باتری گوشی در گذر زمان فرسوده می‌شود و مثل روزهای اول شارژ نگه نمی‌دارد و همین‌طور سرعت شارژ شدن کمتر و کمتر می‌شود. یکی از مشکلات عجیب گوشی‌های اندرویدی و همین‌طور آیفون این است که باتری از حالت کالیبره خارج می‌شود و در نتیجه عددی که به عنوان درصد شارژ گزارش می‌شود، دقیق نیست. ممکن است زمانی که گوشی ظاهراً ۲۰ یا ۳۰ درصد شارژ دارد، ناگهان خاموش شود!

در این مقاله به روش  کالیبره کردن باتری گوشی‌های اندرویدی می‌پردازیم و نکاتی در رابطه با سلامت باتری را بررسی می‌کنیم.

بررسی ظاهری باتری و در صورت نیاز تعویض باتری

قبل از کالیبره کردن باتری، توجه کنید که تنها مشکل باتری‌ها این نیست که از حالت کالیبره خارج می‌شوند بلکه ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد. بهتر است قبل از کالیبره کردن، کاور پشت گوشی را باز کنید و نگاهی به باتری بیاندازید.

نحوه کالیبره کردن باتری وسایل اندرویدی با روش اصولی

اگر باتری گوشی باد کرده است و مقدار باد کردن پوسته‌ی باتری قابل توجه است، می‌بایست آن را تعویض کنید چرا که خطر انفجار باتری و آتش گرفتن گوشی وجود دارد. دقت کنید که روی باتری اثر خراش و سوراخ و حتی فرورفتگی بر اثر ضربه به بدنه‌ی گوشی وجود نداشته باشد.

در هر صورت اگر چند سالی است که از گوشی استفاده کرده‌اید و باتری گوشی فرسوده شده یا اشکال ظاهری در آن مشهود است، دقت کنید که باتری جدید را از مراکز قابل‌اطمینان تهیه کنید. باتری بی‌کیفیت ممکن است از نظر ظرفیت به نظر برسند اما پایین بودن ولتاژ یا جریان‌دهی ضعیف مشکلات عجیبی ایجاد می‌کند.

کالیبره کردن باتری فرسوده چندان مفید واقع نمی‌شود چرا مشکل سریع خالی شدن شارژ باتری یا دیر شارژ شدن باتری رفع نمی‌شود.

در مورد مشکل کند شارژ شدن یا شارژ نشدن، دقت کنید که ممکن است کابل USB یا شارژر و یا سوکت شارژ گوشی خراب باشد. حتی ممکن است در محل اتصال باتری به پین‌های باتری، سولفات یا چربی و گردوخاک جمع شده باشد و امکان جریان‌دهی عادی وجود نداشته باشد. این موارد مستقل از مشکل باتری است.

باتری را بی‌دلیل و مرتباً کالیبره نکنید!

کالیبره کردن فرآیندی است که شامل خالی کردن کامل شارژ باتری و پر کردن کامل آن می‌شود. خالی کردن کامل برای باتری مضر است و لذا اگر در نمایش درصد شارژ باتری مشکلی وجود ندارد یا سرعت شارژ و سرعت دشارژ باتری معمولی به نظر می‌رسد، از کالیبره کردن خودداری کنید!

در واقع اگر مرتباً باتری را کالیبره کنید یا از گوشی به گونه‌ای استفاده کنید که شارژ باتری مرتباً به صفر برسد، عمر باتری کمتر می‌شود. این نکته در مورد باتری لپ‌تاپ و تبلت و در حالت کلی همه‌ی وسایل مجهز به باتری لیتیوم-پلیمر و لیتیوم-یون مصداق دارد.

در استفاده از آیفون و آیپد و لپ‌تاپ نیز دقت کنید که باتری کاملاً خالی نشود و حتی بهتر است زمانی که سطح شارژ به ۲۰ درصد رسید، کابل شارژ را متصل کنید و نگذارید که میزان شارژ کمتر شود.

نحوه کالیبره کردن باتری وسایل اندرویدی با روش اصولی

بهتر است هر ۳ ماه یک مرتبه باتری را کالیبره کنید و اگر مشکلی وجود ندارد، ۶ ماه یک بار این کار را انجام بدهید.

نحوه کالیبره کردن باتری گوشی و تبلت اندرویدی

برای کالیبره کردن باتری می‌بایست کاری کنید که سطح شارژ باتری به صفر درصد برسد و گوشی خودبه‌خود خاموش شود. با توجه به اینکه بیشتر محصولات اندرویدی برای جلوگیری از صفر شدن شارژ باتری، زمانی که میزان شارژ به ۱ یا ۲ درصد می‌رسد، به صورت خودکار خاموش می‌شوند، می‌توانید پس از خاموش شدن گوشی، آن را روشن کنید و چند بار این کار را انجام بدهید تا سرانجام شارژ باتری به صفر برسد و دیگر گوشی روشن نشود!

روش دیگر این است که وارد منوی ریکاوری دیوایس اندرویدی شوید و در این منو گوشی را روشن باقی بگذارید. در این صورت گوشی روشن می‌ماند تا زمانی که باتری کاملاً تخلیه شود.

پس از خالی شدن شارژ، کمی صبر کنید و سپس گوشی را به شارژر متصل کنید. تا زمانی که سطح شارژ به ۱۰۰ درصد نرسیده، از گوشی استفاده نکنید و حتی دکمه‌ی پاور را فشار ندهید که اندروید بوت شود.

نحوه کالیبره کردن باتری وسایل اندرویدی با روش اصولی

در نهایت زمانی که باتری ۱۰۰ درصد شارژ شد، کمی صبر کنید و سپس شارژر را جدا کنید.

اکنون می‌توانید گوشی را روشن کنید تا سیستم عامل اندروید بوت شود. اگر پس از بوت شدن اندروید، متوجه شدید که درصد شارژ ۱۰۰ نیست، شارژر را متصل کنید و صبر کنید تا میزان شارژ به ۱۰۰ درصد برسد و سپس شارژر را جدا کنید. ممکن است پس از جدا کردن شارژر، درصد شارژ مجدداً کمتر از ۱۰۰ بشود، در این صورت شارژر را مجدداً وصل کرده و پس از لحظاتی جدا کنید. این کار را تا زمانی که درصد شارژ ۱۰۰ درصد گزارش شود، تکرار کنید.

اکنون باتری احتمالاً کالیبره شده است اما برخی متخصصین توصیه می‌کنند که در این حالت هم یک بار دیگر شارژ باتری را تا انتها خالی کنید و سپس باتری را کاملاً شارژ کنید. با ۲ بار خالی کردن کامل شارژ باتری و پر کردن مجدد آن، باتری کالیبره می‌شود.

اما مفهوم کالیبره کردن: با این کار مشخص می‌شود که سطح شارژ ۰ و سطح شارژ ۱۰۰ دقیقاً چقدر است. لذا از این پس درصد شارژ باتری به شکل صحیح نمایش داده می‌شود.

نحوه کالیبره کردن باتری وسایل اندرویدی با روش اصولی

از اپ‌های کالیبره کردن باتری استفاده نکنید!

اگر گوشی یا تبلت شما قبلاً روت شده باشد، می‌توانید فایل‌های سیستمی اندروید را دستکاری و حتی حذف کنید! یک روش کالیبره کردن باتری این است که فایلی به اسم batterystats.bin را پاکسازی کنید. این روش توصیه نمی‌شود به خصوص که برای این کار می‌بایست از اپلیکیشن‌های جانبی استفاده کنید و همین‌طور دسترسی Root را آزاد کنید. از طرف دیگر برخی متخصصین می‌گویند پاکسازی این فایل لزوماً موجب کالیبره شدن باتری نمی‌شود و حتی بی‌اثر است!

بنابراین از اپ‌هایی که با دسترسی روت برای حذف کردن فایل batterystats.bin اقدام می‌کنند، استفاده نکنید و به جای این کار، از روش خالی و پر کردن کامل شارژ باتری برای کالیبراسیون استفاده کنید که روش منطقی و دقیقی است.