کارت‌های حافظه‌ کوچکی که در گوشی و تبلت استفاده می‌شود، microSD نام دارد و کارت حافظه‌های بزرگ‌تر که در دوربین‌ها و برخی محصولات به کار می‌رود، کارت SD نام دارد. با استفاده از آداپتور یا تبدیل، می‌توان کارت میکرو‌اس‌دی را در اسلات کارت حافظه‌ی SD قرار داد اما آیا این شیوه‌ی استفاده، برای عکاسی سریع و فیلم‌برداری 4K توسط دوربین‌های حرفه‌ای DSLR یا Mirrorless محدودیت و مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

در این مقاله می‌خواهیم به پاسخ این سوال برسیم که آیا استفاده از microSD در دوربین‌های رده‌اول کار درستی است یا بهتر است حافظه‌ی SD با سرعت بسیار بالا و طبعاً گران‌قیمت، تهیه شود. با ما باشید.

کارت حافظه‌های میکرو‌اس‌دی به دلیل کوچک بودن و افت قیمت در سال‌های اخیر، اکنون بسیار پراستفاده هستند. در بسیاری از گوشی‌ها و تبلت‌ها می‌توان با استفاده از اسلات کارت حافظه، یک کارت سریع و حجیم را برای ذخیره کردن ویدیوها و فیلم‌هایی که دانلود می‌شود و همین‌طور دیتای بازی‌های سنگین و کاربردهایی از این دست، اضافه کرد. شاید حافظه‌ی داخلی گوشی‌های رده اول که این روزها ۶۴ گیگابایت و ۱۲۸ گیگابایت و حتی بالاتر است، ظرفیت بالایی داشته باشد اما به هر حال کارت حافظه‌ها هم بسیار ارزان‌تر از چند سال پیش هستند.

برخی کاربران برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تصمیم می‌گیرد که یک کارت حافظه‌ی microSD به همراه آداپتور یا به اصطلاح تبدیل آن به کارت SD تهیه کنند و هم در دوربین حرفه‌ای خویش و هم در گوشی و تبلت، از آن استفاده کنند. تبدیل کارت میکرواس‌دی به اس‌دی، قطعه‌ای پلاستیکی درست به شکل کارت حافظه‌ی SD است. در یک سمت آن پین‌های بزرگ کانکتور موجود است و در سمت دیگر اسلاتی برای تعبیه کردن کارت حافظه‌ی کوچک‌تر. قیمت این تبدیل‌ها بسیار پایین است برای کاربری موقت بسیار عالی است.

اما به صورت مسأله توجه کنید: آیا می‌توان با استفاده از این تبدیل‌ها، کارت میکرو‌اس‌دی را در دوربین‌های رزولوشن بالا و سریع استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال ابتدا به چند نکته‌ی مهم می‌پردازیم و سپس به جمع‌بندی می‌رسیم.

تبدیل microSD به SD و افت سرعت

آداپتورهای کم‌کیفیت که طبعاً فلز به کار رفته در آن خلوص کمتری دارد و هدایت الکتریکی ضعیف‌تری دارد، اندکی افت سرعت ایجاد می‌کند. در واقع تبدیل‌ها برای استفاده‌ی موقتی طراحی شده و نه استفاده‌ی دائمی و یکی از معایب این تبدیل‌ها، افت سرعت است.

در واقع اگر کارت میکرو‌اس‌دی را بدون تبدیل در کارت‌خوان حافظه قرار بدهید، سرعت آن کمی بیشتر از حالتی است که یک تبدیل میکرو‌اس‌دی به اس‌دی در مسیر ارتباطی قرار گرفته است. البته تبدیل‌های مرغوب مشکلی از لحاظ افت سرعت ایجاد نمی‌کنند.

متأسفانه در مورد تبدیل‌ها، استاندارد سرعتی خاصی وجود ندارد و مشخص نیست که افت سرعتی که هر تبدیل ایجاد می‌کند، دقیقاً چقدر است و برای کارت حافظه‌هایی با سرعت‌های مختلف باید از چه تبدیلی استفاده کرد.

سرعت واقعی کارت‌های microSD چقدر است؟

این روزها کارت حافظه‌ها با علایمی مثل Class 10 و UHS-1 یا U1‌ و نیز UHS-3‌ یا U3 و حتی علایم جدیدتر مثل V30 نشان‌گذاری می‌شوند تا مشتری تخمینی از سرعت عمل کارت حافظه به دست آورد. اما سرعت‌هایی که روی کارت حافظه ذکر می‌شود، اغلب حداکثر سرعت خواندن و نوشتن است و نه مقدار کمینه‌ی آن. برای اطلاعات بیشتر در مورد سرعت‌ها، به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه توجه فرمایید:

به عنوان مثال یک کارت حافظه‌ی SanDisk Ultra SDXC با ظرفیت ۶۴ گیگابایت که کلاس سرعتی آن U1 ذکر شده و روی کارت عدد 80 مگابایت بر ثانیه دیده می‌شود‌ را در نظر بگیرید. این عدد در واقع سرعت حداکثر است و در بیشتر محصولات در کنار این نوع اعداد، Up to به معنی حداکثر تا ذکر می‌شود. اگر این کارت حافظه را به یک کامپیوتر متصل کنید و فایل حجیمی روی آپ کپی کنید تا سرعت نوشتن داده به مقدار حداکثری برسد، نتیجه سرعتی در حدود ۴۰ مگابایت بر ثانیه خواهد بود. نصف سرعت حداکثری!

آیا استفاده از کارت حافظه‌های microSD گوشی و تبلت در دوربین‌های حرفه‌ای امکان‌پذیر و مناسب است؟

کارت حافظه‌ی سریع‌تری مثل مدل Samsung 256 GB EVO Plus که محصولی از سامسونگ و البته کوچک‌تر است هم وضعیت مشابهی دارد. کلاس سرعتی این مدل، U3 و سرعت نوشتن داده روی آن در عمل حداکثر ۶۰ مگابایت بر ثانیه است.

آیا استفاده از کارت حافظه‌های microSD گوشی و تبلت در دوربین‌های حرفه‌ای امکان‌پذیر و مناسب است؟

سرعت موردنیاز در دوربین‌های حرفه‌ای امروزی

دوربین‌های DSLR و همین‌طور مدل‌های بدون آینه یا Mirrorless امروزی، رزولوشن بالایی دارند و این تنها تفاوت نسبت به محصولات چند سال قبل نیست بلکه سرعت عکاسی پیاپی یا حالت Burst نیز بیشتر شده و فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز در محصولات رده‌اول، متداول شده است. فیلم‌برداری با رزولوشن و سرعت بالا و همین‌طور عکاسی سریع و پشت‌سر‌هم، به کارت حافظه‌ای بسیار سریع نیاز دارد.

به عنوان مثال دوربین Sony Alpha A6000 را در نظر بگیرید. این محصول سونی می‌تواند در هر ثانیه ۶ عکس ۲۴ مگاپیکسلی ذخیره کند. حجم عکس‌ها بسته به منظره‌ی انتخابی و جزئیات، متفاوت است اما توجه کنید که در صورت بالا بودن سرعت شاتر، ممکن است هر ثانیه بین ۲۰ تا ۱۰۰ مگابایت داده روی حافظه نوشته شود!

البته در دوربین‌های سریع، برای بهینه کردن عملیات نوشتن داده، حافظه‌ی داخلی خاصی به صورت بافر یا کش نیز موجود است اما به هر حال در نهایت باید اطلاعات روی کارت حافظه ذخیره شود و این کار با سرعت سرسام‌آوری انجام شود.

تست واقعی سرعت کارت حافظه در دوربین رده اول سونی

به نظر می‌رسد که سرعت کارت حافظه‌های میکرو‌اس‌دی حتی کارتی با کلاس سرعتی U3 کافی نیست چرا که سرعت عملی کمتر از ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه است. لذا باید در عمل تست و بررسی کرد.

در صورت استفاده از کارت حافظه‌ی SD سندیسک که پیش‌تر به سرعت واقعی آن اشاره کردیم، در دوربین سونی، می‌توان حدود ۵ یا ۶ ثانیه عکاسی پیاپی با سرعت ۶ عکس در ثانیه انجام داد و سپس دوربین دچار افت سرعت می‌شود و البته به عکاسی ادامه می‌دهد. در تست عملی تقریباً ۵۵ تا ۶۰ عکس گرفته شده است.

آیا استفاده از کارت حافظه‌های microSD گوشی و تبلت در دوربین‌های حرفه‌ای امکان‌پذیر و مناسب است؟

در تست بعدی از کارت حافظه‌ی میکرو‌اس‌دی سامسونگ که سرعت بالاتری دارد و کلاس آن U3 است، استفاده شده و نتیجه جالب است: این بار دوربین پس از ۳ ثانیه عکاسی سریع، دچار افت سرعت می‌شود! این بار ۳۵ عکس ثبت شده است.

جمع‌بندی، آیا استفاده از microSD در دوربین‌های حرفه‌ای توصیه می‌شود؟

با توجه به تست‌های عملی، به نظر می‌رسد که آداپتور تبدیل microSD به SD که همراه کارت حافظه‌های بسیار سریع ارایه شده و البته اغلب تبدیل‌ها، افت سرعت ایجاد می‌کنند و لذا استفاده کردن از کارت‌های میکرو‌اس‌دی با کلاس سرعتی U3 به همراه تبدیل، در دوربین‌های حرفه‌ای رده‌اول که ممکن است از نوع DSLR یا بدون آینه باشند، توصیه نمی‌شود.

در دوربین‌هایی که رزولوشن پایین‌تر از ۱۵ مگاپیکسل و قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت بالاتر از ۳۰ فریم بر ثانیه وجود ندارد، احتمالاً سرعت پردازشگر تصویر و سنسور دوربین به گونه‌ای است که استفاده از کارت حافظه‌های بسیار سریع به همراه تبدیل microSD به SD، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. به علاوه ممکن است کاربر دوربین پیشرفته و سریعی تهیه کرده باشد اما به دنبال فیلم‌برداری یا عکاسی پیاپی با سرعتی بالا نباشد، در این صورت هم استفاده از microSD، امکان‌پذیر و مقرون به صرفه است.