تکنولوژی Deep Fusion Camera با انتشار iOS 13.2 در اختیار کاربران iPhone 11 و iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max قرار گرفته است. این تکنولوژی در حقیقت روش‌های پردازش تصویر برای بهینه‌سازی کیفیت عکس‌ها در محیط کم‌نور یا دارای نور معمولی است. البته با توجه به پیچیده بودن پردازش و محاسبات موردنیاز، این قابلیت در عکاسی پیاپی و همین‌طور در آیفون‌های قدیمی‌تر قابل استفاده نیست.

در ادامه با تکنولوژی Deep Fusion و روش فعال کردن آن بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با دیپ فیوژن

تکنولوژی جدید Deep Fusion یا به زبان فارسی، فوسیون عمیق، تنها در گوشی‌های آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس قابل استفاده است. این گوشی‌ها به همراه سیستم عامل iOS 13 معرفی شدند اما اپل با انتشار نسخه‌ی اخیر iOS که iOS 13.2 است، تکنولوژی Deep Fusion Camera را برای بهبود عکس‌ها اضافه کرده است. البته در خانواده‌ی آیفون ۱۱ از حسگرهای بهتری در سخت‌افزار دوربین استفاده شده و لنز اولتراواید یا دارای زاویه دید بسیار عریض نیز اضافه شده است که به برتری قابل توجه دوربین نسبت به خانواده‌ی iPhone X منجر می‌شود.

تکنولوژی Deep Fusion Camera موجب کاهش نویز و افزایش جزئیات در عکاسی در محیط کم‌نور یا محیط با نور متوسط و در واقع محیط‌های داخلی می‌شود. اپل برای نمایش اثر این تکنولوژی، تعدادی نمونه عکس ارایه کرده است که در آن افراد لباس‌های دارای بافت و جزئیات پوشیده‌اند. بافت این لباس‌ها معمولاً حین عکاسی در محیط کم‌نور از بین می‌رود اما با وجود تکنولوژی Deep Fusion Camera، بخش قابل توجهی از بافت ظریف اجسام و لباس حفظ می‌شود.

Deep Fusion Camera چطور کار می‌کند؟

بنابر اعلام اپل، در تراشه‌ی A13 که قلب آیفون ۱۱ است، این امکان پیش‌بینی شده که تصاویر به صورت پیکسل به پیکسل پردازش شود و بافت و جزئیات و نویز تمام بخش‌های عکس بهینه‌سازی شود. در واقع Deep Fusion Camera شبیه به Smart HDR دوربین آیفون عمل می‌کند که با ثبت کردن تعدادی عکس با روشنایی کم و روشنایی زیاد و سپس ترکیب کردن تصاویر، یک عکس با جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتر تهیه می‌کند. تفاوت این دو تکنولوژی در میزان داده‌هایی است که می‌بایست پردازش شود.

آشنایی با Deep Fusion در دوربین آیفون ۱۱ و روش فعالسازی آن

در تکنولوژی Deep Fusion میزان داده‌ها و محاسبات لازم برای بهینه‌سازی بافت و جزئیات و نویز، بیشتر از Smart HDR است. زمانی که کاربر دکمه‌ی شاتر را فشار می‌دهد، اگر روشنایی محیط کم یا متوسط باشد، به جای یک عکس در حقیقت ۹ عکس ثبت می‌شود! ۴ عکس با روشنایی کم و در واقع زمان شاتر کوتاه و ۴ عکس با پرتوگیری متوسط و ۱ عکس با پرتوگیری طولانی که در واقع روشن‌تر از عکس‌های قبلی است.

عکسی با پرتوگیری طولانی با بهترین عکس از میان عکس‌های تاریک‌تر ترکیب می‌شود. در واقع این عکس‌ها به صورت پیکسل به پیکسل بررسی شده و تصویری با بیشتری جزئیات تهیه می‌شود. تمام مراحل پردازش تصویر در مدت زمان ۱ ثانیه انجام می‌شود. زمانی که دکمه‌ی شاتر را لمس می‌کنید، سریعاً پردازش تصویر آغاز می‌شود و زمانی که Camera Roll را در اپ فوتوز باز می‌کنید، عکس نهایی آماده شده است! این سرعت بالا مرهون قدرت پردازشی تراشه‌ی جدید A13 Bionic اپل است.

چگونه Deep Fusion را در دوربین آیفون فعال کنیم؟

قبل از هر چیز دقت کنید که این قابلیت صرفاً در خانواده‌ی آیفون ۱۱ و به دلیل وجود تراشه‌ی A13 وجود دارد. البته در نسل‌های بعدی آیفون هم احتمالاً این قابلیت وجود خواهد داشت. از طرفی می‌بایست سیستم عامل آیفون را به iOS 13.2 بروز کنید. برای این منظور اپ Settings را اجرا کنید و روی General و Software Update تپ کنید و با اتصال به اینترنت، نسخه‌ی جدید iOS را دانلود و نصب کنید.

گام بعدی اجرا کردن اپلیکیشن Settings آیفون و تپ روی Camera است. در صفحه‌ی باز شده گزینه‌ی Photos Capture Outside the Frame را غیرفعال کنید. این گزینه مفید است و بخش خارج از فریم را در تصاویر ثبت می‌کند اما متأسفانه با Deep Fusion‌ سازگار نیست و باید غیرفعال شود.

استفاده از Deep Fusion Camera در آیفون ۱۱

تکنولوژی دیپ فیوژن مثل حالت شب به صورت دستی قابل فعال کردن نیست. حتی در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین هم متن و گزینه‌ای که به فعال بودن Deep Fusion اشاره کند، وجود ندارد و کاربر مطلع نمی‌شود.

اپل امسال در اپلیکیشن Camera آیفون، Night Mode یا حالت شب را اضافه کرده است که با ترکیب کردن تصاویر، عکسی با کیفیت بهتر ایجاد می‌کند. برای فعال کردن حالت شب، می‌بایست سوییچی را فعال کنید. البته Night Mode در عکاسی از محیط کم‌نور به صورت خودکار فعال می‌شود.

بنابراین برای فعال کردن Deep Fusion نیازی به انجام کار خاص و جدیدی نیست اما دقت کنید که این تکنولوژی فقط با لنز زاویه باز و لنز تله‌فوتو سازگار است. حین عکاسی با لنز Ultrawide، در صورت کم بودن نور محیط، Smart HDR‌ فعال می‌شود و Deep Fusion فعال نخواهد شد. به علاوه در عکاسی پیاپی یا Burst Mode که عکس‌ها سریع و پشت‌سر‌هم گرفته می‌شود، استفاده از Deep Fusion امکان‌پذیر نیست.

از کجا بفهمیم که Deep Fusion حین عکاسی فعال شده است؟

معمولاً کاربر متوجه نمی‌شود که اساساً تکنولوژی دیپ فیوژن فعال شده و عکسی که ثبت شده حاصل ترکیب چند عکس است یا خیر! در واقع کاربران و عکاسان غیرحرفه‌ای ممکن است هیچ گاه متوجه تفاوت بین برخی تصاویر نشوند. اما کاربران حرفه‌ای با مقایسه کردن عکس‌ها و به خصوص کنار هم قرار دادن دو عکس، متوجه خواهند شد که آیا Deep Fusion‌ فعال بوده است یا خیر.

آشنایی با Deep Fusion در دوربین آیفون ۱۱ و روش فعالسازی آن

معمولاً فعال بودن دیپ فیوژن حین عکاسی از اجسام دارای بافت ظریف مثل لباس بافتنی، مو، دیوار و زمین دارای بافت، گیاهان و درختان و موارد مشابه محسوس‌تر است.

در پایان به این نکته‌ی مهم توجه کنید که الگوریتم‌های پردازش تصویر در گوشی‌هایی که قدرت عکاسی بالایی دارند، متنوع و پیچیده است و معمولاً کمپانی‌ها برای روش‌های جدید بهینه‌سازی عکس، نام خاصی انتخاب نمی‌کنند! لذا ممکن است در محصولات اندرویدی هم الگوریتم‌های پردازش تصویر جدیدی اضافه شود و حتی وجود داشته باشد که عملاً شبیه به Deep Fusion اپل عمل می‌کند.