd استفاده کنید.

نصب کردن RSAT در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز ۱۰

برای نصب کردن مجموعه ابزارهای مدیریت سرور به صورت ریموت یا RSAT روی نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز ۱۰، می‌توانید به این صفحه از سایت مایکروسافت مراجعه کنید و بسته‌ی موردنیاز را با مشخص کردن زبان موردنظر، دانلود کنید.

برای مدیریت کردن بسته‌های نصب شده و به عبارت دیگر حذف کردن موارد غیرضروری می‌بایست از همان بخش اپلیکیشن Settings که با عنوان Manage Optional Features تعریف شده، استفاده کنید.