تکنولوژی Bluetooth در گذر زمان پیشرفت زیادی کرده و این روزها برخی موضوعات که در گذشته مطرح بوده، صحیح نیست. به عنوان مثال مقوله‌ی زیاد بودن مصرف باتری چندان صحیح نیست و می‌توان بلوتوث را روشن باقی گذاشت. از طرفی برخی باورهای غلط در مورد بلوتوث رایج شده مثل کم بودن فاصله‌ی کاری یا برقراری امنیت کامل در صورت مخفی کردن آدرس وسیله‌ی بلوتوثی.

در این مقاله می‌خواهیم به ۵ اشتباه رایج در مورد استفاده از بلوتوث اشاره کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

یکی از راهکارهای ساده و کم‌مصرف برای ارتباط بی‌سیم، بلوتوث است. تقریباً در هر گوشی و تبلتی این قابلیت وجود دارد و تنوع وسایل جانبی نیز بسیار زیاد است. اما در استفاده از بلوتوث، می‌بایست به نکاتی توجه کنید که امنیت، عمر باتری و کیفیت ارتباط بی‌سیم را بهینه می‌کند. در ادامه به ۵ باور غلط در مورد بلوتوث می‌پردازیم.

فعال بودن بلوتوث عمر باتری را کم می‌کند!

سال‌ها پیش زمانی که نسخه‌های اول و دوم Bluetooth در وسایل همراه و از جمله گوشی‌ها استفاده می‌شد، روشن بودن این ارتباط بی‌سیم روی عمر باتری اثر منفی محسوسی می‌گذاشت. در واقع زمانی که بلوتوث فعال است و گوشی مرتباً به دنبال وسایل مرتبط‌شده‌ی قبلی است و جستجو انجام می‌دهد، مقداری باتری مصرف می‌شود. اما حالا چطور؟

۵ اشتباه متداول در مورد بلوتوث: از مصرف باتری گرفته تا امنیت و فاصله عملکرد

در حال حاضر که بلوتوث ۴.۰ و نسخه‌های جدیدتر در وسایل مختلف استفاده می‌شود، ماژولی به اسم Low Energy و به اختصار BLE برای کاهش مصرف باتری نیز اضافه شده است.

بلوتوث کم‌مصرف یا BLE تکنولوژی پیشرفته‌تری دارد و جستجو برای یافتن وسایل Pair یا جفت‌شده را با مصرف باتری کمتری نسبت به نسل‌های قدیمی انجام می‌دهد.

از طرفی پس از برقراری ارتباط بلوتوث، اگر نوع اتصال به گونه‌ای باشد که نیازی به حالت معمولی نباشد، بلوتوث کم‌مصرف وارد عمل می‌شود و در نتیجه مصرف باتری را به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. به عنوان مثال اگر هدفون بلوتوثی خویش را به گوشی متصل کنید و موسیقی یا صدایی پخش نشود، حالت کم‌مصرف فعال است و مصرف باتری برای حفظ ارتباط بی‌سیم بلوتوثی بسیار کم خواهد بود.

۵ اشتباه متداول در مورد بلوتوث: از مصرف باتری گرفته تا امنیت و فاصله عملکرد

اگر به اعداد و ارقام علاقه دارید، بد نیست بدانید که بلوتوث قدیمی معمولاً مصرفی در حد ۱ وات داشته در حالی که بلوتوث کم‌مصرف، حین عملکرد وسایل توان مصرفی ۰.۰۱ الی ۰.۵ وات دارد. در واقع در حالتی که کاربری خاصی صورت نگیرد، مصرف باتری ممکن است به یک صدم وات برسد!

این نکته را نیز فراموش نکنید که گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی و همین‌طور لپ‌تاپ‌ها، باتری بزرگ‌تری دارند و با توجه به ظرفیت باتری، مقداری که برای ارتباط بلوتوثی مصرف می‌شود، درصد کمتر از ظرفیت باتری خواهد بود.

بنابراین از این پس بهتر است این جمله را فراموش کنید که فعال بودن بلوتوث باعث سریع خالی شدن باتری می‌شود.

بلوتوث برای سلامتی مضر است

بسیاری از ادعاهای غیرعلمی در مورد استفاده از تکنولوژی‌های امروزی، اشتباه است و از جمله مضر بودن ارتباط بی‌سیم بلوتوث برای سلامتی انسان. در واقع هنوز سند علمی خاصی که مضر بودن Bluetooth را اثبات کند، وجود ندارد. البته برخی محصولات بلوتوثی از نظر میزان تشعشع، وضعیت بهتری دارد اما در مجموع توان خروجی بلوتوث برای گروه اول وسایل، فقط ۱۰۰ میلی‌وات یا یک‌دهم وات است و این توان اندک، مشکل خاصی ایجاد می‌شود.

البته توجه داشته باشید که بسیار از محصولات بلوتوثی، حداکثر ۱ میلی‌وات خروجی دارند که باز هم کمتر است.

و مقایسه‌ای با دیگر راهکارهای ارتباطی بی‌سیم که موج الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند داشته باشیم: شبکه‌ی نسل سوم و چهارم یا به اختصار 3G و 4G که از خدمات مفید آن اینترنت بی‌سیم است، حین برقرار اتصال اینترنتی، خروجی بالاتری در حدود ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ میلی‌وات دارند که حداقل ۱۰ برابر بیشتر از بلوتوث است.

بنابراین بلوتوث ضرری برای سلامتی کاربر ندارد و اگر واقعاً نگران سلامتی خویش هستید، بهتر است ابتدا گوشی و تبلت را از خویش دور کنید چرا که اگر ضرری مطرح باشد، به مراتب مضرتر است.

بلوتوث فقط در اتاق‌های کوچک پاسخگوست

بلوتوث از نظر فاصله‌ی ارتباطی وسایل، محدودتر از وای-فای است اما قدرت آن به گونه‌ای نیست که فقط در فاصله‌ی اندک قابل استفاده باشد. در واقع ارتباط بلوتوثی در سه کلاس ضعیف و متوسط و قوی طبقه‌بندی می‌شود که فاصله‌ی عملکردی متفاوتی دارند:

  • بلوتوث کلاس ۳ با فاصله‌ی کارکردی کمتر از ۱۰ متر
  • بلوتوث کلاس ۲ با فاصله‌ی عملکردی کدود ۱۰ متر
  • بلوتوث کلاس ۱ با فاصله‌ی کاری حدود ۱۰۰ متر

محصولات معمولی و به خصوص کم‌مصرف، در دسته‌ی اول قرار می‌گیرد و نباید فاصله را به بیش از ۱۰ متر برسانید. در واقع فاصله‌ی مفید و کاربردی فقط چند متر است اما توجه داشته باشید که حتی اگر یک یا دو دیوار بین وسایل بلوتوثی وجود داشته باشد هم ارتباط بی‌سیم معمولاً برقرار می‌شود و کیفیت آن قابل قبول است.

برخی گوشی‌ها و تبلت‌ها بلوتوث کلاس ۲ دارند که قوی‌تر است و طبعاً فاصله‌ی مفید عملکرد آن بیشتر است.

۵ اشتباه متداول در مورد بلوتوث: از مصرف باتری گرفته تا امنیت و فاصله عملکرد

در صورت قطع و وصل شدن ارتباط Bluetooth، حتی‌الامکان موانعی مثل دیوارهای ضخیم و به خصوص اشیاء فلزی را از خط دید بین گوشی و وسیله‌ی بلوتوثی حذف کنید.

وسیله‌ی بلوتوث مخفی، امن است

برای برقراری ارتباط بین وسایل بلوتوثی، معمولاً می‌بایست حالت قابل‌رویت بودن یا به زبان دیگر discoverable بودن را فعال کرد. در این صورت وسیله توسط وسایل بلوتوثی اطراف آن شناسایی می‌شود.

۵ اشتباه متداول در مورد بلوتوث: از مصرف باتری گرفته تا امنیت و فاصله عملکرد

برخی کاربران تصور می‌کنند که اگر این حالت فعال نباشد و در واقع کسی نتواند ابزار بلوتوثی ما را رویت کند، امنیت کامل برقرار است! اما این باور غلط ممکن است به هک شدن و سوء استفاده از گوشی یا تبلت شما منجر شود.

در حالت غیرقابل‌رویت یا مخفی، آدرس ابزار بلوتوثی یا Bluetooth Device Address که به اختصار BDA گفته می‌شود، مخفی است اما هکرها می‌توانند با روش‌های جدیدی، BDA را پیدا کرده و نفوذ کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات که نفوذ را ساده می‌کند، پسورد پیش‌فرض است که در اغلب محصولات بلوتوثی ۰۰۰۰ یا ۱۲۳۴ است. به عبارت دیگر هکر با داشتن BDA می‌تواند به گوشی و تبلت شما دسترسی پیدا کند. برای حل کردن این مشکل بزرگ، به تنظیمات بلوتوث رجوع کرده و PIN چهار رقمی را تغییر بدهید. به علاوه هیچ گاه در زمانی که از بلوتوث استفاده نمی‌کنید، آن را روشن باقی نگذارید.

سرقت اطلاعات، ارسال اسپم از طریق گوشی شما که اصطلاحاً Bluejacking گفته می‌شود، دو سوء استفاده‌ی متداول از وسایل بلوتوثی است.

تداخل بلوتوث و وای‌-فای

بلوتوث هم مثل وای-فای و بسیاری از روش‌های ارتباطی بی‌سیم بین محصولات الکترونیکی، از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند تا داده‌ها را ارسال یا دریافت کند. این فرکانس ارتباطی حتی در اجاق‌های مایکروویو نیز استفاده می‌شود اما توان بسیار بالاتر است.

۵ اشتباه متداول در مورد بلوتوث: از مصرف باتری گرفته تا امنیت و فاصله عملکرد

بنابراین برخی کاربران تصور می‌کنند که اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث در مجاور وسایل مجهز به وای-فای موجب افت سرعت و کیفیت ارتباط می‌شود. این تفکر تا حد زیادی اشتباه است. اما چرا؟

در تکنولوژی Bluetooth مقوله‌ای به اسم فرکانس پرشی آداپتیو وجود دارد که با معرفی Bluetooth 5.0 پیشرفت خوبی کرده است. فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به کانال‌های فرکانسی کوچکی با فرکانس بین ۲۴۰۰ مگاهرتز الی ۲۴۸۳.۵ مگاهرتز تقسیم می‌شود. بلوتوث برای ارتباط، از دو کانال فرکانسی استفاده می‌کند که هر یک در ۵۰ درصد مواقع استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر فرکانس دقیق ارتباطی سریعاً از یکی به دیگری تغییر می‌کند.

نتیجه این است که ممکن است ارتباط بلوتوثی هیچ تداخلی با ارتباط وسایل بی‌سیم از طریق وای-فای نداشته باشد.

در مورد وای-فای نیز اگر کانال ارتباطی وسایلی مثل موس و کیبورد، مودم یا روتر و غیره را به صورت متفاوت انتخاب کنید، میزان تداخل الکترومغناطیسی به مراتب کاهش پیدا می‌کند.